Gå til innhold

Barn i bryllup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sendt ut invitasjonene til bryllupet hvor hver enkelt invitasjon inneholder navnene på de inviterte (eks. Kjære Ola og Kari...) Vi ønsker at bryllupsfesten skal være en voksenfest og har derfor ikke invitert noen barn. Det er flere grunner til at vi ønsker en voksenfest: ønsker at taler og middagen ikke skal bli forstyrret av bråkete barn som ikke greier å sitte stille, samt at det vil bli drukket alkohol både til maten og festen.

Til tross for at vi har skrevet i invitasjonene at vi kan være behjelpelige med barnevakt ser det ikke ut til at gjestene har tatt hintet. Når gjestene har gitt tilbakemelding om at vi kommer gjerne og har med begge barna blir de ganske sure når vi svarer med hyggelig tone at det er hyggelig, men at barna dessverre ikke er invitert denne gangen. Det er heller ikke snakk om nærmeste familie da vi hverken har barn eller nieser/nevøer.

Er vi helt skrullete som ikke har invitert barna til søskenbarn og venner? Hva gjorde dere, og hvordan reagerte gjestene? Ville dere blitt sure hvis dere ble invitert uten barn? :vetikke:

Anonymous poster hash: 891ca...847
Videoannonse
Annonse
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Men når dere har skrevet at dere kan være behjelpelige med barnevakt, så har de kanskje oppfattet det som at de kan ta med barna (som da blir tatt vare på av barnevakten dere har skrevet dere kan være behjelpelige med)? Når dere så svarer at barna ikke er velkommen, så kan jeg jo skjønne at de reagerer. Da er det som om dere sier: "Vi kan være behjelpelige med barnevakt. Eller forresten. Det kan vi ikke."

Det kan hende jeg misforstår noe her altså, men det var iallfall den første tanken som slo meg da jeg leste innlegget ditt :)

Edit: Vi har ikke invitert noens barn. Ville heller ikke blitt fornærmet om vi selv ble invitert uten barn (ville vel strengt tatt blitt litt lettet, hehe). Men som sagt, her tenker jeg det bunner i at dere har skrevet i invitasjonen at dere kan være behjelpelige med barnevakt?

Endret av Adriane
  • Liker 1
Skrevet

Vi inviterer også uten barn, alle venninnene mine som har barn fikk det med seg i utdrikningslaget mitt og de nærmeste i familien vil ikke ha med barn. Så nå er det evt snakk om "barna"til min kjæres eldre kusiner som er tre gutter på 18-20 år som vi ikke har noe kontakt med. Så jeg håper alle har fått det med seg, men vi har noen som ammer som jeg har sagt at de selvfølgelig må ta med det barnet.

Jeg tror rett og slett ikke folk leser invitasjonen så nøye også bare antar de, og da blir det slike situasjoner. Tror også ofte at de som blir tilsynelatende sinte ofte er flaue over at de har misforstått.

Skrevet

Som Adriane skrev, så burde du kanskje spesifisere litt til disse foreldrene hva dere la i barnevakt, og ta det der i fra ;) Kanskje de trodde det var snakk om å ha barnepassere i selve selskapet?

Skjønner godt dere blir satt i en vanskelig situasjon om gjester reagerer negativt, jeg synes ikke det er skrullete å la selskapet være barnefritt! Barn er herlige, men enkelte tilstelninger er ikke for barn og det bør foreldrene respektere.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Var kanskje litt utydelig i hovedinnlegget, men i invitasjonene stod det at vi kunne være behjelpelige med å skaffe barnevakt i et lokale nærme festen. Kanskje de derfor trodde at barna kunne være med for så å bli hentet av barnevakt senere?

Og når gjestene har kommet med tilbakemeldinger om at de kommer alle 4 eller alle 6 har vi svart at barna ikke var invitert på festen, men at vi har barnevakt et stykke innom om de ønsker å benytte seg av det. Hadde alle barna vært invitert hadde vi rett og slett ikke hatt råd til å invitere alle søskenbarn og venner. Hovedproblemet føler jeg er at de ikke respekterer at det er en voksenfest og begynner å argumentere med at "det er jo så gøy for barna å være med i bryllup..." osv.... huff.... føler meg som den kjipe barnehatende kjerringa. Vet ikke helt hva vi skal gjøre for at alle skal bli fornøyde her... Men fint å få høre at andre også har barnefrie bryllup :)

TS

Skrevet

Hvis jeg hadde fått en invitasjon der det sto at de var behjelpelig med barnevakt, så hadde jeg tolket dette som at de var velkommen med, men at de kan bli overlatt til barnevakt på kvelden. Jeg hadde derfor også tatt med ungene.

Vi hadde for øvrig også problemer med at folk sa de "kommer alle 4" når det sto bare navnene på foreldrene i invitasjonen.

Vi hadde med noen barn, men det var våre nieser og nevøer og mine unge søskenbarn. Da sto navnene deres i invitasjonen.

Gjest Adriane
Skrevet

Var kanskje litt utydelig i hovedinnlegget, men i invitasjonene stod det at vi kunne være behjelpelige med å skaffe barnevakt i et lokale nærme festen. Kanskje de derfor trodde at barna kunne være med for så å bli hentet av barnevakt senere?

Og når gjestene har kommet med tilbakemeldinger om at de kommer alle 4 eller alle 6 har vi svart at barna ikke var invitert på festen, men at vi har barnevakt et stykke innom om de ønsker å benytte seg av det. Hadde alle barna vært invitert hadde vi rett og slett ikke hatt råd til å invitere alle søskenbarn og venner. Hovedproblemet føler jeg er at de ikke respekterer at det er en voksenfest og begynner å argumentere med at "det er jo så gøy for barna å være med i bryllup..." osv.... huff.... føler meg som den kjipe barnehatende kjerringa. Vet ikke helt hva vi skal gjøre for at alle skal bli fornøyde her... Men fint å få høre at andre også har barnefrie bryllup :)

TS

Jeg tror nok at det kan være derfor det har blitt tolket som at ungene kan være med ja, for så å overlates til barnevakt etter middagen for eksempel.

Jeg har all forståelse for at dere ikke har ønsket å invitere barn, men er redd dere har "skutt dere selv i foten" litt med å skrive dette med at dere kan skaffe barnevakt. Da er det åpent for tolkninger med én gang, dessverre. Og vi barneforeldre er nok noen ganger altfor raske med å tolke ting i våre barns favør :rolleyes:

At folk argumenterer med "det er jo så gøy for barna å gå i bryllup" etter at dere har presisert at dere vil ha voksenfest, det blir for dumt. Det er respektløst overfor dere, og for andre voksne i bryllupet.

Du må ikke føle deg sånn (selv om det er lettere sagt enn gjort). Man er jo ikke barnehater fordi man ønsker seg et barnefritt bryllup :) Vi har jo et lite barn selv, som får være med frem til kakene, men vi vil ikke ha masse andre unger i bryllupet allikevel.

Og du? Ikke tenk på å gjøre alle fornøyd, for det går ikke ;) Legger ved noe jeg la i skravletråden forrige dagen, som jeg håper du tar til deg :):klem:

Skrevet

Vi kommer ikke til å invitere barn til noe annet enn middagen, hvis vi i det hele tatt skal invitere barn. Blir isåfall kun de aller nærmeste, som vil si samboers to nevøer. Ville ikke tenkt over det i det hele tatt om vi ble invitert til bryllup uten barn.

Kan godt skjønne at det ble lett for de inviterte å anta at barna kunne være med når dere skriver at dere kan være behjelpelige med barnepass. Men så lenge de får forklart på en ordentlig måte at hjelp med barnepass ikke betydde at barna skulle delta i bryllupet, så bør det jo være forståelse for det. Jeg skjønner ikke helt hvorfor barn så absolutt skal være med på en bryllupsfest, synes ikke det passer seg.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Som kommende brud kan jeg skrive under på at jeg ville avlyst bryllupet for lengst om jeg skulle gjort alle fornøyde!

Anonymous poster hash: 3a1c4...9ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...