AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Min samboer har nå fått for seg den geniale ideen om at han skal kjøpe en ny bil. Selvfølgelig! Trenger vi det? Nei! Ikke når vi alt sitter med to, nye bruksbiler fra før av. Bilen kostet 25 000 og han får 32000 denne måneden 25000-32000= 7000. Vi har en husleie på 6000, vi har regninger, vi trenger mat, bensin og alt. Jeg skal vel for fader ikke sitte her å betale fullt ut denne måneden for at han absolutt har fått for seg den idiotiske ideen at nå er det på tide å kjøpe bil? Er det virkelig rettferdig når vi alt har to biler som fungerer helt fint? Jeg vet det er en ting med menn og biler, men akkurat her går grensen min for hva som er OK i et samboerforholdet. Det er hans penger, men vi har ikke råd til det for det vil også gå utover min økonomi. Få mennesker har råd til å kjøpe en bil til 25000 i måneden sånn uten videre, og det prøvde jeg forklare han, men neida det gikk helt fint det. Alt i alt endte det med at jeg ble så sint at jeg smalt igjen døren og gikk ut for å få noe luft.. Så her sitter jeg nå da.. Med en samboer som ikke forstår at han må spare, og ikke kan kjøpe ting når som helst, og et sinne som holder på å eksplodere inni meg for at han ikke gidder å forstå! Anonymous poster hash: 1c468...116 1
Gjest bustyvel Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Hvorfor være samboer med en liten guttunge som ikke skjønner slikt? 8
kråkefjas Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Holder ikke de resterende 7000 til å dekke felles utgifter/2? Hva han gjør med resten skal vel du bare hoppe og drite i. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Hvordan skal dere klare å betale årsavgiften? Hvis han mister all gangsyn og ødsler penger straks han finner noe han liker ville jeg revurdert et forhold med han. Dere går i så fall en økonomisk utrygg fremtid i møte. Anonymous poster hash: 14fd7...58e 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Du har min fulle medfølelse. Har en samboer som høres klin lik ut. Han ønsker i tillegg å kjøpe seg inn i huset mitt, men så lenge han ikke kan styre egen økonomi, står nok huset på meg ihvertfall! Det eneste du kan gjøre er å ikke betale hans del av regningene, og så får han heller skylde resten neste md osv. Ikke det at det hjelper da...Jeg vet virkelig ikke hva man kan gjøre i en sånn situasjon jeg. Anonymous poster hash: ec532...c5c 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Holder ikke de resterende 7000 til å dekke felles utgifter/2? Hva han gjør med resten skal vel du bare hoppe og drite i. Selvfølgelig holder ikke 7000 en hel månede. Vi skal ha bensin tur/retur jobb, og han jobber 1 time unna og må dermed kjøre 2 timer iløpet av dagen. Videre skal vi ha mat, og andre husholdningsprodukter. Han skal betale internetten her fordi jeg betaler tven. Han skal betale forsikring på bilen og nedbetale låne på sin alt NYE bil. Videre kommer telefon regninger og annet.. Så nei,. 7000 holder ikke ut måneden. Anonymous poster hash: 1c468...116 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 Jeg skjønner at du er oppgitt over ham. Så store innkjøp som går utover den felles økonomien bør en bli enige om. Og jeg er enig i at det høres helt unødvendig ut å ha tre biler. Mulig dette er en spesiell bil han virkelig ønsker seg da... men han burde kunne spare opp beløpet i stedet for å gjøre hele innkjøpet impulsivt. Men samtidig tenker jeg at det går an å finne en løsning på dette: Selv om du må betale mer denne måneden, bør jo han kunne betale tilbake dette til deg neste måned? Hvis det er et engangstilfelle da. Også snakker dere sammen om det å kjøpe store ting som går utover fellesøkonomien. Hvis dere kan bli enige - flott. Hvis ikke bør du revurdere enkelte ting. Anonymous poster hash: aa166...ebc 1
Gjest Mimmi Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 7+7er vel 14tusen på en mnd. 7tusen fra han og 7 tusen fra deg til felles ting/regninger/mat. Vi kommer veldig langt med14 tusen.... Men enig i at dette er noe man blir enige om. Kanskje han kan sette av 13 denne mnd og 13 neste mnd for å jenke seg litt. Man må gi og ta, men mann er akkurat lik, men vi han god økonomi og så jeg lar han holde på;-)
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2013 #9 Skrevet 18. juni 2013 Vel, la ham gjøre som han vil, men ikke spons ham.
Peculiar Skrevet 18. juni 2013 #10 Skrevet 18. juni 2013 Som samboere syns jeg man skal bli enige om hva store summer skal brukes til. Jeg skal flytte sammen med min kjære i høst og vi snakker allerede om hva som er greit å bruke penger på, så lenge det handler om store beløp.. Synes samboeren din høres lite omtenksom ut når det gjelder pengebruk. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #11 Skrevet 18. juni 2013 Er jo hans penger..? Hva er det du bidrar med egentlig? Anonymous poster hash: 8ec0c...840 1
Gjest Snyltefluen Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Hvor mye har dere i faste utgifter i mnd?
Gjest Skrevet 18. juni 2013 #13 Skrevet 18. juni 2013 Har dere budsjett? Hvor mye av lønna hans skal inn på faste ting? Han høres ut som et rotehode, og det blinker rødt for meg. Men la ha gå på smellen på egen hånd. Ikke la han få en krone eller en brødskalk fra deg om han trumfer igjennom dette. Og gjør det klart for han på forhånd. Han må være ansvarlig for egen økonomi. Om han ikke evner å forvalte penger, så må han i det minste sette opp et slikt system (med direkte overføringer til diverse konto) i nettbanken at det er begrenset hvor mye elendighet han kan stelle til. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #14 Skrevet 18. juni 2013 Må si jeg ikke skjønner de som sier at han gjør som han vil. Jo han gjør jo det, når han har betalt sin del av husleie, regninger og mat og andre faste utgifter. En skriver at man kommer langt med 14000 i måneden, hvor langt kommer man egentlig? Det er 8 000 igjen etter at husleie er betalt, og da skal forsikringer, bensin, telefon, internett, lån, med mer betales også. i tillegg kommer jo mat som fort beløper seg til noen tusen også. Nei TS, det er din samboer som ikke er på denne planeten når det gjelder pengestyring her - ikke du. Jeg er ikke særlig flink med penger selv skal jeg innrømme, men jeg hadde aldri brukt store deler av lønna mi på noe før jeg hadde betalt hus og regninger, og passet på at jeg hadde nok igjen til mat og andre ting. Synes du har all grunn til å reagere. Du får gi ham beskjed om at dette vil føre til at du får mindre å rutte med, og at du vil ha et gjeldsbrev på hvert øre du eventuelt må legge ut for ham denne måneden. Hadde ikke kastet ham på dør pga en episode, men hvis dette er noe som gjentar seg stadig vekk ville jeg revurdert forholdet slik det er. Kanskje du burde ta over kontrollen på økonomien for eksempel? Anonymous poster hash: 606d5...a3b 3
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2013 #15 Skrevet 18. juni 2013 Flere tusen kr på mat i mnd bår dere er to? Da har dere dyre matvaner..
Gjest Skrevet 18. juni 2013 #16 Skrevet 18. juni 2013 Flere tusen kr på mat i mnd bår dere er to? Da har dere dyre matvaner.. Faktisk ikke alle som lever av makaroni. Sunne råvarer koster. Om man er forsiktig, så bør man kunne holde matkostnadene for to personer under 3000,- i måneden, men det betinger god planlegging. 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #17 Skrevet 18. juni 2013 Hvorfor kan dere ikke selge den ene bilen da? "Hans" gamle? Anonymous poster hash: a544a...9c0
Gjest omvendt Skrevet 18. juni 2013 #18 Skrevet 18. juni 2013 Forfriskende å lese om en mann med kvinneoppførsel. Ihvertfall de jeg har erfaring med. Jeg har alltid stått for de "tunge" utgiftene.Husleie, strøm, forsikring, bensin, bil, osv. Dama sin inntekt gikk til dvd, nips, velvære, skjønnhet, mote, fritid. Og så hun DEN lekre jakka så røyk alt hun hadde lenge før neste lønning. Det var ikke så farlig hun kunne lene seg på meg resten av mnd. Høres kjent ut? Du har tydeligvis tatt på deg den tradisjonelle skaffedyr rollen gutta har hatt. Kjipt ikke sant?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #19 Skrevet 18. juni 2013 Forfriskende å lese om en mann med kvinneoppførsel. Ihvertfall de jeg har erfaring med. Jeg har alltid stått for de "tunge" utgiftene.Husleie, strøm, forsikring, bensin, bil, osv. Dama sin inntekt gikk til dvd, nips, velvære, skjønnhet, mote, fritid. Og så hun DEN lekre jakka så røyk alt hun hadde lenge før neste lønning. Det var ikke så farlig hun kunne lene seg på meg resten av mnd. Høres kjent ut? Du har tydeligvis tatt på deg den tradisjonelle skaffedyr rollen gutta har hatt. Kjipt ikke sant? Det høres veldig kjent ut for slik er det her ofte. Det du beskriver er ikke god oppførsel i et samboerskap. Derfor er jeg også veldig på det at ting skal deles og begge skal betale. Man kan ikke kjøpe hva man vil hele tiden når man bor med andre for man må også ta hensyn til sin samboer. Jeg, hadde aldri hatt samvittighet til å gjøre noe slik. Det er ikke riktig å leve på sin samboer fordi man plutselig vil ha noe nytt! TrådstarterAnonymous poster hash: 1c468...116 2
Athena27 Skrevet 18. juni 2013 #20 Skrevet 18. juni 2013 Ikke for å hive bensin på bålet, men; hvordan hadde din samboer reagert dersom du hadde blåst bort 25 000 på klær, sko og vesker en måned like etter lønn? Kanskje din samboer hadde reagert slik som du reagerer nå TS...? Dette kan jo sette diskusjonene i ett annet lys? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå