AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Vi er i starten av 20 årene og har hund. Bor for tiden i leid leilighet men må flytte igjen snart. Greia er bare det at nesten INGEN vil ha dyr, så vi sliter veldig med å finne en ny leilighet å leie. Vi snakker derfor om å kjøpe, men egentlig så er det vel bare snakk... Vi har ikke snakket med banken ennå og vet ikke om det er noe vits engang. Foreløpig har vi hver vår BSU konto, han har 20 000 ca og jeg 10 000 kr. Han sluttet nettopp i jobb og ser etter en ny en nå mens jeg venter på svar fra en høyskole. Planen er at hvis jeg kommer inn på skolen så skal jeg studere til høsten og fortsette å motta AAP, men kommer jeg ikke inn skal jeg også se etter jobb. Men det kan jeg ikke finne ut av før i juli en gang. Er det noen muligheter for oss å kjøpe? Vi har foreløpig bare min AAP inntekt da samboeren min er arbeidssøker og dermed ikke mottar noen fast inntekt nå. Men han har søkt om dagpenger inntil han får ny jobb. Så nå midlertidlig har vi totalt inntekt ca. 12 000 kr pr. mnd. Føler meg så fattig og hjelpesløs for tida Anonymous poster hash: ee86e...624
Adhara Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Banken regner ikke AAP som inntekt, så det er nok liten sjanse for å få lån da.
Gjest RamaLama Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 (endret) Etter du vet om du kommer inn, eventuelt etter du ikke kommer inn og har funnet deg jobb, og han har funnet seg jobb, kan dere ta en tur til banken og høre Synd om dere må flytte i tiden før dere får sjekket lånemuligheter og kanskje kjøpt noe, men noen ganger klaffer ikke slike ting. Det er nok ingen vits i å høre med banken nå når fremtidsutsiktene er så diffuse dessverre. Endret 18. juni 2013 av newbiepie 1
kråkefjas Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Vi er i starten av 20 årene og har hund. Bor for tiden i leid leilighet men må flytte igjen snart. Greia er bare det at nesten INGEN vil ha dyr, så vi sliter veldig med å finne en ny leilighet å leie. Vi snakker derfor om å kjøpe, men egentlig så er det vel bare snakk... Vi har ikke snakket med banken ennå og vet ikke om det er noe vits engang. Foreløpig har vi hver vår BSU konto, han har 20 000 ca og jeg 10 000 kr. Han sluttet nettopp i jobb og ser etter en ny en nå mens jeg venter på svar fra en høyskole. Planen er at hvis jeg kommer inn på skolen så skal jeg studere til høsten og fortsette å motta AAP, men kommer jeg ikke inn skal jeg også se etter jobb. Men det kan jeg ikke finne ut av før i juli en gang. Er det noen muligheter for oss å kjøpe? Vi har foreløpig bare min AAP inntekt da samboeren min er arbeidssøker og dermed ikke mottar noen fast inntekt nå. Men han har søkt om dagpenger inntil han får ny jobb. Så nå midlertidlig har vi totalt inntekt ca. 12 000 kr pr. mnd. Føler meg så fattig og hjelpesløs for tida Anonymous poster hash: ee86e...624 30.000 i egenkapital. En på trygd og en med 0. Hvordan i all verden kan du tro at det er mulighet for kjøp her? 9
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Men hva med hvis vi venter til samboer har fått seg jobb da? Er det mulighet for å kjøpe da? Anonymous poster hash: 1b2c1...77a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Det er det jeg sier da. Jeg TROR IKKE at det er noen mulighet for oss å kjøpe. Derfor bare spør jeg. Jeg ser for meg at vi må vente til minst en av oss har fått jobb og fremtiden ser mer sikkert ut. Men takk for svar, da tenker jeg omtrent riktig Anonymous poster hash: 1b2c1...77a 1
Gjest Snyltefluen Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 Men hva med hvis vi venter til samboer har fått seg jobb da? Er det mulighet for å kjøpe da? Anonymous poster hash: 1b2c1...77a Høres fremdeles ut som ønsketenkning, dessverre. 2
Pinkee Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 Husk den der om 15% egenkapital, 30 000 holder ikke til å låne mye gitt, samme hva inntekt dere får til. Men, mulig dere kan få slikt startlån fra kommunen, det kan visst brukes som ek. Har dere foreldre som kan hjelpe dere? 1
kråkefjas Skrevet 18. juni 2013 #9 Skrevet 18. juni 2013 Men hva med hvis vi venter til samboer har fått seg jobb da? Er det mulighet for å kjøpe da? Anonymous poster hash: 1b2c1...77a Kommer helt an på lønna det vettu. Dere må uansett gjøre noe med den lite slagkraftige egenkapitalen. 3
Gjest oreokaka Skrevet 18. juni 2013 #11 Skrevet 18. juni 2013 Tror nok dessverre det bare kan forbli en ønsketenkning med det første.
Pengebingen Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Ser nok dessverre litt ut som ønsketenking akkurat nå, men det kan dere jo snu fort! Hva om dere begger jobber 100% + ekstrajobb hver, i to år f.eks, men uten å skru opp dagens forbruk (som må være lavt siden dere klarer dere?). Gjør det til en konkurranse å spare mest mulig på de to årene! Så skal du se at egenkapitalen ser annerledes ut, forhåpentligvis kan dere kjøpe (og få lån siden dere jobber). Kjøper dere noe til moderat pris som gir dere levlige kostnader kan du ta fatt på studiene etter kjøpet, mens din samboer jobber. Slik kan drømmer bli til virkelighet! Bare å jobbe hardt/mye og bruke minst mulig, så når dere målet. 2
Helen Skrevet 18. juni 2013 #13 Skrevet 18. juni 2013 Du får ikke penger av NAV når du går på skole Siden ts går på AAP så er hun under utredning og derfor kan hun få dekket utdannelsen sin gjennom NAV. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juni 2013 #14 Skrevet 18. juni 2013 Uansett hvem dere låner pengene hos - kommune, husbanken eller vanlig bank - må dere ha betjeningsevne for å kunne få lån. Og det har dere ikke, med mindre 30.000 faktisk er 15 % egenkapital på en bolig der dere bor. Jeg ville likevel snakket med banken for å få god veiledning i hvordan dere når sparemålene deres. Da kan dere også få vite hvordan banken deres tenker. Når det gjelder ny leiebolig, har dere prøvd å rykke inn annonse selv?
Gjest Skrevet 18. juni 2013 #15 Skrevet 18. juni 2013 Det høres ut som om dere fikk dere hund uten egentlig å ha mulighet til å skaffe den et stabilt hjem. Mye flytting, vanskelig å få leilighet, osv. Jeg beklager å si det, men du må ta en vurdering på om dere kan fortsette å eie den hunden. Kjøp kommer ikke på tale nå. Leie er vanskelig med hund. Ikke kan dere bo under en bro? Det er faktisk vanskelig nok å få leilighet med den usikre inntekten dere har, uten hunden som en kompliserende faktor. Kan dere få familiemedlemmer til å ta hunden en periode, til ting er mer på stell? 1
Guybrush Skrevet 18. juni 2013 #16 Skrevet 18. juni 2013 Om boligen koster 1,5 millioner trengere dere 225 000 kroner på konto i egen kapital. I tillegg må dere tilsammen ha ca 500 000 i godkjent inntekt etter at annen gjeld er dekket. Det er få banker som gir ut mer lån enn ca 3 ganger inntekten. Om dere sliter med leiebolig grunnet hund ville jeg 1. tilbudt høyere leie samt leie inn profesjonelt firma til rengjøring etter utflytting for utleier 2. gå aktivt ut selv i hybel.no samt sette opp "ønsker å leie" informasjon på diverse butikker, bruk nettverk/facebook etc for alt det er verdt.
Gjest Skogkar Skrevet 18. juni 2013 #17 Skrevet 18. juni 2013 Ikke bare skal banken godkjenne forespørselen om lån, men DERE skal også føle dere komfortable med lånet dere tar opp. Mange i dag tenker slik at jo mer man får i lån jo bedre. Slik er det ikke. Bankene er ganske rause med lån, og 3x inntekt er heller regelen enn unntaket (som det burde være) I Oslo opereres det med 4x inntekt. 15% egenkapital er standard, men cirka 25% av lån gis selv uten denne egenkapitalen (dog som regel til familier med høy eller forventet høy inntekt - typisk nyutdannede ingeniører, leger, advokater osv) Bolig til under 1,5 millioner er nesten ikke å oppdrive i dagens marked - med mindre dere bor veldig langt ute på bygda. Da skal inntekten være totalt 500 000. Egenkapitalen skal være på minimum 225.000 kroner. Som lavtlønnede kommer dere nok ikke unna det egenkapitalkravet. Så det MÅ dere ha. Det er dyrt å leie, det forstår jeg. Men det er også dyrt å sette seg i gjeld man egentlig ikke kan håndtere. Dere må tenke helt annerledes. Glem det å kjøpe bolig. Sett det som et mål litt lenger fram i tid. Delmål burde være jobb med grei inntekt for begge to, lave utgifter og mye sparing. Fram til dere har 2-300.000 i egenkapital så er det lite vits å tenke på kjøp av bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #18 Skrevet 18. juni 2013 Ikke bare skal banken godkjenne forespørselen om lån, men DERE skal også føle dere komfortable med lånet dere tar opp. Mange i dag tenker slik at jo mer man får i lån jo bedre. Slik er det ikke. Bankene er ganske rause med lån, og 3x inntekt er heller regelen enn unntaket (som det burde være) I Oslo opereres det med 4x inntekt. 15% egenkapital er standard, men cirka 25% av lån gis selv uten denne egenkapitalen (dog som regel til familier med høy eller forventet høy inntekt - typisk nyutdannede ingeniører, leger, advokater osv) Bolig til under 1,5 millioner er nesten ikke å oppdrive i dagens marked - med mindre dere bor veldig langt ute på bygda. Da skal inntekten være totalt 500 000. Egenkapitalen skal være på minimum 225.000 kroner. Som lavtlønnede kommer dere nok ikke unna det egenkapitalkravet. Så det MÅ dere ha. Det er dyrt å leie, det forstår jeg. Men det er også dyrt å sette seg i gjeld man egentlig ikke kan håndtere. Dere må tenke helt annerledes. Glem det å kjøpe bolig. Sett det som et mål litt lenger fram i tid. Delmål burde være jobb med grei inntekt for begge to, lave utgifter og mye sparing. Fram til dere har 2-300.000 i egenkapital så er det lite vits å tenke på kjøp av bolig. Så hvis jeg har 15% egenkapital og tar ett lån på 1,5 millioner, må jeg tjene 500 000 i året? Anonymous poster hash: 8dd18...040 1
Guybrush Skrevet 18. juni 2013 #19 Skrevet 18. juni 2013 Så hvis jeg har 15% egenkapital og tar ett lån på 1,5 millioner, må jeg tjene 500 000 i året?Anonymous poster hash: 8dd18...040 Korrekt. Pluss det du evt betaler i studielån og billån for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #20 Skrevet 18. juni 2013 Korrekt. Pluss det du evt betaler i studielån og billån for eksempel. Hvis jeg tjener ca 250 000 i året, hvor mye burde jeg ha i EK ? Anonymous poster hash: 8dd18...040
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå