Gjest Trulsen Skrevet 13. april 2004 #1 Skrevet 13. april 2004 Hvor skal å`en være i denne setningen? "Prøv å ikke gjøre noe ut av det" eller; "Prøv ikke å gjøre noe ut av det" :klø:
Gjest Ethereal Skrevet 13. april 2004 #2 Skrevet 13. april 2004 Det er ikke noe 100% riktig svar, men et stilistisk spørsmål. Det første alternativet er mer daglig/vanlig uttrykksmåte, mens den andre er mer skriftlig i stilen.
Rapitap Skrevet 13. april 2004 #3 Skrevet 13. april 2004 "Prøv ikke å gjøre noe ut av det" Den er korrekt. 'Å' skal være forann ett verb.
Ingeborg Skrevet 13. april 2004 #4 Skrevet 13. april 2004 Jeg oppfatter en viss meningsforskjell i de to uttrykkene (mulig det bare er meg). "Prøv å ikke gjøre noe ut av det" står for meg som noe bedende, som det jeg kanskje sier til kjæresten min når han hisser seg opp over et eller annet på skolen. "Prøv ikke å gjøre noe ut av det" virker mer som en advarsel for meg, noe som sies litt strengt, liksom. Litt mer offisielt? Er det bare jeg som tenker sånn?
Rapitap Skrevet 13. april 2004 #5 Skrevet 13. april 2004 Ja, jeg tenker også litt sånn som du Ingeborg
Gjest Ethereal Skrevet 13. april 2004 #6 Skrevet 13. april 2004 Den er korrekt. 'Å' skal være forann ett verb. Joda, men det gjør den også i det andre tilfellet. BEGGE er riktige, men i hver sin stil/setting. Den ene mer muntlig, den andre mer skriftlig.
Gjest Catwoman Skrevet 13. april 2004 #7 Skrevet 13. april 2004 Enig med deg Ingeborg. Jeg og oppfatter også en viss meningsfoskjell der. På omtrent samme måten som deg.
Rapitap Skrevet 13. april 2004 #8 Skrevet 13. april 2004 Joda, men det gjør den også i det andre tilfellet. BEGGE er riktige, men i hver sin stil/setting. Den ene mer muntlig, den andre mer skriftlig. Ja, og nå spør man etter en setning så jeg antar at det gjalt (..eh!...pokker!...hvordan staves det ordet da?) skriftlig? Men jeg er åpen jeg. =)
Gjest Catwoman Skrevet 13. april 2004 #9 Skrevet 13. april 2004 Ikke er et adverb. Adverb er jo en ordklasse som skal stå til verbet. Dermed vil jeg tro det er helt korrekt både å skrive og si "å ikke gjøre"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå