AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Hei Jeg har leid ut deler av leiligheten min frem til nå. Jeg har fått muntlig oppsigelse av leieboer, og har gitt han skriftlig bekreftelse på at den er godtatt per. rekomandert post. Oppsigelsestiden gikk ut for fem dager siden, den har vart en måned slik spesifisert i leiekontrakten. Informerte leietager om oppsigelsestiden da han sa opp, og det var ikke noe problem. Har ikke hørt noe fra han denne perioden bortsett fra oppsigelsen. Nå er det altså fem dager over og de fleste av hans eiendeler står fortsatt her. Har ikke hørt noe fra han. Hva har jeg rent lovlig sett lov til å gjøre her? Dette er de faktiske forhold, men så kommer jo noe som kompliserer det hele: Leieboer er min ekskjæreste, og bruddet var forholdsvis sårt. Han har hatt rusproblemer lenge, og etter en forholdsvis ålreit periode med diverse lyspunkter og en viss motivasjon for behandling avbrøt han brått alle disse planene, stakk av med en annen jente og informerte om at han sa opp leiekontrakten (og forholdet vårt) etter å ha vært fullstendig av kartet i to uker. Jeg har håndtert oppsigelsen så profesjonellt jeg kan, og vært for han og min del passet på å dokumentere og sende bekreftelse på denne til han pr. post. Samtidig er det ikke til å legge skjul på at jeg er litt vondbråten over det hele og nå som alt av hans møbler står igjen og jeg ikke hører noe, så merker jeg jo at jeg ikke har lyst til å bare være snill og grei. Samtidig vil jeg forholde meg til hva jeg har og ikke har lov til. Anonymous poster hash: e1a93...5d6 Anonymous poster hash: e1a93...5d6
Gjest RamaLama Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Hva du har lov til aner jeg ikke, men har du tatt kontakt og spurt om han har planer om å hente de?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Du kan kontakte namsmannen, det er kun han som har lov til å hive ut leieboers ting og da på hans bekostning. Anonymous poster hash: 421fe...2bf 2
nojac Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Jeg hadde benyttet eventuelle brukbare møbler/inventar som om de var mine, og pakket hans personlige ting i esker som jeg satte i boden. Hvis du har plass...Namsmannen ville for meg vært en nødløsning.Rusa folk er normalt ikke så nøye på det med tidsfrister. Sikkert sårt når slikt skjer, men på sikt vil du nok bli glad han forsvant...
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Jeg har forsøkt (dog litt halvhjertet) å ta kontakt, men ikke fått svar på telefon. Jeg vurderte å sette noen av tingene i boden, men denne var det innbrudd i senest i januar, så jeg har ikke villet sette noe av verdi der nede i frykt for at dette ville skje igjen. Namsmannen høres for meg også ut som en nødløsning. Det plager meg jo ikke masse at tingene er der (visst er de jo litt i veien, men likevel), men tanken på at han plutselig skal dukke opp om èn uke, fire uker, eller to måneder for å hente tingene sine er et visst uromoment for meg. Det er jo fortsatt sårt, selv om det er til det bedre. Anonymous poster hash: e1a93...5d6
Adhara Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Har han familie/rusfrie kompiser du kan lagre møblene hans hos? Har du mulighet til å leie en liten lagerplass, som er tørr og ren?
Gjest Ciegus Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 (endret) Edit: Har lest feil. Endret 18. juni 2013 av Ciegus
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #8 Skrevet 19. juni 2013 Sjekk husleieloven, dette står beskrevet der. Jeg husker ikke de ulike fristene, men du må sende et visst antall skriftlige henvendelser med gitt frist hvor du ber han hente møblene. Overholdes ikke dette kan du kaste dem, men du har ikke lov til å ta dem i bruk eller kaste før du har fulgt denne saksgangen. Anonymous poster hash: 0c2f2...4a8
Britt Banditt Skrevet 19. juni 2013 #9 Skrevet 19. juni 2013 Ville først sendt han en sms og bedt han hente de den og den datoen (eller innen en viss dato), og hvis ikke han hadde overholdt det så hadde jeg ringt foreldrene hans (hvis du kjenner de) og bedt de hente tingene hans, siden du ikke får tak i han.
Gjest Eurodice Skrevet 19. juni 2013 #10 Skrevet 19. juni 2013 Ville først sendt han en sms og bedt han hente de den og den datoen (eller innen en viss dato), og hvis ikke han hadde overholdt det så hadde jeg ringt foreldrene hans (hvis du kjenner de) og bedt de hente tingene hans, siden du ikke får tak i han. Jeg liker ikke slike svar. Jeg synes absolutt ikke at foreldre skal belastes for unnfallenhet hos voksne barn. Det er ikke deres problem at sønnen ikke henter sakene sine hos ekssamboer. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Du må sjekke hva husleieloven sier. Du kan som foreslått gi han en tidsfrist der disse må hentes, etter denne fristen er du nødt å sette dem i boden (det er faktisk lov å oppbevare ting i en bod på tross av innbruddsfare). Bruk husleielovens frister og send varsel om at tingene må hentes ellers blir de fjernet for hans regning og risiko. Jeg ville kun involvert foreldrene hans i beskjed formidling, ikke lagring av møbler.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. juni 2013 #12 Skrevet 19. juni 2013 Og ditt ubehag med at han plutselig kan dukke opp kan du best løse ved å lagre hans møbler og ting på et sikkert lager - men det koster penger,
nojac Skrevet 19. juni 2013 #13 Skrevet 19. juni 2013 Jeg liker ikke slike svar. Jeg synes absolutt ikke at foreldre skal belastes for unnfallenhet hos voksne barn. Det er ikke deres problem at sønnen ikke henter sakene sine hos ekssamboer.Jeg tror mange foreldre vil sette pris på å bli informert. Så kan DE vurdere om de ønsker å bidra til å løse problemet eller ei...Hvis de tenker som Arabella er det greit nok. Da har du i hvert fall prøvd å finne en løsning.
Gjest Eurodice Skrevet 19. juni 2013 #14 Skrevet 19. juni 2013 Jeg tror mange foreldre vil sette pris på å bli informert. Så kan DE vurdere om de ønsker å bidra til å løse problemet eller ei... Hvis de tenker som Arabella er det greit nok. Da har du i hvert fall prøvd å finne en løsning. TS forteller at ekssamboeren har hatt rusproblemer lenge. Det kan føre til voldsom belastning for foreldre som kanskje klandrer seg selv, selvom de ikke har skyld i noe. Når deres barn er blitt voksne, må de (foreldrene) slippe å få flere ubehageligheter. De har ikke ansvaret lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå