Christabelle Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Jeg trenger hjelp i permisjonsplanleggingen min! Termin er medio november, men jeg skal ha planlagt ks, altså kommer barnet ca 1 uke-2 uker før UL-termin. Jeg må, pga barnehageoppstart, strekke ut permisjonstiden min så mye som mulig - altså, komme så sent som mulig tilbake til jobb. Hvordan gjør jeg dette nå? 1) Oppgi UL-termin på søknaden til NAV 2) Oppgi dato for planlagt ks på søknaden til NAV Har jo skjønt at man "mister" tilsvarende antall dager ved fødsel før termin, men disse dagene tas vel på slutten av perioden - vil jeg ikke da "tjene" uker på å velge alternativ 1? Hjelp!
Susa Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Det er UL-termin som skal oppgis til NAV. Legen din må også sende med deg et skriv hvor han bekrefter når terminen er. Så du får ikke gjort noe med dagene du mister. Jeg fødte selv 5 dager før permisjonen min skulle begynne (36+5), og "mistet" da nesten 4 uker av permisjonen min.
Gjest Marmot Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Det spiller ingen rolle hva du oppgir på søknaden din, for permisjonen din blir flyttet tilsvarende 3 uker før ks-dato. Resultatet blir det samme uansett. Når du får innvilget permisjon, får du et brev med maksdato fra NAV. Etter fødsel, får du et brev om at maksdato er flyttet pga. tidlig fødsel. Unntaket er om du føder prematurt.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Men den blir vel litt lengre om hun velger 80% lønn? Anonymous poster hash: f860e...cc1
Nerine_ Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Men den blir vel litt lengre om hun velger 80% lønn? Anonymous poster hash: f860e...cc1 Ja det blir den jo for alle.
Gjest Marmot Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Det er forsåvidt ingen som nekter deg å oppgi dato for planlagt ks i søknaden, du legger bare ved bekreftelse fra sykehuset. Du kan jo uansett starte permisjonen din mye lenger enn tre uker før termin om du skulle velge det. Men jeg antar at det er permisjon med barnet du ønsker så mye som mulig av, og da er du like langt uansett hva du gjør.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 Ja det blir den jo for alle. Jojo, men den blir jo lengre da, er det hun lurte på Og hun vet sikkert dette. Anonymous poster hash: f860e...cc1 1
Redbull Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 (endret) Hadde også planlagt ks, nå nettopp, og jeg skrev opp termindatoen. Da gikk jeg hjemme 1.5 uker før babyen min kom og fikk 2.5 uker ekstra hjemme med babyen min. Endret 18. juni 2013 av Redbull
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #9 Skrevet 18. juni 2013 Hadde også planlagt ks, nå nettopp, og jeg skrev opp termindatoen. Da gikk jeg hjemme 1.5 uker før babyen min kom og fikk 2.5 uker ekstra hjemme med babyen min. Dette stemmer vel ikke? Hvis barnet fødes før termindato mister man resten av de tre ukene som må tas før termindato.Anonymous poster hash: 0afbf...542 5
ViljaH Skrevet 18. juni 2013 #10 Skrevet 18. juni 2013 Hadde også planlagt ks, nå nettopp, og jeg skrev opp termindatoen. Da gikk jeg hjemme 1.5 uker før babyen min kom og fikk 2.5 uker ekstra hjemme med babyen min. Du kommer til å få brev i posten om at du mister X antall dager fordi barnet kom så mange dager før termin. Jeg fødte 3 dager før termin, og ble derfor trukket 3 dager. Alle skal ha likt antall dager perm etter fødselsdagen.
Gjest Marmot Skrevet 18. juni 2013 #11 Skrevet 18. juni 2013 Det stemmer ikke helt det heller, for føder man etter termin får man ikke flere dager lagt til. Tullete regler, alle må ha minst tre uker før babyen kommer, men mange ender jo opp med over fem uker uten baby. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Har ikke noe å si hva du oppgir for det er dagen barnet kommer (om det er før termin) som avgjør. Ved å ikke få invilget ks dato som termindato vil du defor bare miste de tre ukene før som man skal ha permisjon. Vil derfor forsøkt å fått ks dato som termindato, for å ikke miste ukene før terminAnonymous poster hash: 832e7...6d4 1
Gjest Marmot Skrevet 18. juni 2013 #13 Skrevet 18. juni 2013 Det er ikke noe man trenger å få innvilget, man har rett til å starte permisjonen sin 12 uker før termin, og da kan man jo velge tre uker før ks-dato. Stønadsperioden kan starte opptil 12 uker før termindatoen, men da blir stønadsperioden etter fødselen tilsvarende kortere. 2
Gjest Marmot Skrevet 18. juni 2013 #14 Skrevet 18. juni 2013 http://www.nav.no/St%C3%B8nadsperioden+for+f%C3%B8dsel+1.7+2011+-+30.6.+2013.346391.cms
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #15 Skrevet 18. juni 2013 Det stemmer ikke helt det heller, for føder man etter termin får man ikke flere dager lagt til. Tullete regler, alle må ha minst tre uker før babyen kommer, men mange ender jo opp med over fem uker uten baby. Det stemmer, går du over tiden får du ikke tilsvarende dager lagt til. Sånn sett beregner de etter faktisk fødedag, frem til man eventuelt går over tiden. Hilsen fem uker hjemme før baby kom.. puhAnonymous poster hash: 49bc9...3ab
Redbull Skrevet 18. juni 2013 #16 Skrevet 18. juni 2013 Du kommer til å få brev i posten om at du mister X antall dager fordi barnet kom så mange dager før termin. Jeg fødte 3 dager før termin, og ble derfor trukket 3 dager. Alle skal ha likt antall dager perm etter fødselsdagen. Nix. Ringte nav og spurde
Gjest Marmot Skrevet 18. juni 2013 #17 Skrevet 18. juni 2013 Nix. Ringte nav og spurde Særregler for deg da. 1
La Luna Skrevet 19. juni 2013 #18 Skrevet 19. juni 2013 Nix. Ringte nav og spurde Men Redbull, du vet jo at det egentlig ikke er slik reglene fungerer selv om de tydeligvis gjorde en feil med deg, så det er unødvendig å nevne det i denne tråden bare for å forvirre henne mer. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #19 Skrevet 19. juni 2013 Hadde også planlagt ks, nå nettopp, og jeg skrev opp termindatoen. Da gikk jeg hjemme 1.5 uker før babyen min kom og fikk 2.5 uker ekstra hjemme med babyen min. 1,5+2,5 = 4. Du mener sikkert 1,5 uker ekstra etter fødsel 1,5+1,5=3 /end digresjon Anonymous poster hash: f0f4e...003
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #20 Skrevet 19. juni 2013 Føder du før termindato, så vil du bli trukket det antall dager som er igjen til termin, så de 6 ukene etter fødsel begynner på dagen etter fødsel. Mulig det er annerledes om du føder prematurt, som er før 37 uker. Føder du etter termindato, så begynner de 6 ukene du har etter fødsel å løpe fra termindato selv om du ikke har født, du får ikke noen dager/uker ekstra selv om du går over. Så det er "ugunstig" uansett hvordan du føder, bortsett fra akkurat på termindato.. Fødte selv 12 dager over, og de 12 dagene ble regnet inn i mine '6 uker etter fødsel'. Anonymous poster hash: e34cf...8a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå