Gå til innhold

Media: for tykk? for tykk? for tykk?.. Hva med: for tynn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"slik går du ned 30kg"

"dette gjorde hun på 30 dager"

"få en bedre livsstil med _____"

"jeg føler skam over kroppen min"

Vi ser det i media hver eneste dag, og fokuset på de som føler for tykke blir stadig større! Men hvorfor står det ikke "slik får du normal vekt"? Har de glemt de som føler seg alt for tynne, de som har så høy forbrenning at de blir spurt om de går på do etter maten? Fins ikke de?

Det er faktisk veldig mange i dag som gruer seg for å gå på stranden fordi beina stikker ut på siden av kroppen, fordi det ser ut som de ikke spiser, men som spiser det de kan for å bli større! De som kan spise McDonalds mat i to uker uten å gå opp ett gram. De har nemlig skamfølelse de også, hvorfor tar ikke media med dem?

Jeg har full empati for de som føler seg for tykke, jeg støtter dem, men man må også vite at det ikke bare går den veien, men begge veier!

Burde ikke media snakke litt om hvordan man går opp i vekt også? Eller har de rett, burde vi vi bare snakke om de som har for mye?

Eller hva syns du?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Naria
Skrevet

Selvsagt, men nå er det overvekt som er den store epidemien her i vesten, ikke undervekt.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke like stort publikum for det, da de fleste gjerne vil være tynnere enn normalvekt.

Anonymous poster hash: a7de6...861
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Naria. Medias fokus styres av hva som er relevant og interessant for flest mennesker. Det finnes en god del undervektige, men det er overvekt som er det klart største samfunnsproblemet. Og det kommer fra en som forsøkte i mange år å gå opp i vekt, som hatet fellesgarderober på grunn av egen undervekt og unnlot å gå i kortermet av samme årsak.

Klandrer uansett ikke media for slikt. Kan ikke forvente at de skal fokusere særlig på det. Det finnes nok av info og hjelp for undervektige på nett som enhver idiot kan finne selv ved behov, og jeg har intet ønske om at Dagbladet skal slå det opp i krigstyper på forsiden sin.

Anonymous poster hash: a50e3...d05

Gjest nicola
Skrevet

Ja, huff så vanskelig det må være å spise all den gode maten å ikke gå opp et gram?

Sorry, jeg har ikke like stor empati for tynne mennesker med mindre de har en sykdom, DET blir noe helt annet.

Men nå har det jo seg faktisk slik at kroppsidealet i vår tid er å være mest mulig tynn, og det er det de fleste higer etter. Det er også fedme som er størst utbredt og et problem i samfunnet.

Klart at tynne mennesker kan ha problemer. Det er det jeg mener med at om det er sykdom i bildet, blir det en annen debatt, men for høy forbrenning? Du kan spise favorittmaten din hver dag uten å gå opp et gram? Synes ikke like synd på den personen som en person på 150 kg, som ikke greier å gå trapper og som må gå på sykehusdietten for å skrelle av et par kilo.

• Liker 6
Gjest Carla
Skrevet
Skrevet (endret)
Har de glemt de som føler seg alt for tynne, de som har så høy forbrenning at de blir spurt om de går på do etter maten? Fins ikke de?

Forbrenningen er ganske lik fra person til person om man justerer for høyde/vekt/kjønn/muskelmasse/aktivitetsnivå. De du nevner finnes ikke, med mindre du tenker på de som har medisinske lidelser som hypertyreose, og de får da behandling. Dette er kun unnskyldninger tynne bruker fordi de ikke har disiplin til å spise nok mat.

EDIT: http://ajcn.nutrition.org/content/82/5/941.full

"Basal metabolic rate" kan variere en del etter man tar høyde for disse faktorene også. Prinsippet er likevel det samme.

Det er faktisk veldig mange i dag som gruer seg for å gå på stranden fordi beina stikker ut på siden av kroppen, fordi det ser ut som de ikke spiser, men som spiser det de kan for å bli større! De som kan spise McDonalds mat i to uker uten å gå opp ett gram. De har nemlig skamfølelse de også, hvorfor tar ikke media med dem?

De som spiser på McDonalds hver dag i to uker uten å legge på seg spiser ikke noe særlig resten av dagen. Hadde de gjort det ville de gått opp.

Endret av Eriks
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, huff så vanskelig det må være å spise all den gode maten å ikke gå opp et gram?

Sorry, jeg har ikke like stor empati for tynne mennesker med mindre de har en sykdom, DET blir noe helt annet.

Men nå har det jo seg faktisk slik at kroppsidealet i vår tid er å være mest mulig tynn, og det er det de fleste higer etter. Det er også fedme som er størst utbredt og et problem i samfunnet.

Klart at tynne mennesker kan ha problemer. Det er det jeg mener med at om det er sykdom i bildet, blir det en annen debatt, men for høy forbrenning? Du kan spise favorittmaten din hver dag uten å gå opp et gram? Synes ikke like synd på den personen som en person på 150 kg, som ikke greier å gå trapper og som må gå på sykehusdietten for å skrelle av et par kilo.

Hei!

Jeg er naturlig tynn pga høy forbrenning. Vi finnes vi også! Det er kanskje noe av det TS prøver å påpeke. Noen av oss er tynne, men det betyr ikke at man slanker seg. Jeg tror bloggere som Fotballfrue og Krisssy har ødelagt synet på oss tynne mennesker, folk tror i stadig større grad at vi er tynne fordi vi løper en mil hver dag. Jeg trener moderat og spiser sunt, men spiser mye mat fordi jeg prøver å ha litt fett på kroppen. Jeg spiser både karbohydrater og fett. Jeg er forsiktig med kondisjonstrening. Likevel har jeg BMI på grensen til undervektig. Man kan være tynn uten å være syk.

Anonymous poster hash: a592c...e04

• Liker 4
Gjest nicola
Skrevet

Hei!

Jeg er naturlig tynn pga høy forbrenning. Vi finnes vi også! Det er kanskje noe av det TS prøver å påpeke. Noen av oss er tynne, men det betyr ikke at man slanker seg. Jeg tror bloggere som Fotballfrue og Krisssy har ødelagt synet på oss tynne mennesker, folk tror i stadig større grad at vi er tynne fordi vi løper en mil hver dag. Jeg trener moderat og spiser sunt, men spiser mye mat fordi jeg prøver å ha litt fett på kroppen. Jeg spiser både karbohydrater og fett. Jeg er forsiktig med kondisjonstrening. Likevel har jeg BMI på grensen til undervektig. Man kan være tynn uten å være syk.

Ja? Det er det jeg mener :) Ingen grunn til å synes synd på deg, er det? Du vet hvilke program du må følge for å ikke bli tynnere, og du spiser godt og trener moderat! :) Er det jeg mener med at jeg har sterkere medfølelse med de overvektige - Jeg tenker at det er litt mer alvorlig og hverdagen blir fort vanskeligere enn hva det er for f.eks deg? Derfor er det også mer fokus på overvekt, og flertallet ønsker heller å være tynn, enn tykk. Det er jo bare slik det er

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hei!

Tusen takk, endelig noen som fårstår!

De som spiser på McDonalds hver dag i to uker uten å legge på seg spiser ikke noe særlig resten av dagen. Hadde de gjort det ville de gått opp.

Jo, man kan spise McDonalds hver dag uten å legge på seg, og i tillegg spise mye resten av dagen! Det vi snakker om her er en voldsomt høy forbrenning! Det virker som folk her ikke forstår hvor høy en forbrenning kan være! Dere sier det er mye mer annerledes med de som er syke, såklart er det synd på dem mer enn de som har en høy forbrenning! Men hvor frisk tror du at man føler seg når folk spør deg ansikt til ansikt om du er syk, trenger hjelp ovs? Når du ser en syltynn person tenker du automatisk at hun/han er syk, men personen trenger ikke være det! Det er folk med høy forbrenning som har psykiske probler pga. nettopp det, og bli sett på som syk!

Endret av NorAnnie
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Selvsagt, men nå er det overvekt som er den store epidemien her i vesten, ikke undervekt.

Det er klart det er størst, men det går da an å legge inn ett innlegg i året om de som er alt for tynne også? Som jeg husker har jeg aldri sett i aviser "slik legger du på deg"

Endret av NorAnnie
  • Liker 3
Gjest Riskjeks
Skrevet

Forbrenningen er ganske lik fra person til person om man justerer for høyde/vekt/kjønn/muskelmasse/aktivitetsnivå. De du nevner finnes ikke, med mindre du tenker på de som har medisinske lidelser som hypertyreose, og de får da behandling. Dette er kun unnskyldninger tynne bruker fordi de ikke har disiplin til å spise nok mat.

Enig. Grunnen til at tynne folk som kan "spise alt de vil" er tynne, er at "alt de vil" er såpass lite at de ikke går opp i vekt. Som du skriver, med mindre det er sykdom/allergi/medisinbruk osv som påvirker vekta, så varierer ikke forbrenning noe særlig, og kalorier ut/inn er et enkelt regnestykke. Hvis man følger med på hva en overvektig vs en undervektig person spiser hver dag over tid, så vil man se store forskjeller. Selv om begge kan ha en oppfatning av at de spiser normal mengde mat.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen er jo at folk som er for tynne bare kan spise mer, så legger de på seg (som regel har de jo et eller annet skrudd syn på metthet, og nekter å spise mer så fort den verste sultfølelsen har gitt seg), mens for overvektige er det faktisk et slit ofte, å gå ned i vekt. Å spise seg god og mett på jevnlig basis er noe alle kan, men å gå sulten/nekte seg selv alt man har lyst på, er meget meget vanskelig.

Det finnes ikke noe slikt som superforbrenning. Med mindre man har innvollsmark eller annen sykdom, er den eneste grunnen til undervekt at man rett og slett spiser for lite. Mindre enn man tror.

Dessuten er det som andre her har påpekt større helseproblemer knyttet til overvekt enn til undervekt, rett og slett fordi det er så mange fler som er overvektige. Mangelsykdommer og andre problemer knyttet til undervekt er langt mer sjelden.

Anonymous poster hash: fe354...131
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen er jo at folk som er for tynne bare kan spise mer, så legger de på seg (som regel har de jo et eller annet skrudd syn på metthet, og nekter å spise mer så fort den verste sultfølelsen har gitt seg), mens for overvektige er det faktisk et slit ofte, å gå ned i vekt. Å spise seg god og mett på jevnlig basis er noe alle kan, men å gå sulten/nekte seg selv alt man har lyst på, er meget meget vanskelig.

Det finnes ikke noe slikt som superforbrenning. Med mindre man har innvollsmark eller annen sykdom, er den eneste grunnen til undervekt at man rett og slett spiser for lite. Mindre enn man tror.

Dessuten er det som andre her har påpekt større helseproblemer knyttet til overvekt enn til undervekt, rett og slett fordi det er så mange fler som er overvektige. Mangelsykdommer og andre problemer knyttet til undervekt er langt mer sjelden.

Anonymous poster hash: fe354...131

Det der er ikke sant!

Når samtlige voksne mennesker spiser for mye, og noen blir veldig overvektige av det, mens andre er normalvektige, tror du ikke det skyldes forskjeller i forbrenning? Det er nettopp det som er tilfellet. Med normalt kosthold vil det tilsvarende være slik at noen blir undervektige, og andre normalvektige.

Jeg spiser mye for å holde vekten på 52 kilo, er 167 cm. Spiser for eksempel risengrynsgrøt flere ganger i uken kun for å øke matinntaket, ofte vanlig kesam istedenfor mager, tar fettilskudd, spiser mye nøtter, kan spise en hel pakke polarbrød til lunsj osv. Folk er forskjellige, hvorfor ikke bare godta det? Jeg propper i meg så mye mat jeg orker, og spiser alltid rett før trening. Det er forskjell på folk. Alle rundt meg poengterer at jeg spiser mye mat. Likevel er jeg tynn. Og jeg er sunn, har ingen helseproblemer.

Skrevet

Skrudd syn på metthet? Spiser man til man er kvalm og føler at maten står en langt opp i halsen, er det vel like vanskelig å "spise mer" som det er for en overvektig å gå sulten?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Heeelt enig! Så lei maset om hvor synd det er på tynne mennesker. Greit nok dersom en er syk, som du påpeker, men ellers så kan undervektige bare klappe igjen og spise mer. Overvektige bør spise mindre og sunnere, men biologisk er dette vanskeligere for kroppen (særlig psykisk, men også fysisk).

Hilsen normalvektig

Anonymous poster hash: 716c2...834

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

For noen idiotiske ting å si. Å si at det bare er å spise mer til noen som er undervektig er det samme som å si til en overvektig at det bare er å spise mindre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her inne ser man nok av eksempler på diskriminering av overvektige, folk vil ikke være venner med dem, de fortjener ikke kjæreste osv.

Sånn sett burde media mobbe de undervektige vel så mye som de overvektige. Det er rent patetisk hvordan en del tynne mennesker ikke spiser smør og drikker helmelk, trener som gale og ikke unner seg noe godt på en hverdag.

Anonymous poster hash: 4aa62...535
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det er vel sånn at overvekt er veldig skadelig, men om du er undervektig og sørger for å få i deg alt av næring, så er det ikke noen stor risiko for å f.eks. dø tidlig, eller få alvorlige sykdommer.

Anonymous poster hash: d81aa...41e
AnonymBruker
Skrevet

må legge til at man selvfølgelig kan dø av undervekt, men da er det snakk om f.eks anoreksi e.l. noen spiser nok og får i seg det de skal men er tynne for det..

Anonymous poster hash: d81aa...41e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...