AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Som overskriften sier, jeg virkelig hater å trene! Jeg trener styrke, kondisjon og bevegelighet, og gjør det fordi jeg må, ikke fordi jeg har lyst. Jeg liker følelsen jeg får etterpå, men før og under treningsøkt tenker jeg at dette har jeg ikke lyst til. Dette er slitsomt, for det blir så tungt når jeg ikke opplever en eneste positiv ting ved treningen, jeg vil bare bli ferdig, få det gjort. Jeg har prøvd å snu tankene mine, fokusere på det positive, prøve å finne gleden ved å være aktiv, prøvd å finne aktiviteter jeg liker bedre enn andre, men fremdeles gjør jeg det fordi jeg må, ikke fordi jeg vil. Hva kan jeg gjøre for å få en treningsglede, for at ikke hver eneste økt skal føles som et ork? Anonymous poster hash: 96e94...123
Gjest Nanne70 Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Jeg kjenner meg litt igjen, men opplever at treningsgleden kommer etterhvert som formen stiger. Jeg kommer nok aldri til å synes at trening er det beste i verden, men så lenge jeg klarer å motivere meg selv til å trene en dag jeg egentlig ikke har lyst, så er jeg fornøyd med det Er det absolutt INGEN aktiviteter du liker som du i alle fall kan variere med? Hvis du ikke skal ned i vekt, men trener for helsegevinsten, er det jo mange aktiviteter du kan gjøre.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Hvor ofte trener du? Og spiser du nok? Jeg trener styrke 2 dager i uken, kondisjon 2 dager, og bevegelighet hver dag. Jeg regner med at jeg spiser nok. Jeg har i alle fall stabil vekt. Jeg kjenner meg litt igjen, men opplever at treningsgleden kommer etterhvert som formen stiger. Jeg kommer nok aldri til å synes at trening er det beste i verden, men så lenge jeg klarer å motivere meg selv til å trene en dag jeg egentlig ikke har lyst, så er jeg fornøyd med det Er det absolutt INGEN aktiviteter du liker som du i alle fall kan variere med? Hvis du ikke skal ned i vekt, men trener for helsegevinsten, er det jo mange aktiviteter du kan gjøre. Jeg har prøvd masse forskjellig, og selv om det er lite av trening jeg synes er morsomt, er det noe jeg liker noe bedre enn andre ting. Akkurat nå er jogging bedre enn sykling, og styrketrening bedre enn pilates. Da jeg var yngre elsket jeg å danse, og danset alt fra klassisk ballett, til jazz-ballett, aerobic, og selskapsdans, men så skadet jeg meg, og mistet helt lysten til å gjøre det også. Anonymous poster hash: 96e94...123
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Jeg har forresten kjøpt timer med PT, og håper det kan hjelpe litt. Jeg vil jo at det skal være, om ikke morsomt, så i alle fall ikke et ork, å gjøre noe som er så viktig for meg. Anonymous poster hash: 96e94...123
Gjest Nanne70 Skrevet 18. juni 2013 #6 Skrevet 18. juni 2013 Du sier at du ikke opplever en eneste positiv ting ved treningen - opplever du ikke at du blir i bedre form/sterkere? Er det like tungt hele tiden? Kan du evt. redusere treningsmengden litegrann og unne deg en "fridag" innimellom? Det er klart at hvis du føler det som et press at du må trene hver dag, så blir ikke opplevelsen noe god. Jeg vet ikke om du trener sånn at du hele tiden tenker progresjon, men hvis du gjør det, kanskje du kan tillate deg å trene i "komfortsonen" i perioder?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 Du sier at du ikke opplever en eneste positiv ting ved treningen - opplever du ikke at du blir i bedre form/sterkere? Er det like tungt hele tiden? Kan du evt. redusere treningsmengden litegrann og unne deg en "fridag" innimellom? Det er klart at hvis du føler det som et press at du må trene hver dag, så blir ikke opplevelsen noe god. Jeg vet ikke om du trener sånn at du hele tiden tenker progresjon, men hvis du gjør det, kanskje du kan tillate deg å trene i "komfortsonen" i perioder? Det stemmer. Jeg opplever ikke å bli sterkere, mykere, bedre form, eller noe som helst. Jeg tenker ikke progresjon som sådan, jeg holder på med opptrening etter langvarig sykdom, og treningen er nøye lagt opp med tanke på det. Jeg har ingen begrensninger akkurat nå, men de som satte opp programmet til meg var veldig nøye med at treningsbelastningen ikke skulle bli for stor i det oppsatte programmet. Men spørsmålene deres får meg til å tenke litt, og jeg lurer på om jeg har kommet inn i en vond sirkel. Det må jeg tenke litt videre på. Anonymous poster hash: 96e94...123
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 Jeg tror de fleste av oss har det slik. Jeg har også et hat-elsk-forhold til trening. Jeg vil anbefale deg å tenke på alt som er positivt med trening. For eksempel at man får mer overskudd, bedre selvtillit, bedre søvn, bedre regulert kroppstemperatur, finere hud, finere glød, strammere kropp. Kan du leve uten? Prøv også å skaffe deg god musikk, og ikke minst et treningssenter du trives på. Og ikke tenk at du må trene 5 ganger i uka for at det skal være verdt det, for det er ikke sant. Du får god utbytte selv ved å trene 2 ganger i uka så lenge du går litt turer ved siden av. Hvis du ikke opplever progresjon vil jeg tro det skyldes at du ikke tar nok i, trener feil, spiser feil eller ikke restitueres godt nok. Legg inn rene kondisjons- eller styrkeøkter der du kun fokuserer på en av delene. Husk å spise nok proteiner, og å legge inn treningsfrie dager mellom øktene. Anonymous poster hash: 18699...84d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå