Gå til innhold

Erstatning for smør på skiva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett spiser jeg leverpostei eller makrell i tomat på brødskiver og knekkebrød, men iblant vil jeg gjerne spise ost eller skinke. Og da klarer jeg ikke å ha slikt pålegg rett på ei tørr skive/knekkebrød. Det blir så tørt at maten vokser i munnen min.

Er det noen som har gode tips til annet enn smør jeg kan bruke? Har noen ganger brukt kremost fra Tine og synes det er godt, men siden den er så mye tykkere å smøre utover enn smør så ender jeg ofte med å bruke mer av den enn smør, og det er jo ikke bra. Kavlis smøreoster smaker ikke noe godt, så de holder jeg meg unna uansett.

Anonymous poster hash: aeff1...497
AnonymBruker
Skrevet

Ha noen agurkskiver på så blir det litt mer fuktig.

Anonymous poster hash: 131a1...0fe
Gjest nicola
Skrevet

Jeg smører ofte et tynt lag med pesto. Passer selvsagt ikke til alt pålegg, men jeg elsker den gode smaken og de sunne oljene. Det er nok en god del sunnere enn smør, men ganske kaloririkt, så spørs hvordan kosthold du følger.

Gjest ZZZZZ
Skrevet

Det skal visst være godt med avocado.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva i all verden er vitsen med å erstatte smør (kalori og fettrikt) med smøreost, avocado og pesto (kalori og fettrikt)? Hva med å heller bruke smør men i mye mindre mengder enn før?

Ellers er det å spise pålegg uten smør en vane. Drikk samtidig så unngår du "den tørre følelsen".

Skrevet

Smør er jo både godt og sunt, så hvorfor erstatte det? Bruk heller mindre om du er nødt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet burde jo heller vært hva kan være erstatning for brødet under smøret og pålegget. Behold smøret og pålegget (så lenge ikke det er fullt av sukker) og kast brødskiva. Vips, så ble det sunnere. ;)

Anonymous poster hash: bd8f3...37b
  • Liker 6
Skrevet

Sennep, rød eller grønn pesto, olivenolje, alioli, mager kesam eller philadelphia (lettere å smøre enn tine sin kremost mener jeg å huske). Jeg bruker alt annet enn smør fordi jeg ikke kan fordra smørsmaken.

AnonymBruker
Skrevet

Et tynt lag med lett margarin :)

Anonymous poster hash: f8097...b5e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

margarin er IKKE sunt!

Anonymous poster hash: f3c7e...a16
  • Liker 3
Gjest Funky Punk
Skrevet

Gulost og sennep passer veldig godt sammen :jepp:

Skrevet

Bruker ingenting mellom pålegg og knekkebrød. Vanesak og smør/margarin er noe jeg ikke liker lenger, føler det bare smaker fett og ødelegger smaken på maten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slanket meg ganske mye, og gikk fra brødskiver med bremykt til knekkebrød med vita hjertego´ lettmargarin. Funker for meg!

Anonymous poster hash: 24095...cb3
AnonymBruker
Skrevet

Vita hjertego lettmargarin er usunt. Liker du ikke smør burde du heller spise maten tørr. Dog er det virkelig ingenting farlig med ett veldig tynt lag med smør. Smør er sunt og de som påstår noe annet her inne er gammeldagse og uvitne. DEt er motbevist at smør er skadelig og usunt. Gikk fra lettmargarin til smør da jeg skulle slanke meg, og det funker supert.

Anonymous poster hash: 21d82...a32
  • Liker 1
Gjest winston
Skrevet

Gulost og sennep passer veldig godt sammen :jepp:

- og sennep og skinke, eller mager kremost under. Godt under laks også. Pøs på med grønnsaker.

Annonse
Skrevet

Vita hjertego lettmargarin er usunt. Liker du ikke smør burde du heller spise maten tørr. Dog er det virkelig ingenting farlig med ett veldig tynt lag med smør. Smør er sunt og de som påstår noe annet her inne er gammeldagse og uvitne. DEt er motbevist at smør er skadelig og usunt. Gikk fra lettmargarin til smør da jeg skulle slanke meg, og det funker supert.

Anonymous poster hash: 21d82...a32

Og hvorfor er smør det eneste "riktige"? Er jo flere andre eksempler her (som ikke er margarin). Er kremost så himla usunt at en ikke kan ha det under skinken? Greit nok at sennep ikke er det sunneste, men det er vel begrenset hvor tjukt lag man har under annet pålegg uansett?

Jeg gidder i alle fall ikke spise tørr brødskive bare fordi jeg synes smør (og margarin) smaker dritt.

Og TS, et annet alternativ er forresten å ha salat under pålegget, da føles brødet mindre tørt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...