Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er at jeg tror jeg er gravid og langt på vei (skal få tak i graviditetstest, men selv det er en utfordring. Er livredd for å dra på apoteket og kjøpe). Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er så livredd og fortvilet. Har vært nøye med prevensjon, men det er jo ingenting som er helt sikkert. Jeg har egentlig ikke merket det før nå og trodd det har vært andre ting, regner med jeg er rundt 6 måneder på vei...

Sliter med spiseforstyrrelser (EDNOS) så har aldri hatt regelmessig mensen. Det har også gjort at jeg har vært tynn lenge, så tanken på å være gravid har ikke streifet meg før magen begynte å bule ut og jeg kjenner noe jeg tror er spark. Når jeg tenker tilbake har jeg hatt mange andre symptomer også, men jeg har rett og slett ikke tenkt tanken at jeg kunne vært gravid. Har derfor både drukket, røyket, tatt medisiner/vaksiner som ikke skal tas av gravide, trent hardt...

Jeg ønsker ikke å beholde barnet, aller helst vill jeg bare få det ut og aldri se det igjen. Hvordan skal jeg ta ansvaret for et barn når jeg ikke en gang klarer å ta vare på meg selv?

Er garantert alt for langt på vei til at jeg kan ta abort, men hva med adopsjon? Har lest om at det går an å abortere bort barnet rett etter fødselen, men er det noen som kan forklare meg nøye hva som skjer og hvordan det gjøres?

Hvordan skal jeg ta det opp med foreldrene mine? Ønsker ikke at noen andre enn dem skal få vite det, aller helst ville jeg ikke involvere noen, men jeg skjønner jo at de nesten må involveres. Nå skal jeg ta en graviditetstest før de får vite noe, men jeg er så sikker at jeg må nesten bare forberede meg.

Vet ikke helt hva jeg vil frem til med dette innlegget, jeg er bare så utrolig redd... :sad: Har ingen jeg kan prate med, uansett vil jeg som nevnt over holde det hemmelig. Skulle ønske jeg kunne grave meg ned i et hull og bli der. Hadde virkelig ikke trengt dette oppå mine psykiske problemer.

Anonymous poster hash: c84b8...2c0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å ta det med, men jeg er bare 16 år.

Gjest nicola
Skrevet

Ta en graviditetstest først, også tar du problemstillingen utifra det. Ikke sikkert det er som du tror. Klem til deg!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk nicola, den kommentaren roet meg faktisk litt ned! Men jeg er likevel grusomt bekymret for hvordan dette skal gå om det viser seg at jeg er gravid, jeg begynner å kaldsvette bare med tanke på å gå inn på apoteket og kjøpe graviditetstest.

• Liker 1
Gjest nicola
Skrevet

Takk nicola, den kommentaren roet meg faktisk litt ned! Men jeg er likevel grusomt bekymret for hvordan dette skal gå om det viser seg at jeg er gravid, jeg begynner å kaldsvette bare med tanke på å gå inn på apoteket og kjøpe graviditetstest.

Jeg skjønner. Men tenk at det går veldig fort. I løpet av to minutter er det over og du kan være alene. Det er to min av en dag. Dette greier du! Bare ha tro på deg selv. Ikke tenk på hvordan det skal gå om du er gravid. Kanskje bekymrer du deg til ingen nytte? Tenk for en lettelse om du ikke er det? Og om du er det, finnes det alltids en løsning. Kanskje har du ikke kommet så langt i svangerskapet og kan ta abort? Kanskje finner du ut at barnet kan være en velsignelse i ditt liv? Men ikke ta sorgene på forskudd. Jeg krysser fingrer og tær for deg! :blomst:

• Liker 3
Gjest BabyBlue
Skrevet

Har ikke mer å tilføye enn Nicola som kom med gode råd, men må bare si at hjernen kan ha stor innvirkning på hvordan kroppen oppfører seg! Ikke psyk deg selv ut før du vet det sikkert, ta en test og finn ut av ting =)

Skrevet

Har du noen du stoler på som kan gå inn og kjøpe den testen for deg?

Kan du dra til legen og ta graviditetstest heller?

:blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppmuntrende kommentarer, det hjelper stort! Jeg skal mote meg opp og få kjøpt. Har ikke lyst til å ta abort/adoptere barnet bort, men slik som livssituasjonen min er så ser jeg det som det eneste rette å få barnet ut av livet mitt. Jeg må lære å leve og ta vare på meg selv lenge før jeg kan ta ansvar over et lite barn.

Hvis det skulle vise seg at jeg er gravid burde jeg vel bestille en legetime med en gang (uff, enda en skummel ting...) slik at jeg kan få påvist hvor langt jeg er? Eller så var det lurt å ta graviditetstest hos legen, det har jeg ikke tenkt på. Legen kan sikkert hjelpe meg videre uansett, gravid eller ikke.

Har dessverre ingen jeg stoler på som kan hjelpe meg på noen måte. Sliter ganske mye sosialt også, som henger sammen med spiseforstyrrelsen :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemene dine blir jo selvfølgelig større av at du sier du sliter sosialt og med spiseforstyrrelse.

Hvis du er 6 mnd på vei så kan man som regel se dette. Det er da ikke som fettmage, men mer som hard mage under og rundt navlen. Ca 6 mnd, tja ca 24 uker? De fleste kjenner mye daglig aktivitet da, så hvis du ikke kan kjenne det noe særlig kan det jo være inbilning?

Uansett, hadde nok heller tatt meg en tur til legen. Og til slutt, husk på at de andre problemene gjør det ikke lettere, men det betyr ikke at du ikke kan få hjelp.

Livet er ditt, for resten av din tid. Hva du vil gjøre med det er opp til deg.

Anonymous poster hash: 79d1b...b61
Skrevet

Har ikke så mye gode råd å tilføye, men jeg synes også å ta den hos legen høres ut som en god ide.. Skummelt - ja - men da har du en person som kan hjelpe deg å takle det uansett utfall :) Trenger jo ikke være som du tror, men dersom det skal være det er det nok godt å ha en person du kan støtte deg til.

Klem til deg og lykke til, det kommer helt sikkert til å ordne seg uansett - og du vil få hjelp til hva enn du trenger hjelp til, bare du tør å oppsøke det :)

AnonymBruker
Skrevet

Får du noe behandling for spiseforstyrrelsen? I så fall bør du ta det opp med dem som står for opplegget, hvis ikke bør du ta det med legen din først. En lege kan svare på hvilke muligheter du har, er det stor mulighet for fosterskader kan du få senabort, men du må også vite nøyaktig hvor langt det har kommet først. Får du positiv test må du bestille legetime, og si hva det gjelder når du ringer, så de vet at dette haster. Skjønner at det er skummelt å involvere foreldrene dine, men du må bare stupe i det, og huske at de nok bare vil ditt beste, og vil hjelpe deg så godt det lar seg gjøre.

Anonymous poster hash: 7e176...6d9
Skrevet

Du kan jo oppsøke helsestasjon for ungdom for å ta graviditetstest. Det er gratis, og det står sikkert på nettsidene til kommunen hvor helsestasjonen er og når det er åpent.

Da har du noen som du kan snakke med etter at du har tatt testen, så får du sikkert gode råd og veiledning hvis det skulle vise seg at testen er positiv.

Lykke til :klemmer:

Skrevet

Du burde søke psykologisk hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldingene!

Jeg har tippet rundt 6 måneder, men når jeg har roet meg litt ned har jeg funnet ut at det er mulig jeg ikke er direkte så langt. Har sett litt på bilder av gravide, og selv om det nok er individuelt så ser de større ut om magen en jeg. Veldig vanskelig for en med forvrengt kroppsbilde å bedømme, men jeg synes faktisk jeg så mindre ut. Har tydelig kulemage og jeg kjenner mye aktivitet om jeg legger/setter meg.

Jeg har kun gått til helsesøster med spiseforstyrrelsene, men det ble ikke noen videre sak siden jeg ikke var farlig tynn på den tiden (og bulimi ble ikke lagt vekt på, som var det jeg egentlig slet med da). Har ikke prøvd å få hjelp flere ganger for jeg har ikke følt meg syk nok. :sad:

Lurt å oppsøke helsetunet, men det stenger vel nå for sommeren så tror nok jeg må oppsøke lege. Først og fremst skal jeg få tak i en graviditetstest.

Skrevet

Magen kan være oppblåst av matmangel. Har du ikke sett sultne barn i afrika? Bevegelsene kan være luft eller lemus i musklene. Det finnes gravide som ikke har mage i det hele tatt. Som føder i do. Gå til legen å be om gravi-test og henvisning til psykolog. Du trenger begge deler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldingene!

Jeg har tippet rundt 6 måneder, men når jeg har roet meg litt ned har jeg funnet ut at det er mulig jeg ikke er direkte så langt. Har sett litt på bilder av gravide, og selv om det nok er individuelt så ser de større ut om magen en jeg. Veldig vanskelig for en med forvrengt kroppsbilde å bedømme, men jeg synes faktisk jeg så mindre ut. Har tydelig kulemage og jeg kjenner mye aktivitet om jeg legger/setter meg.

Jeg har kun gått til helsesøster med spiseforstyrrelsene, men det ble ikke noen videre sak siden jeg ikke var farlig tynn på den tiden (og bulimi ble ikke lagt vekt på, som var det jeg egentlig slet med da). Har ikke prøvd å få hjelp flere ganger for jeg har ikke følt meg syk nok. :sad:

Lurt å oppsøke helsetunet, men det stenger vel nå for sommeren så tror nok jeg må oppsøke lege. Først og fremst skal jeg få tak i en graviditetstest.

I en rolig periode, prøv å drikk litt kald drikke og evt saft. Merker du aktivitet kort tid etter er det stor sjanse for at du er gravid.

Men dette må du prioritere å finne ut av! Dra til nærmeste butikk (det er flere og flere vanlige butikker som selger RFSU tester), kjøp en og test! De har taushetsplikt, både i kassen på dagligbutikken og hos legen.

Ring evt legevakten i kommunen, si at dette haster. Du kommer inn og får tatt test på dagen, trenger ikke fastlegen.

Dette er VIKTIG å finne ut av, helst igår.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 748d0...9be

AnonymBruker
Skrevet

Men om testen er negativ, så kan det hende at du må til ultralyd. Ikke alle tester positivt så langt ut i svangerskapet!

AnonymBruker
Skrevet

Legg ut bilde av magen?

Anonymous poster hash: acb58...392

AnonymBruker
Skrevet

I en rolig periode, prøv å drikk litt kald drikke og evt saft. Merker du aktivitet kort tid etter er det stor sjanse for at du er gravid.

Men dette må du prioritere å finne ut av! Dra til nærmeste butikk (det er flere og flere vanlige butikker som selger RFSU tester), kjøp en og test! De har taushetsplikt, både i kassen på dagligbutikken og hos legen.

Ring evt legevakten i kommunen, si at dette haster. Du kommer inn og får tatt test på dagen, trenger ikke fastlegen.

Dette er VIKTIG å finne ut av, helst igår.

Lykke til.

Bare for å kommentere dette..

Jeg er 8 mnd på vei og merker ikke forskjell på å drikke noe søtt og kaldt og legge meg på venstre side.

Jeg har sett dette tipset flere steder men for meg utgjør det ingen forskjell.

Kan være at du ikke får positiv test så lang ute i svangerskap. Så jeg hadde gått til legen istedet.

Anonymous poster hash: 79d1b...b61

Skrevet

Har ikke lest alle svarene.

Husk at det er veldig vanlig når man har en spiseforstyrrelse å få en veldig oppblåst mage, så man ser gravid ut. Kjenner flere med sf som får det når de spiser, og noen ganger ser det ut som at de er langt på vei!

Ikke ta sorgene på forskudd, det er ikke sikkert at du er gravid! Lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...