Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stebarn som til høsten skal begynne i førsteklasse.

Regner med at mor og far snakker litt om hva som bør være inne, men synes det kan være interessant for meg å vite også.

Så om dere har noen tips og gode råd om hva som bør være klart til skolen, hadde jeg blitt glad for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke pugg bokstavnavnene med barnet (ABCDEF), om dere vil øve så øv på bokstavlydene (som i Bokstavkorpset på NRKsuper). Kommer ikke på så mye som man må gjøre, kommer litt an på hvor barnet ligger og om det gleder eller gruer seg til å begynne på skolen/slutte i bhg. Håper det blir en god start for dere :)

Skrevet (endret)

Selvstendighet er viktig, kunne holde orden på klærne i garderoben, knyte skolisser, dra over strikken på dress/regntøy. Gå på do alene. Være empatisk, sosial og ha evnen til å få nye venner.

Lese- og skriveopplæringen tar skolen seg av :)

Endret av Leanne
  • Liker 5
Skrevet

Det der med bokstaver og skriving går veldig bra fra før, da de har lært utrolig masse av det i barnehagen. Å kunne klokka er ganske inne, selv om det mangler litt mer, som for eks. tjue over åtte o.l. men det går seg til på skolen vil jeg tro.

I dette tilfelle blir det vel å få barnet mer selvstendig, høres det ut til. Barnet er veldig mamma-pappa-dalt, og skal helst ha godkjenning med alt. Må liksom si ifra at det har på seg det og det klesplagget, og om det er greit.

Jeg har faktisk prøvd å lære barnet å knytte skolisser eller om det er knytting i bukser/klær, og barnet har gjort det selv etterpå, men likevel kommer det tilbake gang på gang og skal ha hjelp.. har dette noe med selvtilliten å gjøre kanskje, at det føler at det ikke klarer det på egenhånd? Barnet må liksom ha konstant bekreftelse på så og si alt.

Skrevet

En kommende førsteklassing jeg kjenner fikk følgende lekser over sommerferien:

- kunne gå på do selv

- kunne kle på seg selv

- kunne knyte skolissene

Dette var lekse for alle elevene, selvfølgelig :)

I tillegg kan det føles godt å kunne sykle og kanskje svømme, i hvertfall å være vant til vann

Skrevet

En kommende førsteklassing jeg kjenner fikk følgende lekser over sommerferien:

- kunne gå på do selv

- kunne kle på seg selv

- kunne knyte skolissene

Dette var lekse for alle elevene, selvfølgelig :)

I tillegg kan det føles godt å kunne sykle og kanskje svømme, i hvertfall å være vant til vann

Så dette er kanskje noe de får beskjed om fra barnehagen også? Disse leksene? :)

Barnet har akkurat deltatt på svømmekurs og fått diplom med "Trygg i vann", så svømming er så nogenlunde inne, høres det ut til. Å sykle uten støttehjul var på plass rundt 4års-alderen.

Så da høres det ut til at det å knytte skolisser selv blir leksa her i sommer da. Og kanskje litt mer selvstendig?

Takk for svar :)

Skrevet

Les dette blogginnlegget: http://bit.ly/1amLGXC

Anonymous poster hash: a8ee1...28d

Takk for svar! :)

Nå skal det jo sies at barnet skal begynne på en montessori-skole, altså ikke en offentlig skole. Og der tar de vel å tilrettelegger for den enkelte elev og dens behov.

Skrevet

Så dette er kanskje noe de får beskjed om fra barnehagen også? Disse leksene? :)

Barnet har akkurat deltatt på svømmekurs og fått diplom med "Trygg i vann", så svømming er så nogenlunde inne, høres det ut til. Å sykle uten støttehjul var på plass rundt 4års-alderen.

Så da høres det ut til at det å knytte skolisser selv blir leksa her i sommer da. Og kanskje litt mer selvstendig?

Takk for svar :)

Jeg tror de hadde fått leksene da de var på prøveskole (heter det det, tro?) i våres. Men regner med de prater om sånt i barnehagen også. Tror det er vanlig at foreldrene også får vite hva barnehagen har sendt av informasjon om barnet til skolen.

Å bli mer selvstendig vil nok være godt for barnet uansett. Det er viktig å bygge opp selvtilliten og få tro på egne ferdigheter. Lykke til!

Skrevet

Ok, det høres rimelig greit ut. De har jo vært på tilvenning på skolen i hele vår, så da har de nok fått litt info.

Foreldrene skal vel også straks på foreldremøte i barnehagen, så da blir vel diverse ting tatt opp der, vil jeg tro.

Selvtillit er alfa omega. Har vært i flere sammenhenger at barnet har spurt om det skal/kan gjøre sånn eller sånn, hvorpå jeg har svart at det gjør du som du vil med o.l. og da har fått et "hææ??" i retur. Barnet må ha en bekreftelse på alt hva det foretar seg..

Skrevet

Ok, det høres rimelig greit ut. De har jo vært på tilvenning på skolen i hele vår, så da har de nok fått litt info.

Foreldrene skal vel også straks på foreldremøte i barnehagen, så da blir vel diverse ting tatt opp der, vil jeg tro.

Selvtillit er alfa omega. Har vært i flere sammenhenger at barnet har spurt om det skal/kan gjøre sånn eller sånn, hvorpå jeg har svart at det gjør du som du vil med o.l. og da har fått et "hææ??" i retur. Barnet må ha en bekreftelse på alt hva det foretar seg..

Høres ut dom barnet trenger bekreftelse på at det selv kan ta fornuftige valg. Flott at du lar barnet velge selv :) Men dersom h*n ikke er vant til det, kan det hende det må lære hvordan. F.eks ved å spørre barnet "Hva synes du/ tror du er best, da?" Og gi positiv tilbakemelding også på refleksjonen. Jeg har dessverre sett eksempler på barn som blir totalt overkjørt av andre fordi de ikke vet hvordan de skal fremme sine egne meninger og ta egne valg. Jo tidligere de lærer det, jo tryggere og bedre får de det med seg selv.

Jeg tenker at dette barnet er heldig som har en voksen som bryr seg så mye om det og ønsker det så godt :)

Skrevet

Høres ut dom barnet trenger bekreftelse på at det selv kan ta fornuftige valg. Flott at du lar barnet velge selv :) Men dersom h*n ikke er vant til det, kan det hende det må lære hvordan. F.eks ved å spørre barnet "Hva synes du/ tror du er best, da?" Og gi positiv tilbakemelding også på refleksjonen. Jeg har dessverre sett eksempler på barn som blir totalt overkjørt av andre fordi de ikke vet hvordan de skal fremme sine egne meninger og ta egne valg. Jo tidligere de lærer det, jo tryggere og bedre får de det med seg selv.

Jeg tenker at dette barnet er heldig som har en voksen som bryr seg så mye om det og ønsker det så godt :)

Det hørtes lurt ut, og få barnet til å tenke og reflektere over valgene det måtte ta.

Vil jo selvfølgelig bare det beste for barnet, og gjør så godt jeg kan! :)

Ser på søskenbarnet til barnet, som er jevngammel, som virker mye mer selvsikker på den måten og som er mer selvstendig. Men dette er jo igjen forskjellig fra person til person :)

Og vi var på sånn åpen dag på skolen barnet skal begynne på, og da sa rektor at de prøver å lære barna til å bli selvstendige individer og som respekterer andre mennesker/voksne, så om det ikke går helt inn før skolestart, er det jo fokus på det på skolen.

Tusen takk for godt råd, som jeg skal begynne å følge! :) (og kanskje hinte om det til barnets far også, som kan være litt for "dullete" :P)

• 2 uker senere...
Gjest 1-4 klasse lærer
Skrevet

Masse gode tips her.

- snakk positivt om skole og skolestart

- les for barnet og snakk om bøkene dere leser. Hva er det på bildene? Hva skjer så? Er det noen bokstaver han/hun kjenner igjen.

- vente på tur

- tape i spill

- skrive og kjenne igjen navnet sitt

- mestre toalettbesøk og hygiene

- kle av/ på seg selv.

Send med barnet klær det kan ta på selv. Helt greit om ikke skolisseknyting er helt på plass men send da med andre sko og prøv å få det på i løpet av skoleåret.

- snakk om hva barnet skal gjøre for å spørre noen om å leke, blir lei seg, ikke føler seg bra m.m

- er barnet motivert for lesing og regning: telling så kjør på. Tror barn bare vokser ved å føle mestring og skolen skal legge til rette også for de som kan en del.

Men pass på at dere leser med lydene til bokstavene ikke navnene, som nevnt over. Kp leses med kkk lyd og ppp lyd. Ikke KÅ og PE. Da leser jo barnet kåpe der det står KP. S o l blir es-o-el osv. Det er feil. Lesekorpset anbefales!! Ligger på nrk sine nettsider. Ellers er det en super app som heter bokstavkongen. Der barna kan lære om hvordan bokstavene fikk formen sin. www.salaby.no har noen gratis nettsider for førskolebarn som trener på førskoleting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...