Gjest Lærling Skrevet 13. april 2004 #1 Skrevet 13. april 2004 Jeg er en gutt på 19 år som snart skal ut som lærling i maskinfag på et verksted.Faren min påstår at det er veldig få bedrifter som vil ta inn lærlinger,og at mange av de som gjør det,ikke bryr seg om å lære opp personen ,men kun tar inn for pengene som de får av fylkeskommunen.Vet noen noe om dette hadde det vært fint.
Dina Skrevet 13. april 2004 #2 Skrevet 13. april 2004 Hei. Vi har flere lærlinger i bedriften jeg jobber i. Det å ta inn lærlinger er en viktig måte å sørge for kompetansenivået og arbeidskraften fremover, i egen bransje, så det anser jeg som veldig viktig! Alle lærlinger skal ha en grundig opplæring/undervisning/praksis i faget sitt, så det er klart at bedriftene må lære dem opp godt før de skal ta fagbrev. Gjør de ikke dette, men utnytter systemet for å få billig arbeidskraft, vil de snart være "ferdige" som bedrift tilknyttet en lærlingeordning. Det er riktig at bedriften får et vissst beløp i støtte for å ha lærlinger, men de betaler også lærlingene lønn (egne satser for lærlinger). Lykke til med lærlingetiden! Dina
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2004 #3 Skrevet 14. april 2004 Hei :-) Tror det varierer sterkt fra bedrift til bedrift. Vi har noen matros lærlinger ombord hos oss, de får kun læretiden sin og ikke jobb senere. Vet at dette også gjelder i maskinen. Men jeg tror at maskin lærling på land har flere muligheter til å få jobb senere :-) Min erfaring er at man i starten blir satt til mye drittjobber. Men hvis man ikke klager og viser interesse for faget og spør mye spørsmål, så vil du få god opplæring :-) Det er ihvertfall min erfaring. Jeg ble satt til mye rart i starten, men ble mye bedre etterhvert :-) de lærlingene hos oss som ikke viser interesse, får dårlig opplæring, for da tror de at du ikke eier verken kunnskap eller interesse. Men stå på! De bruker tross alt tid og energi på å lære dere opp, så er du flink og får gde attester, vil de sikkert ansette deg videre :-)
Gjest Poirot Skrevet 14. april 2004 #4 Skrevet 14. april 2004 Alle lærligner har en bok der det står hva de skal lære.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå