Gå til innhold

Tjene penger på bolig pusse opp, hvilke boliger øker i verdi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei om et par år tenker jeg og samboer og kjøpe bolig.

Hvilke boliger øker mest i verdi?

hva se etter

hva tenke på

Liker godt og pusse opp og har erfaring med og pusse opp fra tidligere.

Hva tenker dere om hvilke boliger som øker i verdi?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken by er det dere tenker på å kjøpe i? I Oslo er det for eksempel mangel på rekkehus, så der vil det jo være veldig lurt å investere i rekkehus. I andre byer er det sikkert annerledes.

Ellers er det vel uansett lurt å kjøpe så dyrt som mulig som dere har råd til. Boligprisene stiger jo generelt sett med et visst antall prosent hvert år, så det er klart at man i kroner og øre sitter igjen med større gevinst etter for eksempel fem år hvis man har kjøpt noe til fem millioner enn hvis man har kjøpt noe til en million.

Noe helt annet er at det jo er et litt risikabelt prosjekt å kjøpe noe nå for å investere, hvis dere ikke samtidig kan belage dere på å bli boende i boligen i forholdsvis lang tid fremover. De fleste økonomer/eksperter er jo ganske enige om at prisene begynner å flate ut nå og forventer seg nærmest nullvekst de neste fem årene. Da er det ikke sikkert dere får noe særlig igjen for investeringen deres uansett.

Anonymous poster hash: 07369...8a0

Skrevet

Vi har ikke bestemt oss for hvor bo enda.

Og vi velger selvsagt en plass vi trives/ ønsker og bo når den tid kommer:) (men hvor vi skal bo må vi finne ut av selv)

Spørsmålet i tråden tenker mer generelt jeg, hvor prisene stiger?

Hvor stiger ikke prisene.

Hadde vert spennende og hørt meninger og teorier rundt boligpriser og prisstigning:)

AnonymBruker
Skrevet

Prisene stiger i områder hvor det er populært å bo og få tilgjengelige boliger. Generellt sett.

Men igjen så har jeg en leilighet i en storby (ikke oslo) som har steget 340 000 i verdi siden høsten. Bakgrunnen for det er at jeg kjøpte til gammel takst og har pusset opp for 50 000. Da har jeg gjort alt arbeidet selv, bortsett fra det elektriske. Det er mange leiligheter til salg i dette området nå i sommermånedene.

Leiligheten ligger 5 minutter gange til sentrum.

Anonymous poster hash: 4bba9...e70
AnonymBruker
Skrevet

Du må egentlig bare følge med på markedet. Gjør litt research de årene dere sparer til å kjøpe, siden du sier at dere skal kjøpe om noen år. Markedet kan være totalt annerledes da, det kan ha blitt bygd 3000 rekkehus i Oslo, 2000 eneboliger i Trondheim eller 4000 leiligheter i Tromsø innen den tid.

Bruk finn.no aktivt, begynn med områder og boliger dere liker, og lag din egen lille statistikk. Du kan høre med meglerne hva boligene blir solgt for etter endt budrunde.

Jeg brukte selv 6 måneder på å sette meg inn i markedet i byen min, når jeg visste at jeg ikke kunne kjøpe før om 6 måneder. Det fikk jeg mye igjen for.

Anonymous poster hash: 10422...50d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...