AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #1 Skrevet 17. juni 2013 På onsdag er det duket for avslutning på 4. trinn for mellomste jenta i huset. Det er en litt formell og høytidlig avslutning, siden de skal bytte skole til høsten (har gått på 1-4 skole til nå). Vi har derfor kjøpt inn ny, fin sommerkjole og sko og jenta gleder seg voldsomt til å ha det på seg. Så kom hun hjem i dag og fortalte at "Julie" i klassen hadde fått striper i håret, spraytan og manikyr av mammaen sin i helgen, fordi hun skulle være fin til avslutningen. Noe da jenta mi også vil ha. Hun får ikke det, men jeg synes det var vanskelig å si hvorfor uten å samtidig ikke sette mammaen til Julie i et dårlig lys. Jeg sa vi godt kunne stelle og lakke neglene her hjemme hvis hun ville, men at jeg synes det er altfor dyrt og unødvendig å gå til et neglstudio for å få gjort det. Og hun har så fint hår og hudfarge fra før. Men jeg begynte å tenke litt på dette her. Når er det greit at ungene begynner å bestemme selv hvilken farge de vil ha på håret? Og sminke seg? Dette kom litt kastende på meg, og jeg føler jeg bør ha noen bedre argumenter enn at "jeg liker det ikke" hvis problemstillingen kommer opp igjen. Økonomi er selvsagt et viktig moment, men hvis de sparer opp selv? Hva synes dere? Når er det greit at småjentene/-guttene begynner å bestemme selv over hårfarge, sminke, negler, evt. ørepynt osv.? Anonymous poster hash: 3a1c4...044
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #3 Skrevet 17. juni 2013 Betyr det at hun bare er 9? Ja, eller de fyller 10 i år da. Anonymous poster hash: 3a1c4...044
Kontormus Skrevet 17. juni 2013 #4 Skrevet 17. juni 2013 Jeg har ikke døtre selv, men mener å ha observert at de fra 12-års alder så smått begynner med øyensminke. Og da har de kanskje allerede fått lov til lakkere neglene i lys farge. Men hårfarge og penger til neglepleie på salong? (Det siste gjør jeg jo ikke selv engang), men ikke før i 15-årsalderen. Var jeg "streng" nå?
skyflakes Skrevet 17. juni 2013 #5 Skrevet 17. juni 2013 9 år og spraytan? Hjelpes, hun er et BARN, hva er det med enkelte foreldre.. Husker jeg begynte med eyeliner og maskara da jeg begynte på ungdomsskolen, da er man vel ca 13? Og det var tidlig nok..
Bernardette Skrevet 17. juni 2013 #6 Skrevet 17. juni 2013 Jeg vet ikke helt hvordan du skal kunne si dette uten å understreke at Julies mor ikke er den klokeste skjøga i byen å sette Julie og hennes mor i dårlig lys, men du kan starte med å si at det er en voksenting, men at noen barn får lov til ting ikke andre får lov til. Neglelakk, av typen "lagt på hjemme" syns jeg er ok fra treårsaldern, og veldig stas for jenter, men det andre er bare horribelt. 2
Miss moneypenny Skrevet 17. juni 2013 #7 Skrevet 17. juni 2013 Herregud spraytan på en fjerdeklassing... Jeg har ikke ord. 1
Ciara Skrevet 17. juni 2013 #8 Skrevet 17. juni 2013 Jeg har ingen erfaring med dette, men går det ikke an å si det veldig enkelt? Som at du sier at du synes det er for tidlig å få manikyr og spraytan. Når hun da helt sikkert kontrer med at Julie får lov kan du jo bare si at mammaen til Julie har andre meninger om dette enn deg. Det vil komme mange forskjellige scenarioer over samme tema, nemlig at andre barn får lov til noe tidligere enn ditt barn - eller senere, for den saks skyld. Jeg tenker barn først som sist kan bli forklart at foreldre kan er uenige og at barna derfor ikke nødvendigvis får lov til å gjøre de samme tingene selv om de er like gamle. Mine foreldre gjorde det i hvert fall på den måten. 3
Gjest Galactica Skrevet 17. juni 2013 #9 Skrevet 17. juni 2013 Min datter er akkurat i ferd med å avslutte 4. klasse og hun får seg ny kjole, oppsatt hår og kanskje et strøk maskara. Det er alt.
Silfen Skrevet 17. juni 2013 #10 Skrevet 17. juni 2013 Nei, hva skal man si. Man har ulike verdier er nå en forklaring, som er grei å bruke.
Muscae Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Spraytan og manikyr i salong er dyrt, og bortkastede penger, og den holdningen er det like greit å lære henne med en gang. Hårblekingsmiddel inneholder vel en mengde med skadelige stoffer, og er veldig sterkt for hodebunnen, så det trenger ikke hennes sarte barnehud. Der har du gode argumenter. Ellers er det viktig for foreldre å huske på at hår er personlig, og hår vokser ut igjen. Om du lar henne eksperimentere litt med henna-farge, glansvask osv så er det ikke det verste hun kan gjøre. Om hun så vil ha pønkersveis så er det hennes hår, og det er BARE hår! Og en annen ting er det også viktig å huske på, og det er at barn leker voksne. Omtrent all lek de har, fra traktorer, biler, kjøkkenlek, rollelek med mor, far og barn, det er deres måte å leke voksen. De leker ut erfaringer, og leker seg inn i voksenverden. Om et lite barn leker med dukke, ammer dukken, legger den og triller den (akkurat som mamma/tante/annen voksenperson) er det ingen som sier noe negativt, men om et lite barn vil stelle negler, hud og hår sånn som mamma/tante/annen voksenperson, så kommer hele hylekoret om at hun er for liten til det. Selvfølgelig skal man skjerme barna for skadelige stoffer, men i mange tilfeller virker det som om det er "alt eller ingenting". Erfaringer kommer ikke av seg selv, de må erfares. Kanskje vokser hun til og med opp til å bli en voksen som ikke bruker sminke eller hårfarger, men det må hun finne ut selv. Jeg foreslår at dere tar "hjemmespa". Du kan kjøpe inn ansiktsmaske, skjære opp agurk å ha på øynene, stelle neglene til hverandre, og kjøpe en god bodylotion som dere kan smøre hverandre med. Kanskje dere kan nyte en god kopp te (med masse sukker) og "leke voksen dame" begge to? Og det finnes billige løsnegler på nærmeste H&M. En mamma som tar hennes "problemer" på alvor er gull verdt for forholdet hennes til deg de neste årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå