snexi Skrevet 13. april 2004 #1 Skrevet 13. april 2004 Har så lyst til å lage hjemmeside, men mannen min som har mest kompetanse på hjemmefronten når det gjelder pc sier han ikke orker å begynne med det :-? Noen som kan hjelpe meg i gang? Er det kjempe vanskelig? Og er det gratis? Mange spørsmål som kun en nybegynner kan stille :-)
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2004 #2 Skrevet 13. april 2004 Du får antakeligvis en gratis hjemmeside hos internettleverandøren din. Ellers så har vel start.no noe gratis + noen andre. Det går an å ta snarveier med Frontpage. Personlig syns jeg Frontpage er fy fy, og lager grisekode. Men det får du nesten gjøre som du vil med. Jeg syns uansett du bør lære deg basis HTML-kode når du begynner. Da har du full kontroll og det er moro . Du får sikkert lånt en bok på biblioteket, ellers har vel Narvesen noe sånt. Det er ikke spesielt vanskelig å lære seg HTML-kode. Lykke til
Susie C Skrevet 13. april 2004 #3 Skrevet 13. april 2004 Her kan du få gratis hjemmesider - hvis det er OK for deg å få litt reklame på siden din. Du må lage deg en bruker hvis du ikke allerede har en Yahoo-bruker. Det finnes flere maler å gå ut fra for å lage en hjemmeside og "wizards" for å hjelpe deg i gang. Tror også du kan få på www.home.no.
Serenity Skrevet 13. april 2004 #4 Skrevet 13. april 2004 Her er noen linker som kanskje han hjelpe deg i gang Lær HTML Cakemakers hjemmesideskole Ønsker du ikke lage koden selv, men editere den via web (en fordel med bredbånd da ja) er Freewebs et ok alternativ.. Da slipper du styret med å skaffe domene, men må godta en liten tekst nederst på siden.. Ønsker du å lage den fra bunnen av, kan som sagt over her Start.no være behjelpelig, her får du tilgang til slikt som PHP og diverse annet, trenger du kun ren html er Home.no et annet ok alternativ. Si i fra om du har flere spm Lykke til
Crazee Skrevet 13. april 2004 #5 Skrevet 13. april 2004 Her er noen linker som kanskje han hjelpe deg i gang Lær HTML Hmmm - kikka på den sida, og likte ikkje det eg såg: Den lærer frå seg gamle teknikkar som ein absolutt bør halda seg unna no. Elles blir det berre verre seinare, å avlæra seg ting. Generelt sett, kurs som brukar HTML til å bestemma korleis ting skal sjå ut (font, farge, plassering...) bør ein unngå. Det har me CSS til no. Sjå heller: HTML: http://www.blankspot.org/prosjekt/kurs/index.php CSS: http://www.garshol.priv.no/download/text/c.../css-intro.html Ressurser om webutvikling: http://www.huftis.org/nettsideutvikling/ Dette var kurs på norsk. Engelske greier man bør få med seg: http://www.diveintoaccessibility.org/
snexi Skrevet 14. april 2004 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2004 Takk skal dere ha, nå har jeg fått meg noe å bryne meg på
Serenity Skrevet 14. april 2004 #7 Skrevet 14. april 2004 Hmmm - kikka på den sida, og likte ikkje det eg såg: Den lærer frå seg gamle teknikkar som ein absolutt bør halda seg unna no. Elles blir det berre verre seinare, å avlæra seg ting. Generelt sett, kurs som brukar HTML til å bestemma korleis ting skal sjå ut (font, farge, plassering...) bør ein unngå. Det har me CSS til no.Jepp - jeg er enig i den, men jeg synes samtidig, at kan man indegenting kan det være en idé å begynne med det mest grunnleggende, html først og så css, men jeg burde selvsagt tatt med noen linker til css, slik du gjorde.. Beklager
Crazee Skrevet 14. april 2004 #8 Skrevet 14. april 2004 Jepp - jeg er enig i den' date=' men jeg synes samtidig, at kan man indegenting kan det være en idé å begynne med det mest grunnleggende, html først og så css, men jeg burde selvsagt tatt med noen linker til css, slik du gjorde.. Beklager http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Joda, me er heilt einige, ser det ut til. Grunnleggjande HTML først, deretter CSS (parallellt med HTML) Det som er så dumt, er at det er så mange dårlege HTML-kurs der ute, som lærer bort dårlege rutiner og utdaterte taggar/måtar å gjere ting på. Umiddelbart kan det kanskje virka lettare å læra at FONT-taggen styrer skrifttype og -storleik og utsjånaden på skrifta generelt - men i realiteten kompliserer det berre tinga. Ein nybyrjar bør læra seg å bruke CSS så raskt som råd er, og vil ha lettare for å læra seg det enn ein som har lært seg eit gammalt, "galt" tankesett tidlegare, fordi nybyrjaren slepp læra seg at ting må gjerast annaleis enn den måten dei alltid har brukt... (Allereie no kan me risikere at "den gode, gamle måten" ikkje fungerer så godt som før i nettlesarane.) Det kurset du lenka til, om aldri så grunnleggjande, er eit slikt gammalt kurs med forelda metodar. HTML-kurset på blankspot vert ofte tilrådd av folk som arbeider med webutvikling. (I lag med dei andre lenkene.)
@shygirl@ Skrevet 15. april 2004 #9 Skrevet 15. april 2004 Du får antakeligvis en gratis hjemmeside hos internettleverandøren din. Ellers så har vel start.no noe gratis + noen andre. Det går an å ta snarveier med Frontpage. Personlig syns jeg Frontpage er fy fy, og lager grisekode. Men det får du nesten gjøre som du vil med. Jeg syns uansett du bør lære deg basis HTML-kode når du begynner. Da har du full kontroll og det er moro . Du får sikkert lånt en bok på biblioteket, ellers har vel Narvesen noe sånt. Det er ikke spesielt vanskelig å lære seg HTML-kode. Lykke til Skriver under på den... Alle lettvinte løsninger som f.eks composer i netscape er fyfy... Veldig dumt... Lett å lære seg og man finner drøssevis med tutorials til HTML på nettet... Var iallefall slik jeg lærte meg det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå