Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har fått min første speilreflekskamera, og lurer på noen enkle ting.

Hva skal jeg velge å ha bildekvaliteten på? Skal for det meste ta bilder av barna. Alternativene er NEF JPEG fine. NEF. JPEG fine. JPEG normal. JPEG basic.

Hvilken bildestørrelse skal jeg velge til vanlige fremkallinger? Small, medium eller large??

Fargerom srgb eller adobe rgb?

Noe mer som skal stilles inn?

Trur nok jeg blir å bruke autofokus knappen en god stund. Sitter og leser bruksanvisningen og er ikke lett å vite hvilken knapp jeg skal velge for å få de beste bildene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nef er råformatet til Nikon. Det bruker du hvis du skal redigere bildene noe særlig, men da må du også ha programvare som kan lese de filene.

Srgb har mindre fargerom enn Adobe rgb, så srgb passer best for nett mens adobe rgb passer best hvis du skal printe.

Når det gjelder innstilling på jpeg så bør denne alltid være fine/large. De tar større plass, men minnekort og lagringsplass er billig.

Skrevet (endret)

Hvis du ikke skal trikse med photoshop etc så trenger du ikke NEF. JPEG fine er det best egnede. Autofokus fungerer utmerket så lenge det ikke er mørkt eller masse busker i veien som distraherer fokusmeteret. Manuell fokus bruker du når du skal fokusere bestemt på en avstand og ta bilder forbi busker etc og slippe å vente på autofokusen som fungerer dårlig på ting som er i bevegelse. På mange motiv så vil blitz ødelegge settingen og stemningen. Jeg kjører på auto med eller uten blitz. Skal jeg ta bilder hvor belysningen er god (ute på sommeren) og skal ta bilder av unger i fart, så bruker jeg sport modusen. Kort og godt, skal du ta bilder av unger ute i dagslys så bruker du sport uten blitz. Lysterke objektiver/linser er en fordel der hvor det er lite lys og du trenger raske lukketider og bra fokusering. Standard linsa til nikon er ganske bra så sant lys og fokusering ikke er et problem. Skal du først tenke på linser så vil jeg anbefale http://kenrockwell.com/nikon/18-200mm-ii.htm til alt mulig bruk og denne får du ganske billig brukt (ca 3200kr). Denne har bra fokusering, ok lyssterk og meget bredt bruksområde med god zoom. Men er litt dyr for en nikon d3100. Billig og bra minnekort: http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/minnekort-og-minneleser/minnekort-sd/transcend-sdhc32gbclass10/146471.3322/

Endret av glidemiddel
Skrevet

Hvis du ikke skal trikse med photoshop etc så trenger du ikke NEF. JPEG fine er det best egnede. Autofokus fungerer utmerket så lenge det ikke er mørkt eller masse busker i veien som distraherer fokusmeteret. Manuell fokus bruker du når du skal fokusere bestemt på en avstand og ta bilder forbi busker etc og slippe å vente på autofokusen som fungerer dårlig på ting som er i bevegelse. På mange motiv så vil blitz ødelegge settingen og stemningen. Jeg kjører på auto med eller uten blitz. Skal jeg ta bilder hvor belysningen er god (ute på sommeren) og skal ta bilder av unger i fart, så bruker jeg sport modusen. Kort og godt, skal du ta bilder av unger ute i dagslys så bruker du sport uten blitz. Lysterke objektiver/linser er en fordel der hvor det er lite lys og du trenger raske lukketider og bra fokusering. Standard linsa til nikon er ganske bra så sant lys og fokusering ikke er et problem. Skal du først tenke på linser så vil jeg anbefale http://kenrockwell.com/nikon/18-200mm-ii.htm til alt mulig bruk og denne får du ganske billig brukt (ca 3200kr). Denne har bra fokusering, ok lyssterk og meget bredt bruksområde med god zoom. Men er litt dyr for en nikon d3100. Billig og bra minnekort: http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/minnekort-og-minneleser/minnekort-sd/transcend-sdhc32gbclass10/146471.3322/

Tusen takk for godt svar. Det er jo barna det skal tas mest bilder av både inne, ute, dagslys, mørkt. Har lest bruksanvisningen men syns det er vanskelig.

Hva med disse m, p, a og s? Skal jeg bruke dem? Eller mest auto?

M, er det du mener med manuell fokus? Hva med guide knappen? Der kan mam også velge ting!

Hvordan fokuserer man egentlig på et objekt langt unna?

Skrevet (endret)

Tusen takk for godt svar. Det er jo barna det skal tas mest bilder av både inne, ute, dagslys, mørkt. Har lest bruksanvisningen men syns det er vanskelig.

Hva med disse m, p, a og s? Skal jeg bruke dem? Eller mest auto?

M, er det du mener med manuell fokus? Hva med guide knappen? Der kan mam også velge ting!

Hvordan fokuserer man egentlig på et objekt langt unna?

Hehe, jeg ville holdt meg til auto med og uten blits og sportsprogrammet (rask lukketid) utendørs i dagslys og bevegelser. d3100 er ikke det mest avanserte kameraet med muligheter for manuell overstyring, så de øvrige programmene blir tunge og unødvendige å bruke. Noen av programmene er kun for effekter og kan blandes inn senere i bilderedigeringsprogram, særlig hvis du bruker NEF. Det er ikke lett å lese den bruksanvisningen. Du slår fokuset av og på på selve objektivet/linsa. Motiv som er langt unna trengs lite fokusering, bare still fokusen på nesten uendelig avstand. Fokusringen er på selve objektivet akkurat som zoomen. Det er når objektet er nærme du må finjustere fokusen da gjerne innen 2 meter og inntil macro (insektsbilder) (kameraet fikser dette fint så lenge det er nok lys og motivet står stille) eller om det er forstyrrende elementer som busker og kratt som forstyrrer avstandsmåleren. Autofokus fungerer som regel alltid bra, men noen ganger er det unntak der hvor objektet løper mot deg eller det er for mørkt til at autofokusen fungerer godt. Hvis du tar bilde av f.eks barn som løper mot deg så vil du tjene på å ta bilde med forhåndstilt avstand på fokuseringen og ha på manuell fokus. Ting som beveger seg forvirrer avstandsmåleren slik at kameraet ikke rekker å fokusere før du skulle ha tatt bilde. Ved å ha på sportsprogrammet uten blitz i utendørsbelysning og forhåndstilt fokus hvis du vet objektet løper imot/ifra deg, så kan du ta bilder øyeblikkelig uten at kameraet fomler og justerer seg etter stadig varierende avstand til motivet. Det er først når belysningen blir dårlig og man trenger høyere blender (lysåpning) at å fokusere for skarphet blir viktig.

http://bostonphotographeronline.com/wp-content/uploads/2012/10/example-macro-photography-green-catterpilar.jpg

Dette er et eksempel på høy blender hvor man bare får skarphet i en meget begrenset del av avstandspekteret og diffust ellers (noe som er typisk for macro). Dette trenger du ikke bry deg om, bare du skjønner sammenhengen med at lysmengde er essensielt for fokuseringen. VR funksjonen fungerer meget godt så denne bør du ha slått på. VR kompanserer for den naturlige sjelvingen man har i hendene og gjør at bildet blir mye skarpere.

Et godt råd er å ta masse bilder og heller slette de bildene som ikke blir bra senere. Man tar aldri nok bilder og jo flere bilder man tar, jo større sjangse er for at man får noen blinkskudd i heldige fotogene øyeblikk :P. Og å bruke selve søkeren (vinduet) fremfor displayet når du tar bilde. Er ikke sikker på hvordan d3100 er akkurat her.

Endret av glidemiddel
Skrevet

Jeg har sett den første videoen og ska nu se de andre! Takk for link :-)

Men er lettere å spørre her :-)

Nu har jeg fått svar på det viktigste for å ta bilder av barna ja, men hva med når det blir mørkt ute? Da får jeg bilder med djevel lysende øyne og dårlig bilde. Samme med bilder i jula. Da er det dempet belysning, stearinlys, juletrelys, og bildene blir dårlig. Enten blir barna nesten hvite eller så blir det uklart. Og når man er på ferie og inne i en grotte da? Samme opplegg der, ansiktene blir lyse og hvite eller bildene mørke. Blir veldig takknemlig for svar på hvilken modus jeg skal sette kamera på da, for da vet jeg det viktigste foreløpig ;-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette går ikke så bra. Prøvde å ta bilder av min datter når hun bare satt i ro på en stol ute. Prøvde flere forskjellige modus for å teste. Da jeg la bildene inn på data så ser jeg at styret på en sykkel er nærmere meg enn barnet, og at det er sykkelstyret som er i fokus mens min datter er litt uklar. Hva gjør jeg? Hvordan endrer jeg fokus motiv?

Skrevet

Når du ta bilde, trykker du utløserknappen rett ned? For å fokusere må du trykke den halvveis ned først. Du vil da se i søkeren at fokus endres, det kommer mekaniske lyder fra objektiv/kamera, og fokus bekreftes med et lite pip fra kamera.

Hvis det ikke fungerer så kan det hende at autofokus er skrudd av, eller at fokuspunktet er satt feil, f.eks. nede i et hjørne eller noe annet rart.

Skrevet

Selvfølgelig trykker jeg halveis ned først. Men den piper ikke, hører bare et klikk, men ingen grønn ring rundt ansikt eller noe. Har prøvd autofokus, portrett modus og A og M modus bare for å teste.

Hvis jeg setter på guide modus og bare velger å ta enkle bilder så hører jeg lydene og kameraet lager klikke lyd når den har fokusert.

TS

Skrevet (endret)

Hvor ordner man fokuspunkt?

Det store spørsmålet er vel hvordan jeg skal få kameraet til å fokusere på MITT barn og ikke en annen som står nærmere. :-) Eller ikke på en gjenstand som er imellom oss.

Endret av lell
Skrevet

Jeg kjenner ikke menyene til Nikon, men brukermanualen burde vel kunne fortelle deg hvor du stiller inn sånt. Det skal ikke være noe forskjell på de forskjellige programvalgene på hjulet, autofokusen skal fungere på alle.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Dette går ikke så bra. Prøvde å ta bilder av min datter når hun bare satt i ro på en stol ute. Prøvde flere forskjellige modus for å teste. Da jeg la bildene inn på data så ser jeg at styret på en sykkel er nærmere meg enn barnet, og at det er sykkelstyret som er i fokus mens min datter er litt uklar. Hva gjør jeg? Hvordan endrer jeg fokus motiv?

Du skal kunne se inne i søkeren hvor fokuspunktet er (evt slå på manuelt fokus på selve objektivet og fokusere manuelt på motivet bak styret). Det at du får betydelig forskjell på skarpet avhengig av dypden/avstanden er at du står for nærme motivet med for høy blender. I dette tilfellet så er det lettere å ta bilde fra lengre avstand og heller zoome inn (35mm er det samme som naturlig synsvinkel). Skal du ta bilde av et nært objekt og ha skarphet over hele avstanden, så må du få minket blenderen og heller øke lysmengden inn ved å ha lengre lukketider og høyere iso. Jeg ville gått for høyere iso (får mer fargestøy, men det har blitt ganske bra på digitale kameraer). Når det gjelder blitz til innendørsbilder, så vil jeg anbefale en blitz man kan stille blitzen slik at lyset går opp i taket. Da får man ikke sjokkvite vettskremte ansikter og mørke bakrunder.

Endret av glidemiddel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...