Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en hybel hvor jeg har varmepumpe, og nå skal det komme en service-mann som ser på pumpa én gang i året. Jeg leier inkludert strøm, uten leiekontrakt. Er det utleier eller jeg som skal betale for dette? Finnes det noen hjemmel/dokumentasjon jeg kan vise til, hvis det er utleier som skal betale?

Utleier mente at dette kommer på over to tusen kroner totalt for to pumper, hennes og min. 50 % avslag for pumpe nr to. Hvis jeg skal betale, skal jeg da betale 50 % som blir "pumpe nr to", mens hun betaler fullpris for sin?

(Hun betalte dette ifjor, men klager over at hun har dårlig råd nå som hun har blitt enke. Spurte om hun skulle selge bilen til mannen, men nei da, den skal sønnen hennes trolig få, selv om han allerede har svær bil, motorsykkel og et svært hus hvor han leier ut flere hybler).

Anonymous poster hash: 0f863...084
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt, få en ordentlig husleiekontrakt!

Anonymous poster hash: 77619...145
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt, få en ordentlig husleiekontrakt!

Anonymous poster hash: 77619...145

Ingen av mine tidligere husleiekontrakter (standard kontrakter) har dekket områder som dette. Svar på spørsmålet.

Anonymous poster hash: 0f863...084

AnonymBruker
Skrevet

I mitt hode så er det utleier.
Utleier har betalt og innstalert. Utleier har leid ut for en sum inkl. ..... Utleier står for vedlikehold og reparasjoner av faste installasjoner.
Jeg er selv utleier.

Anonymous poster hash: 6eda1...604
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er utleiger som skal betale for. Det samme ville jo vært om f.eks varmtvannsberederen ryker eller noe sånt.

Anonymous poster hash: b6b33...b04
  • Liker 4
Skrevet

Husleieloven sier følgende;

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

• Liker 3
Skrevet

Utleier.

Skrevet

Vi leier ut sokkelleilighet. Og sånt ville vi helt klart måttet betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...