AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #1 Skrevet 17. juni 2013 Vi har havnet i en økonomisk krise, som jeg ikke aner hvordan vi skal håndtere... Vi fikk ett barn i oktober, og nå er permisjonen snart over (august). Det er ingen dagmammaer å oppdrive, jeg har forøkt å avertere, snakket med alle firmaene som distribuerer dagmammaer og ringt alle barnehager og familiebarnehger i området, samt på veien til jobbene våre, men ingen sjans noe sted, da han ble født for sent;( Jeg har en del sykdommer og plager, så jeg sliter egentlig med å ta vare på mine egene barn, så jeg vil ikke ta på meg ansvaret for andres barn i tilegg. Mannen jobber stort sett mellomvakter og kveldsvakter, + annenhver helg, så det er vannskelig for meg å jobbe noe annet enn dagtid. Vi må derfor klare oss på kunn mannens inntekt fremover, og den er på kunn 290 000 i året... fatter ikke hvordan vi skal klare det, når husleie og lån alene er 10 000 i mnd, og da har vi fått avdragsfrihet... Vi har 2 barn som må ha mat/klær osv... Noen som har noen gode råd å komme med??? Føler liksom at vi har det trangt nok nå, med to inntekter, siden begge er like lave, så er liksom ikke stort å spare inn på... Anonymous poster hash: 0a502...bc4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #2 Skrevet 17. juni 2013 Skammelig at dere i det hele tatt har valgt å få barn med den økonomien dere har.Anonymous poster hash: 62c8b...83f 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #3 Skrevet 17. juni 2013 Skammelig at dere i det hele tatt har valgt å få barn med den økonomien dere har.Anonymous poster hash: 62c8b...83f Herregud for et svar! Skammelig kommentar. Anonymous poster hash: 3e99f...4aa 18
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #4 Skrevet 17. juni 2013 TS: dere får bare spare i alle luker. Det blir nok trangt med 290 000 til fire stykker, men min mor er alenemor med tre barn og tjener det samme, og det går rundt. Vær bevisste med pengebruken, og fortsett å se etter en løsning med jobb og bhg og alt det der. Anonymous poster hash: 3e99f...4aa 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #5 Skrevet 17. juni 2013 Kan ikke mannen din skifte jobb? Ingen voksne menn i full jobb skal ha så lav lønn. Det er ikke holdbart i lengden. Anonymous poster hash: f4f6d...980 10
Gjest Tirkes Skrevet 17. juni 2013 #6 Skrevet 17. juni 2013 Har han faste vakter, så kan du kanskje finne en jobb som ikke overlapper med hans, en deltidstilling på en butikk etc. Selv en jobb som lørdagshjelp gir vel raskt 50-60 000 brutto? 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #7 Skrevet 17. juni 2013 Selge huset/leiligheten og flytte til noe mindre? Evt flytte til et sted det er billigere. Dere må jo ha ganske høyt lån hvis 10 000 er med avdragsfrihet? Om du faktisk er så syk at du knapt klarer å ta vare på barnet ditt burde du kanskje vært sykemeldt? Du klarer vel ikke jobbe fullt da? Det går jo an å snakke med fastlegen din. Jeg oppfordrer ikke til å prøve å få sykemelding nødvendigvis, for jeg vet jo ikke hva slags sykdommer du har. Evt må jo mannen finne en annen jobb. Anonymous poster hash: 28ec6...5d7 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #8 Skrevet 17. juni 2013 Det er vel mulig å få en jobb hvor du kan jobbe formiddager og helger (de mannen din ikke jobber). Ta kontakt med NAV, så vil nok de hjelpe deg om du ikke klarer å løse det selv. Anonymous poster hash: ba149...701 3
absinthia Skrevet 17. juni 2013 #9 Skrevet 17. juni 2013 Dersom dere ikke har gode grunner for å bo der dere bor, hadde jeg anbefalt dere som familie å tenke litt på å se etter jobb og barnehageplass andre steder for så å flytte dit. Det er en flere kommuneri dette landet som har full barnehagedekning og der barnehagene tar inn barn hele året, fordi de har ledige plasser, kanskje det også finnes en kommune i pendleavstand til jobben. I kommunen jeg bor har vi for eksempel ledig plass i alle barnehagene, selv om det ikke er spesielt økonomisk å ha flere barnehager med flere ledige plasser, så kan det nesten ikke legges ned noen, på grunn av store avstander eller at en i såfall hadde blitt nødt til å bygge et par barnehager på et annet sted enn de står nå. Det er jo en økonomisk byrde å flytte, men kanskje det også finnes rimeligere husvære der? Eller en bedre betalt jobb... man vet jo aldri! 2
Gjest Nanne70 Skrevet 17. juni 2013 #10 Skrevet 17. juni 2013 Kan du registrere deg som arbeidssøker hos NAV? I så fall kan du ha rett til dagpenger fra NAV, forutsatt at du er en reell arbeidssøker. Finnes det noen typer jobb du kan gjøre hjemmefra? Hvis det er vanskelig for deg å arbeide pga helsetilstanden din, bør du kanskje kontakte sosialetaten for å sjekke om du kan ha rett til andre typer stønad. Har dere sjekket med banken om det finnes andre muligheter til å senke de månedlige utgiftene til lånet? Utover dette må dere bare kutte inntil beinet når det gjelder alle utgifter, og spare der dere kan. Følg med på tilbud i dagligvareforretningene og planlegg ukentlige storinnkjøp i forhold til dette. Bak brød selv. Kan barna evt arve dyrere klær som f.eks. parkdresser og annet yttertøy? Sjekk priser på forsikringer, telefoni, strøm og annet for å se om det kan være noen kroner å spare. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #11 Skrevet 17. juni 2013 Tusen takk for mange svar. Ja mannen ser seg om etter ny jobb, men det er ikke "bare å få seg ny jobb" i dagens markedd... i hvertfall ikke som ufaglært. Vi vil nødig flytte, da det lille nettverket vi har er her, og ingen av oss har lappen og bil, da kan det fort bli vannskelig å bo usentralt... Jeg har ikke krav på dagpenger fra NAV så lenge jeg ikke kan begynne i jobb på dagen, og det går jo ikke med en baby i huset. Pga min helsesituasjon, ønsker jeg egentlig sykemelding også AAp for å få hjelp til å komme videre selv, men legen min virker ikke helt enig... Og jeg klarer vel til en viss grad stillesittende arbeid, så han har antagelig rett. Men jeg får vel prøve å strupe inn matbudskjettet igjen... Kansje vurdere å bytte bank? Men er vel ingen som vil det, under slike omstendigheter?? Anonymous poster hash: 0a502...bc4
Gjest Eurodice Skrevet 17. juni 2013 #12 Skrevet 17. juni 2013 Har du undersøkt om dere er berettiget til bostøtte? Det vil jo hjelpe en del, hvis dere får det. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #13 Skrevet 17. juni 2013 Får vel kontantstøtte også? Hjelper vel en delAnonymous poster hash: 3e665...dcb 2
Gjest Skogkar Skrevet 17. juni 2013 #14 Skrevet 17. juni 2013 Jeg kan ikke noe om NAV og slikt, men om du er arbeidssøker så skal du jo ha dagpenger? Mannen din tjener dårlig, men tjener han virkelig 290,000 når han jobber kvelder og helger inkludert? Jeg har også svært lav grunnlønn (330 deromkring) men med kvelder, netter og helger tjener jeg fort 400+ Har han mulighet til å ta ekstravakter noe annet sted? Høres ut som om han jobber innen helse..med den lønna. Sjekke lånevilkår i bank er lurt. At dere betaler 10.000 i mnd under avdragsfrihet sier meg at dere har gjort noen håpløst dårlige økonomiske valg. Hvordan har dere tenkt å klare det når dere må betale avdrag? 4-5000 kroner i renter burde være mer økonomisk korrekt for noen i deres økonomiske situasjon, ikke 10.000. Er det inkludert fellesgjeld eller noe da? Sjekk om det er andre ting dere kan kutte ned/ut. Mat er det ofte mye å spare på om man handler lurt. Bensin fylles på søndag kveld/mandag morgen, og skaff gjerne et kredittkort som gir rabatt på bensinstasjon (FORBEHOLDT at dere konsekvent betaler kreditten hver mnd). Kan han sykle til jobb istedenfor buss eller bil? Moped? Klær til dere selv er det selvsagt bare å glemme. Selg tv`en og kvitt dere med lisensen. Det er 300 i mnd. Avslutt treningsstudiomedlemsskapet. Bruk mobilen KUN til sms og ringing når det trengs. Aldri sitt i telefon med hverandre om dere heller kan bruke chatfunksjon på mail eller lignende. Kutt ut absolutt alle innkjøp utenom ukeshandel i dagligvarebutikk. Ingen bensinstasjon, ingen spontankjøp. Ingen kino, ingen dvd`er, ingen sjokolade, ingen flakslodd, ingen nye sko. Totalt sett skal det være mulig å spare 3-4000 i mnd om man kutter inn til beinet. Hvor langt dere allerede har kuttet vet jeg ikke..men absolutt ALT er mulig å kutte ut, unntatt selvfølgelig åpenbare ting til barnet, samt mat og transport. Det er desverre den harde virkeligheten om dere ønsker å klare dette. Så får vi håpe at det løser seg i framtiden. 2
Britt Banditt Skrevet 18. juni 2013 #15 Skrevet 18. juni 2013 Går det andre barnet i barnehage/SFO? Siden dere har såpass lav lønn så tror jeg kanskje dere har rett på støtte til barnetilsyn fra NAV (mener at familier med lav inntekt kan få det også, ikke bare aleneforsørgere). Kan hende han også kan få noe skattefradrag for at han forsørger deg. Kontantstøtte har dere jo rett på fra ungen er ett år. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #16 Skrevet 26. juni 2013 Det høres ut som du HAR en jobb som du i utgangspunktet skal tilbake til etter endt fødselspermisjon, men som blir umulig å gjennomføre pga mangel på barnepass. Du kan jo da søke ulønnet permisjon fra jobben din med virkning fra rett etter fødselspermisjonen er over. Slik permisjon har du rett på i inntil ett år etter endt fødselspermisjon. Denne permisjonen er for å ha omsorg for barnet, ikke for å prøve ut ny jobb. Men på den måten mister du ikke jobben, og kanskje dukker det opp en barnepassløsning før det er gått så lang tid som ett år. Hold dialog med arbeidsgiveren din. På kort sikt; manne din må få regulert skattekortet sitt med tanke på at det kommer til å bare være 1 inntekt i husstanden. Han får mer fradrag og betaler mindre skatt enn nå. Er det mulig, får han ta ekstravakter på jobb for å få inn mer inntekt. Som nevnt tidligere, når barnet er ett år har dere rett på kontantstøtte såfremt ungen ikke er i barnehage. Så får dere se på utgiftene dere har: mye er nevnt ang stramt matbudsjett og det å være nøye med å følge med på tilbud o.l. Så kan man kjøpe møbler brukt, klær kan kjøpes brukt, dere kan ta en gjennomgang av internett og mobilabonnementer for å se om dere kan få noe billigere. Se om det kan være gunstigere vilkår med banklånet, sjekk forsikringene; kan noe bli billigere. Ellers: vær gjennomtenkt når familie/venner spør hva dere ønsker i bursdags- og julegave; her kan det være nødvendige ting til heimen eller gavekort på "nyttige" butikker framfor vin/pynt osv. Har ungene f.eks besteforeldre som kan bidra til å kjøpe/gi i gave klær og utstyr ungene trenger? For at ungene ikke skal merke så mye til dårlig råd (gjelder vel egentlig ikke babyen da), så kan man finne på billige ting som å låne bøker og filmer på biblioteket, og ha en kosekveld med film, popcorn og saft. for eksempel. Turer i parker og naturen med niste og god tid osv. Skjønner du bekymrer deg; det vil vel alle med forsørgeransvar gjøre. Men ikke alt er bare elendighet; dere vil som familie nå få en periode der dere alle er mer sammen og kan gjøre ting ilag på dagtid. Vet ikke hvor stor den eldste ungen er; er det mulig med litt redusert - og billigere - barnehageplass en periode hvis ungen er i barnehage? Forstår det er aktuelt for deg å få mer helsemessig avklaring og -utredning, men hvis du i dag HAR en jobb å gå tilbake til etter permisjonen, ville jeg først søkt ulønnet permisjon for å ikke kutte alle bånd til jobben. Få en avklaring av dine muligheter hos NAV, og hold dialog med arbeidsgiver. Har du jobb av en slik type at du kan utføre noe hjemmefra? En deltidsinntekt er vel bedre enn ingenting! Lykke til. Anonymous poster hash: ab41e...793 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #17 Skrevet 26. juni 2013 Hvorfor fikk dere to barn når dere har så lite penger dere har OG du er så syk itillegg at du ikke kan følge opp dine egne barn? Anonymous poster hash: 0d0ba...a62 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #18 Skrevet 26. juni 2013 Hvorfor fikk dere to barn når dere har så lite penger dere har OG du er så syk itillegg at du ikke kan følge opp dine egne barn?Anonymous poster hash: 0d0ba...a62 Mindre smarte mennesker.Anonymous poster hash: 62c8b...83f
kitty90 Skrevet 5. juli 2013 #19 Skrevet 5. juli 2013 Hvorfor kan ikke mannen ha baby hvis han jobber kvelder mens du finner en jobb på dagtid? 3
Xixtxsx Skrevet 5. juli 2013 #20 Skrevet 5. juli 2013 Det høres ut som du har en jobb å gå tilbake til... Hva tjener du? Om du tjener mer kan det lønne seg at mannen tar seg ulønnet permisjon og du jobber... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå