Gå til innhold

Katt som gjør ting hun ikke skal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har sikkert blitt spurt om hundre ganger før. Jeg har en dødsskjønn katt som alltid gjør ting hun ikke skal. Hun går på stuebordet, på kjøkkenbenken, komfyren (man skulle tro hun lærte leksa da hun sprang over komfyren som nettopp var blitt brukt, men neida) og opp i kjøkkenskapet.

Hun er også fæl til å klore på dører enten hun vil inn eller ut, spesielt soveromsdøra. I tillegg klorer hun på møbler og på veggen(!) under kjøkkenvasken, og hun nekter å bruke klorestokk selv om hun var veldig begeistret for den i begynnelsen. Den er plassert under vasken der hun vanligvis klorer men hun er såpass smart at hun klorer rett ved siden av det.

Hun kan være ganske flink til å høre på nei, men ikke når det gjelder disse tingene. Noen som har tips? Det eneste jeg har hørt om er når det gjelder kloring på døren, så jeg teipet fast aluminiumsfolie men det brydde hun seg ikke om, så den var gjennomklort neste dag.

Hjelp! :roll:

Anonymous poster hash: 0b051...f49
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke plassere kloremøbler like ved der de normalt klorer på noe annet. Ha også flere plassert rundtom og løft katten dit når han begynner å klore på noe han ikke skal.

Er det innekatt?

Anonymous poster hash: 6b03d...95a
AnonymBruker
Skrevet

Det er en katt :pasha:

Anonymous poster hash: 20dac...911
  • Liker 1
Skrevet

Si klart ifra at det er feil, eller så kan du kanskje evt. bruke en vannpistol og sprute på henne hver gang hun gjør det. (Har riktignok ikke prøvd ut dette på katt, kun på hund). Men du kan jo se ossen hun vil reagere.
Ellers vil jeg tro det er vanskelig å gjøre noe med det. Som AB over her, det er en katt, og de er ganske så egoisitiske og selvsentrerte.

AnonymBruker
Skrevet

Si klart ifra at det er feil, eller så kan du kanskje evt. bruke en vannpistol og sprute på henne hver gang hun gjør det. (Har riktignok ikke prøvd ut dette på katt, kun på hund). Men du kan jo se ossen hun vil reagere.

Ellers vil jeg tro det er vanskelig å gjøre noe med det. Som AB over her, det er en katt, og de er ganske så egoisitiske og selvsentrerte.

Aaaaaiiii nå kommer du til å få bank her inne

Anonymous poster hash: e02be...8e9

Skrevet

Vannpistol eller spruteflaske funker som regel, selv om det ofte kan ta opp til ti, tjue og tredve repitisjoner før katten skjønner tegninga.

Her i huset bruker jeg spruteflaske hvis det er noe de virkelig gjør galt, slik som å hoppe på kjøkkenbenken, spisebordet eller slikt, og når de klorer et sted de ikke skal.

Spruteflaske i kombinasjon med et høyt knips, gjør at de responderer til knipset ved senere anledninger, slik at jeg slipper å lete etter spruteflaska hvis jeg har satt den et annet sted.

Jeg har vent av gamlepus med å hoppe på bordet og klore på feil steder på den måten, hun har ellers ikke vært spesielt uskikkelig.

Lillepus er fortsatt såvidt tenåring, så han er litt vanskeligere å ha med å gjøre, men etter en åtte-ti repitisjoner har han også sluttet å klatre på spisebordet, kjøkkenbordet jobber vi enda med.

Kloring på sofaen har vi klart å kutte ned på ved hjelp av aluminiumsfolie, men han ligger noen ganger under sofaen og klorer opp på kanten, så det går med noen dl vann i uka. :P

• Liker 1
Skrevet

Her er det eneste som fungerer - ignorere atferden. Et nei er som å helle bensin på bålet. Da blir han mer motivert til å gjøre ugagn. Hvis det er ingen oppmerksomhet, så gir han seg raskt og gidder ikke prøve mer. Det tok litt tid å forstå hvordan min katt er bygd opp, i starten prøvde jeg å spurte, kjefte, rose, ingenting fungerte. Han går ikke på benken eller på bordet lenger. :)

Skrevet

Jeg synes det blir bortimot umulig å svare på, så lenge man ikke vet om det er en katt som får gå ut eller en som kun er inne. Er det innekatt skyldes mye av det du nevner som oftest at den er understimulert og ikke har nok muligheter til å få utløp for sin naturlige adferd som å klore og utforske.

AnonymBruker
Skrevet

Dette har sikkert blitt spurt om hundre ganger før. Jeg har en dødsskjønn katt som alltid gjør ting hun ikke skal. Hun går på stuebordet, på kjøkkenbenken, komfyren (man skulle tro hun lærte leksa da hun sprang over komfyren som nettopp var blitt brukt, men neida) og opp i kjøkkenskapet.

Hun er også fæl til å klore på dører enten hun vil inn eller ut, spesielt soveromsdøra. I tillegg klorer hun på møbler og på veggen(!) under kjøkkenvasken, og hun nekter å bruke klorestokk selv om hun var veldig begeistret for den i begynnelsen. Den er plassert under vasken der hun vanligvis klorer men hun er såpass smart at hun klorer rett ved siden av det.

Hun kan være ganske flink til å høre på nei, men ikke når det gjelder disse tingene. Noen som har tips? Det eneste jeg har hørt om er når det gjelder kloring på døren, så jeg teipet fast aluminiumsfolie men det brydde hun seg ikke om, så den var gjennomklort neste dag.

Hjelp! :roll:

Anonymous poster hash: 0b051...f49

Noe av dette tyder jo på at katten din er av en type som liker seg i høyden. Om du har en slik bør du sørge for at den har egne kattesikre klatresteder. Feks en hylle over døra/vindu et sted den ikke er i veien men kan sitte høyt, og kommer seg opp selv (om det ikke er en utekatt, da bør du bare få den ut oftere). En katt som instinktivt søker opp kan ikke tvinges til å være på gulvet.

Enten så er den understimulert eller så er den usikker og markerer med denne kloringen, men det vet jo kun du som ser hele adferden til katten. Uansett bør du kommunisere på kattevis. De bryr seg katten (haha) om ja eller nei men vil respondere på kropsspråk og om de hører til i "flokken" din.

Anonymous poster hash: cec4d...0cc

AnonymBruker
Skrevet

Det med kloringen; spray kattemynte på klorebrettet :)

Anonymous poster hash: dc7bb...e46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...