Gå til innhold

Enkel matservering -gjest er vegetariener. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha besøk av et par stykker jeg ikke kjenner så godt og skal lage noe enkelt å servere. Hadde tenkt å lage en kremet pastasalat som jeg har sett har blitt tipset om her inne på forumet, men så kom jeg på at den ene gjesten er vegetariener. Den kremete pastasalaten inneholder smårettsskinke.

Noen andre tips til enkel mat jeg kan servere? Helst noe jeg kan lage litt i forveien?

Anonymous poster hash: afc05...810
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kan du ikke bare servere skinken i en skål ved siden av?

Da kan de som vil ha skinke forsyne seg med den, mens vegetarianeren kan spise salaten uten.

Edit: Du kan jo også lage grønnsaksuppe. Hvis du kutter opp grønnsakene på forhånd, og har alle ingrediensene klar, går det fort å lage selve suppa. Bruk gjerne linser eller bønner i suppa. Det smaker og metter godt.

Endret av Perelandra
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo jeg lurte på om jeg skulle lage en av hver av pastasalaten, men jeg er redd den blir litt kjip for vegetarieneren da.. Eller?

Gjest Snyltefluen
Skrevet

Hva med å ha en liten skål med linser eller bønner ved siden av for veggisen?

AnonymBruker
Skrevet

Be vedkommende ta seg sammen.

Anonymous poster hash: ed41d...8cb

• Liker 2
Skrevet

Jeg forslår at du lager en bolle med salat til alle gjestene, men serverer skinken utenom. Det virker bedre enn at du lager egen salat til vegetarianeren. For den som har annet kosthold enn flertallet, kan det føles litt ubehagelig å få egen spesialmat.

Forslaget til Snyltefluen er lurt. Det kan jo også være at de andre gjestene har lyst på bønner/linser, så server såpass at det blir nok til flere, ikke bare vegetarianeren.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Be vedkommende ta seg sammen.

Anonymous poster hash: ed41d...8cb

Det finnes da virkelig vanskeligere gjester å tilfredsstille enn vegetarianere...

Gjest Morteno
Skrevet

Vegetarianere burde ikke forvente å få mat tilpasset deres behov når det er de som er gjester.

Gjest Nefertiti.
Skrevet

For den som har annet kosthold enn flertallet, kan det føles litt ubehagelig å få egen spesialmat.

Kanskje hvis man er laktose- eller glutenintolerant. Men vegetarianere har selv valgt å ha et annet kosthold enn folk flest. De setter som regel pris på å få spesialmat.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke bønner/linser menes det? Er skikkelig dårlig på dette her. Har skikkelig prestasjonsangst også, av en eller annen grunn..

Pastasalaten det er snakk om ligner på denne her: http://dinmat.no/Kremet-pastasalat

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke bønner/linser menes det? Er skikkelig dårlig på dette her. Har skikkelig prestasjonsangst også, av en eller annen grunn..

Pastasalaten det er snakk om ligner på denne her: http://dinmat.no/Kremet-pastasalat

Kan du ikke bare lage denne minus skinken og baconet da? Boksskinke setter ikke akkurat noe smak på retten uansett. Og så setter du en skål ved siden av med skinke (ev iblandet bacon) og en med fetaost (eller annen ost i terninger). Bland opp med litt av vårløken eller paprikaen i skålene for å få det til å se lekkert ut. Gjestene får sette sammen selv og alle er fornøyde. Husk nok ost til at flere kan forsyne seg - sikker på at mange av gjestene vil like ost i stedet for skinken eller ost i tillegg. :)

Server godt brød til og alle er fornøyde.

Anonymous poster hash: 87bf2...344

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare lage denne minus skinken og baconet da? Boksskinke setter ikke akkurat noe smak på retten uansett. Og så setter du en skål ved siden av med skinke (ev iblandet bacon) og en med fetaost (eller annen ost i terninger). Bland opp med litt av vårløken eller paprikaen i skålene for å få det til å se lekkert ut. Gjestene får sette sammen selv og alle er fornøyde. Husk nok ost til at flere kan forsyne seg - sikker på at mange av gjestene vil like ost i stedet for skinken eller ost i tillegg. :)

Server godt brød til og alle er fornøyde.

Anonymous poster hash: 87bf2...344

Jo jeg skal servere skinken ved siden av. Akkurat det er ikke problemet, problemet var å finne en erstatning for kjøtt til veggisen. Fetaost kan jeg sette frem, men usikker på om den vil passe da dette er en kremet pastasalt.

Men dere som snakker om linser, hvilke linser er det snakk om? :)

ts

Skrevet

Hva med en slags soya-kjøtt erstatning? Sett noe på Meny. Ellers skal vel noen utenlandske butikker selge "falsk kylling" eller sånt. Mange flere sånne produkter i utlandet.

AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig med kresne gjester.

Anonymous poster hash: bb7aa...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en slags soya-kjøtt erstatning? Sett noe på Meny. Ellers skal vel noen utenlandske butikker selge "falsk kylling" eller sånt. Mange flere sånne produkter i utlandet.

Vi pleier å bruke biter av sopp-protein, lik denne som alternativ til kjøtt. Er ikke vegetarianer selv, men ble introdusert for det av en i familien som er vegetarianer. Supergodt på pizza eller i wok, og kan sikkert funke i salat også. Smaker en blanding av kylling og skinke synes jeg, og ekstra godt med krydder på :)

Anonymous poster hash: 7bf6c...057

• Liker 1
Gjest gjest17
Skrevet

Hvilke bønner/linser menes det? Er skikkelig dårlig på dette her. Har skikkelig prestasjonsangst også, av en eller annen grunn.. Pastasalaten det er snakk om ligner på denne her: http://dinmat.no/Kremet-pastasalat Anonymous poster hash: afc05...810

Kikerter kan kanskje være noe? GoGreen har en god økologisk variant som ikke er noe dyr heller :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...