isabell1234 Skrevet 17. juni 2013 #1 Skrevet 17. juni 2013 Hei! Jeg er på vei til å bli separert og ser etter egnet bolig, men da må jeg vite hvor mye penger jeg sitter igjen med. Vi kommer til å ha delt omsorg for barna 50/50. Så jeg regner med at vi deler barnetrygden. Har jeg rett til utvidet barnetrygd og særstønad? Hvis jeg forstod det riktig måtte jeg ikke ha å ha barna fulltid hos meg for å få disse stønadene. Stemmer det? Og er det noen beløpsgrenser her eller får man stønaden uansett ( han tjener ganske bra, så jeg er uiskker på om han får det). Det var også en stønad for barnetilsyn, men der så et ut til at jeg måtte ha ansvar for barna alene hele tiden for å kunne få den? Hva om man da har eneansvar for hvert vårt barn, men at de bor 50/50 hos hver av oss? Blir liksom ikke helt klok på dette... Vi snakker heldigvis godt sammen, så om en av oss får eneomsorgen, så vil ingen av oss banke i bordet og kreve at barnet bare bor hos den ene. Vi er veldig enige om fordelingen.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #2 Skrevet 17. juni 2013 Hei! Jeg er på vei til å bli separert og ser etter egnet bolig, men da må jeg vite hvor mye penger jeg sitter igjen med. Vi kommer til å ha delt omsorg for barna 50/50. Så jeg regner med at vi deler barnetrygden. Har jeg rett til utvidet barnetrygd og særstønad? Hvis jeg forstod det riktig måtte jeg ikke ha å ha barna fulltid hos meg for å få disse stønadene. Stemmer det? Og er det noen beløpsgrenser her eller får man stønaden uansett ( han tjener ganske bra, så jeg er uiskker på om han får det). Det var også en stønad for barnetilsyn, men der så et ut til at jeg måtte ha ansvar for barna alene hele tiden for å kunne få den? Hva om man da har eneansvar for hvert vårt barn, men at de bor 50/50 hos hver av oss? Blir liksom ikke helt klok på dette... Vi snakker heldigvis godt sammen, så om en av oss får eneomsorgen, så vil ingen av oss banke i bordet og kreve at barnet bare bor hos den ene. Vi er veldig enige om fordelingen. Krav på... Hva med å faktisk jobbe for pengene istedet for bare å fokusere på hva du har krav på av mine skattepenger? Anonymous poster hash: b646e...d94 9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #3 Skrevet 17. juni 2013 Krav på... Hva med å faktisk jobbe for pengene istedet for bare å fokusere på hva du har krav på av mine skattepenger?Anonymous poster hash: b646e...d94 Du er på KG! Det sies jo at f.eks. somaliere vet mer om hva de har "krav på" enn selv de som har lang fartstid i NAV, men tror nok kvinnene her i landet også vet å støvsuge statskassa, når det gjelder diverse "stønader", sykemeldinger, uføretrygd osv.. Anonymous poster hash: 941a9...720 4
Pinkee Skrevet 17. juni 2013 #4 Skrevet 17. juni 2013 Har ikke mye peiling på slikt, mine var så store at det eneste jeg fikk var en ekstra barnetrygd, å skatteklasse 2, den er nå byttet ut med et fradrag, men skal visst gi ca det samme. Men, etter hva jeg har lært av div smartere(?) mennesker enn meg, så er det mest lønnsomme at dere har bosted på hvert deres barn, å så samvær med den andre.
Løvetanten Skrevet 17. juni 2013 #5 Skrevet 17. juni 2013 Ja, å ha et barn hver er et lovlig smutthull enn så lenge. 2
Gjest Marmot Skrevet 17. juni 2013 #6 Skrevet 17. juni 2013 Du må ha barnet minst 60% for å ha rett på overgangsstødnad, barnetilsyn og disse tingene. Enkelte har 60-40 på papiret og 50-50 i praksis, det er svindel, men vanskelig å oppdage.
isabell1234 Skrevet 17. juni 2013 Forfatter #7 Skrevet 17. juni 2013 Til informasjon jobber jeg 100% og tar meg i tillegg en jobb deltid 15 timer i uka for å kunne gi barna mine så gode arbeidsforhold som mulig, nå som jeg er blitt single. Jeg bidrar med andre ord med ganske mange skattepenger og har ikke dårlig samvittighet for å kreve noe tilbake etter å ha jobbet ( og skattet) i snart 15 år. Rimelig usaklig av den anonyme brukeren her oppe. 5
isabell1234 Skrevet 17. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 17. juni 2013 Feilskriving arbeidsforhold skulle være oppvekstforhold Barna skal slippe å jobbe 1
Pinkee Skrevet 17. juni 2013 #9 Skrevet 17. juni 2013 Usaklige innlegg er prisen man må betale for å spørre om noe på et nettforum. Hopp over, å les de evnt saklige svarene du får. Husk, ingen her kjenner deg, eller din situasjon, så svarene kommer kun ut fra opplysninger du gir, og fordommer leseren har 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #10 Skrevet 17. juni 2013 Til informasjon jobber jeg 100% og tar meg i tillegg en jobb deltid 15 timer i uka for å kunne gi barna mine så gode arbeidsforhold som mulig, nå som jeg er blitt single. Jeg bidrar med andre ord med ganske mange skattepenger og har ikke dårlig samvittighet for å kreve noe tilbake etter å ha jobbet ( og skattet) i snart 15 år. Rimelig usaklig av den anonyme brukeren her oppe. Så flink du er! Og uansett om du ikke hadde gjort så mye så set jeg ikke noe galt i å benytte seg av de mulighetene vi har. For å være helt ærlig. Om jeg hadde hatt en million i lønn og fortsatt hadde hatt krav på diverse stønader, hadde jeg ikke takket nei til enda mer.Anonymous poster hash: 9ab9c...b39
Gjest Marmot Skrevet 17. juni 2013 #11 Skrevet 17. juni 2013 Til informasjon jobber jeg 100% og tar meg i tillegg en jobb deltid 15 timer i uka for å kunne gi barna mine så gode arbeidsforhold som mulig, nå som jeg er blitt single. Jeg bidrar med andre ord med ganske mange skattepenger og har ikke dårlig samvittighet for å kreve noe tilbake etter å ha jobbet ( og skattet) i snart 15 år. Rimelig usaklig av den anonyme brukeren her oppe. Stødnader blir avkortet etter inntekt, tjener du mer enn 436.000 får du ingenting annet enn en ekstra barnetrygd.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #12 Skrevet 17. juni 2013 Til informasjon jobber jeg 100% og tar meg i tillegg en jobb deltid 15 timer i uka for å kunne gi barna mine så gode arbeidsforhold som mulig, nå som jeg er blitt single. Jeg bidrar med andre ord med ganske mange skattepenger og har ikke dårlig samvittighet for å kreve noe tilbake etter å ha jobbet ( og skattet) i snart 15 år. Rimelig usaklig av den anonyme brukeren her oppe. De fleste av oss klarer oss, og forventer å klare oss, økonomisk som single, gifte, med barn, uten barn. Å forvente at du greier det samme som frisk og oppegående er et minimumsnivå. Hør med NAV/kommune om de har et kurs i grunnleggende privatøkonomi. Og om 100% jobb fortsatt ikke strekker til får du enten søke ny jobb eller selge hus/bil og downsize. Herreminhatt for en pute-under-arma nasjon vi har blitt. Anonymous poster hash: bbe55...654 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #13 Skrevet 17. juni 2013 Det er mange som jobber fullt men ikke har penger for det. Der par jobber fullt, men har ikke råd til enebolig. Ikke alle har Røkke-lønn vet dere. Mange som jobber i butikker og andre lavlønna steder med altfor lav lønn. Da har staten tatt ansvar for aleneforeldre slik at de kan komme seg på beina igjen ved eventuelt brudd. Anonymous poster hash: e8391...86b
isabell1234 Skrevet 17. juni 2013 Forfatter #14 Skrevet 17. juni 2013 Oi! Her er det mange sterke meninger. Av hensyn til mine barn har jeg lyst til å bo i samme område som de er oppvokst i og har alle sine venner. Det er ikke noe billig område, så ja, det blir ekstremt dyrt for meg. Jeg vil også tro at det er greit for barna mine å ha en mor som ikke er helt utslitt, fordi hun må jobbe dobbelt, hvis det finnes stønader som nettopp skal forhindre det. For min del er det snakk om maks 2500,- ekstra i måneden, hvis jeg har forstått det riktig. Synes ikke det er urimelig mye, men det hjelper litt. Hvis man vil kritisere noen for misbruk av skattepenger er det nok av folk å ta av! feks de som røyker eller drikker seg syke og som må ha pleie og operasjoner for mange millioner kroner! Ja, klarte ikke å unngå å bli provosert av dette.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #15 Skrevet 17. juni 2013 Så flink du er! Og uansett om du ikke hadde gjort så mye så set jeg ikke noe galt i å benytte seg av de mulighetene vi har. For å være helt ærlig. Om jeg hadde hatt en million i lønn og fortsatt hadde hatt krav på diverse stønader, hadde jeg ikke takket nei til enda mer.Anonymous poster hash: 9ab9c...b39 Der oppsummerer du nettopp hva som er galt med velferdssystemet her i landet. Det styres blindt etter hva folk har krav på, ikke hva de faktisk trenger. Og så presterer noen å undres over hvorfor Norge har så store sosiale kostnader Anonymous poster hash: 0d93b...2ed 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #16 Skrevet 18. juni 2013 For å få stønader som enslig forsørger må du jo være nettopp det - enslig forsørger. Om dere har barna 50-50 har dere like stor andel av omsorgen - for å regnes som enslig forsørger må du ha en større del av omsorgen enn den andre forelderen... M.a.o - ut fra det du skriver vil du ikke få noe.. Men du kan ha rett på bidrag fra den andre parten om han tjener mye bedre enn deg (må regnes nettobidrag)... Anonymous poster hash: a30b3...5d4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #17 Skrevet 20. juni 2013 Kjenner ett par som deler omsorgen av barna. Dvs, barna bor hos mor 1 uke, så 1 uke hos faren (det er 2 barn) Men på papiret har de 100% omsorg for ett barn hver. Jeg aner ikke hva de får, og bryr meg ikke egentlig. Men jeg har hørt at det er veldig praktisk og lønnsomt. Anonymous poster hash: 849c9...e07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå