Gå til innhold

Ny terrasse - noen anbefalinger til gulv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal i gang med å planlegge ny terrasse. terrassegulvet blir sannsynligvis i tre.

Vanlig impregnert treverk er nødløsningen: billig (9 kr m2), men ikke så stilig + at det krever vedlikehold. Hater ting som krever mye tid til vedlikehold.

Hvordan er utegulv i eik eller lerk? Prisen ligger langt over alternativet med standard impregnerte bord (ca 300,- m2). Hvordan er utseende og vedlikehold etter noen år?

Noen som har noe treverk å anbefale.

Anonymous poster hash: 3e1c8...055
AnonymBruker
Skrevet

Du må likevel olje hvert 2-3 år slik du bør med billigvarianten. Har du vurdert fliser eller stein?

Anonymous poster hash: 7dccf...7df
Gjest chiki
Skrevet

Hos oss stod valget mellom å bygge terasse eller legge bellegningsstein, vi endte med terrasse:) Vi fikk den større, og jeg synes vår er blitt kjempe fin! Har bygd ett litt mer fancy rekkverk enn de gamle vanlige, syns det løftet helheten! Da får jeg også bygd inn en kjempe fin sittegruppe og bord som jeg har funnet!

Det med at man må olje/beise er heldigvis ikke vært år, og det tar vell bare en helg;)

AnonymBruker
Skrevet

Har vurdert fliser og stein, men heller i retning av treverk (enkelt og lett å anlegge+ ikke så kostbart). Har en skiferplass (altaskifer) på andre siden av huset som brukes om formiddagen. Så i fall det skulle bli stein måtte det bli av samme materiale.

Inne i huset har vi olja eikegulv + altaskifer. Hadde vært fint å finne noe som passet med det som er inne.

ts

Skrevet

Sjekk ut malmfuru. Det er kjerneved - naturlig impregnert og vedlikeholdsfritt. Det gråner med årene.

Lerk er fint også, men har hørt at det er variabel kvalitet på den man får kjøpt, og at den derfor ikke er så vedlikeholdsfri som man blir forespeilet.

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut malmfuru. Det er kjerneved - naturlig impregnert og vedlikeholdsfritt. Det gråner med årene.

Lerk er fint også, men har hørt at det er variabel kvalitet på den man får kjøpt, og at den derfor ikke er så vedlikeholdsfri som man blir forespeilet.

Takk for tips. Skal undersøke nærmere om malmfuru. Antar den er ganske dyr.

ts

Skrevet

Får terrassebord laget av kompositt, vedlikeholdsfrie ca 350 kr per m2

Skrevet

Om du skal gå for tre, trykkimpregnert eller ikke, så ville jeg beiset med den nye til Tjæralin. Den er oljebasert, og gir en nydelig finish. Den holder nok også lengre, litt avhengig av slitasje og klima. "Plastplanker" føles og ser kjipt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skulle valgt fritt, ville jeg valgt sibirsk lerk. Den blir gjerne bare finere. Men synes det ble litt storflott til 60-tallshuset vårt. Skulle jeg bygget, eller hadde nytt og fint hus, ville jeg valgt lerk.

Anonymous poster hash: c9332...9a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...