Gå til innhold

Isofix eller beltebase til sete nr. 2, og hvilket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe sete nr. 2 til vesla på 8 mnd. Hittil har vi hatt besafe izi go med isofix og vært veldig fornøyde med det. Grunnen til at vi vil bytte nå er at det blir veldig trangt for henne og vi får ikke hevet selene mer. .

Var i sverige i går og så litt på seter. Så sier hun i butikken at setene nå er alt-i-ett. Og dersom vi kjøpte isofix er vi låst til det, mens belte kunne vi bruke overalt. Stemmer det?

Og hva er best? Isofixsetene går vel bare til 18 kg?

Har tenkt på besafe izi kid x3. Har en 2008 ford mondeo. .

Anonymous poster hash: ef6e8...433

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Har hatt besafe izi combi til storesøster. Vektgrensen på 18kg er ikke noe problem (til tross for at hun veide langt over snittet som baby). Hun er nå 4,5år og veier 17,5kg ;)

Var veldig fornøyd, men det tar jo enormt med plass.

Han man først valgt et isofixsete er man avhengig av isofix i bil for å feste det.

Kommer til å velge et mindre til lillebror.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer at det ikke er baser til stolene i neste gruppe. Dissse stolene har en sokkel integrert i stolen. Stort sett hvertfall, det finnes noen få stoler som kan festes i base, men da ofte framovervendt.

Når det gjelder isofix så er det som oftest enten eller ja.

Akta Graco har et bakovervendt sete som heter Duologic2, dette har base og kan festes med enten isofix eller setebelter. Men dette setet er noen år gammelt, så jeg tror det er på vei ut av produksjon, det er hvertfall ikke så lett å få tak i lenger.

Isofixseter der barnet festes med stolens integrerte setet går bare opp til 18 kg.

Men man får også beltestoler som kan festes med isofix, men da festes jo barnet med bilens 3 pkt sele.

Anonymous poster hash: de50c...193
AnonymBruker
Skrevet

Skjønte at isofix er avhengig av isofix i bilen, men hadde jo vært greit å hatt mulighet til å feste med beltet i ny og ned om man har barbevalt for eksempel... men da ser det ut som belte er det beste.

Mener hun nevnte at det er best å kjøpe et som kun er bakovervendt da det var mest stødig enn de som kan være begge veier? Det er jo helt uaktuelt å snu henne på leeeenge ennå. :)

Det var såååå mye lettere med sete nr. 1!

Ts

Gjest Clafoutis
Skrevet

Vi har nettopp kjøpt Britax Maxfix, det festes med Isofix og er smalere enn Besafe-setene. Vi må innimellom ha tre barnestoler bak i bilen vår, og da blir det ikke plass med Besafe-setet, det er rett og slett for bredt. Jeg synes også gutten (9 mnd) sitter bedre i det enn i Besafe-setet, han sitter ikke så bratt, og når han sovner faller ikke hodet frem slik det gjorde i Besafe (vi lånte et Besafe-sete og prøvde det i noen dager).

Men dette avhenger også av bilen setet skal stå i, så det er lurt å prøve ulike seter i bilen før dere bestemmer dere :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har britax maxway som er supert for oss siden våre barn er lange og tunge. Rent bakovervendt opptil 25kg som festes med bilens seler.

Endret av Nerine_
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer til å velge et sete som går til 25 kilo, enten Britax maxway eller det nye fra Besafe, så da blir det uten isofix. Uansett hva man velger så er det hvert fall greit å velge et som kan festes med både isofix og belter i tilfelle det skal brukes i en bil uten isofix.

Anonymous poster hash: f51cb...bdd
AnonymBruker
Skrevet

Vi har Combi X3 med belter og det blir IKKE flyttet fra bil til bil. Herregud for et knotete opplegg... Setet får stå der det står.

Men støtter oppfordringen om å teste setet i bilen før dere kjøper.

Anonymous poster hash: 714e1...fc2
Skrevet

Vi har nettopp kjøpt Britax Maxfix, det festes med Isofix og er smalere enn Besafe-setene. Vi må innimellom ha tre barnestoler bak i bilen vår, og da blir det ikke plass med Besafe-setet, det er rett og slett for bredt. Jeg synes også gutten (9 mnd) sitter bedre i det enn i Besafe-setet, han sitter ikke så bratt, og når han sovner faller ikke hodet frem slik det gjorde i Besafe (vi lånte et Besafe-sete og prøvde det i noen dager).

Men dette avhenger også av bilen setet skal stå i, så det er lurt å prøve ulike seter i bilen før dere bestemmer dere :)

Helt enig i at prøving i bilen er et must! Vi har en Besafe, og har motsatt erfaring av siterte bruker over. Synes 2,5-åringen sitter bedre i Besafen enn i Britax Multi tech (vi har begge), fordi hodet IKKE faller frem i Besafen. Mens i Britaxen faller hodet frem. (Jeg vet forresten ikke om helningen i ryggen er ulike på Britax Multi tech og Maxfix?)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har Cybex Sirona som festes med isofix, og man kan bruke setet begge veier.. Jeg er kjempefornøyd med det setet!! Har sammenlignet det med besafe combisetet til en venninne, og cybexsetet har mye bedre liggestilling.. Hvis det er viktig for deg :-) + At det gjorde det veldig bra da ble testet nå i mai!

Anonymous poster hash: 37255...cea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har Cybex Sirona som festes med isofix, og man kan bruke setet begge veier.. Jeg er kjempefornøyd med det setet!! Har sammenlignet det med besafe combisetet til en venninne, og cybexsetet har mye bedre liggestilling.. Hvis det er viktig for deg :-) + At det gjorde det veldig bra da ble testet nå i mai!

Anonymous poster hash: 37255...cea

Ts her.

Vi har tenkt litt på det setet, men ser at bilxtra skriver det er kun med isofix?

Skrevet

Det er vel heller ikke så mange kombiseter som er gode forovervendt, om jeg ikke tar feil?

Skrevet

Anbefaler Maxway, lett å feste og lav vekt, slik at du lett kan ta det med over i en annen bil. Opp til 25 kilo, kun bakovervendt. Det er uansett anbefalt å bruke beltestol når de er over 15 kilo og skal sitte fremovervendt, og jeg regner ikke med du har tenkt til å snu ungen før det i hvert fall?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel heller ikke så mange kombiseter som er gode forovervendt, om jeg ikke tar feil?

Ts her.

Hun i butikken sa det. At seter som var ment å stå en vei var best, og at combisetene ofte kunne bli litt ustødige..

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Maxway, lett å feste og lav vekt, slik at du lett kan ta det med over i en annen bil. Opp til 25 kilo, kun bakovervendt. Det er uansett anbefalt å bruke beltestol når de er over 15 kilo og skal sitte fremovervendt, og jeg regner ikke med du har tenkt til å snu ungen før det i hvert fall?

Skal sjekke det ut. Kommer til å ha henne bakovervendt så lenge vi kan.

Ts

Skrevet

Vi kommer til å kjøpe det nye som besafe kommer med nå, izi plus. Der kan man regulere selv hvordan vinkelen på setet skal være, tror det er ganske kjekt.

Gjest Clafoutis
Skrevet

Vi kommer til å kjøpe det nye som besafe kommer med nå, izi plus. Der kan man regulere selv hvordan vinkelen på setet skal være, tror det er ganske kjekt.

Ja, det er veldig greit å selv kunne regulere vinkelen! Det kan man også på vårt Britax Maxfix-sete, det har hele 7 forskjellige sitte-/liggestillinger. Tror det er mye av grunnen til at gutten sitter så godt i det.

Skrevet

Vi kommer også til å gå for dette, da vi bruker to biler hvor kun en har isofix. Da må vi ha beltefestet sete uansett, og kan da gå opp til 25 kg. Ser ut som et supert sete!

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg kjøpt nytt bilsete. Endte opp med et akta graco cosmic comfort s. Virker bra så langt. Sitter som støpt i bilen og vesla er fornøyd. :)

Vil forresten anbefale Gerd Martinsen i solbergelva. Makan til service har jeg ikke opplevd før. :)

Ts

Skrevet (endret)

Da har jeg kjøpt nytt bilsete. Endte opp med et akta graco cosmic comfort s. Virker bra så langt. Sitter som støpt i bilen og vesla er fornøyd. :)

Vil forresten anbefale Gerd Martinsen i solbergelva. Makan til service har jeg ikke opplevd før. :)

Ts

Var butikken overfylt?

Vi var innom butikken hun har i Drammen, fikk jo ikke snudd oss i butikken engang jo :fnise:

Endret av Susa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...