snurk Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Jeg er 25 år, utdannet økonom og jobber fulltid. Både jeg og han jeg er sammen med har søkt master i Danmark. Han kom inn på studiet sitt mens jeg fikk avslag. Jeg vet at han kommer til å flytte for å starte på studiet for dette er noe han virkelig vil. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Alternativet er å flytte sammen med han til Danmark å prøve å få jobb der, da jeg allikevel er ganske lei jobben jeg har nå. Problemet er at jeg vet ikke om det er noe å satse på. Føler at forholdet vårt ikke er sikkert nok til at det skal være en selvfølge for meg å forlate byen vi bor i nå hvor jeg har sikker inntekt og stort sosial nettverk. Jeg har problemer med å finne ut om vi har noen fremtid sammen. Jeg vet at han vil på utveksling til neste år, hva skjer med oss da eventuelt? Jeg vet at han ønsker å jobbe i utlandet, men jeg vet ikke om det er noe jeg selv helt ønsker. Jeg skriver her for å få ut noen tanker, alt surrer i hodet mitt. Hadde vært veldig glad for innspill fra dere som stiller dere objektive til det hele. Skal jeg slippe alt jeg har å prøve ut Danmark? Eller burde jeg avslutte forholdet nå mens "leken enda er god"?
Athena27 Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Noen spørsmål: Hvor lenge har dere vært sammen? Bor dere sammen nå? Hvor sterke er følelsene dine for kjæresten din? 1
snurk Skrevet 16. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2013 Vi har vært sammen i rundt 1,5 år. Vi bor ikke sammen da vi begge har vært studenter og begge har veldig prisgunstige bosteder, det er først nå det har vært aktuelt å bo sammen. Mine følelser er der definitivt, men det er ting som gjør meg usikker på hvor sterke hans følelser er i forhold til mine. Jeg tror jeg er den som føler sterkest av oss.
Athena27 Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Vi har vært sammen i rundt 1,5 år. Vi bor ikke sammen da vi begge har vært studenter og begge har veldig prisgunstige bosteder, det er først nå det har vært aktuelt å bo sammen. Mine følelser er der definitivt, men det er ting som gjør meg usikker på hvor sterke hans følelser er i forhold til mine. Jeg tror jeg er den som føler sterkest av oss. Ok. Hva sier kjæresten din når dere snakker sammen om det? "Kjemper han" for at du skal bli med til Danmark eller er han mer likegyldig rundt det hele?
snurk Skrevet 16. juni 2013 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2013 Vi har snakket om å skjekke ut hvilke fag som går på 2.opptak, om det er noe som kunne være av interesse der. Ellers har det bare blitt til at "vi tar det senere så legge vi en plan". Problemet er at han er litt uforutsigbar. Han kan først være veldig overbevisende om at han vil at vi skal dra dit sammen, så plutselig en tid etter kan han være usikker. Dette gjør jo meg igjen veldig usikker på det hele. Jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr å ta steget.
Athena27 Skrevet 16. juni 2013 #6 Skrevet 16. juni 2013 (endret) Når han er litt frem og tilbake, utsetter å snakke seriøst om planene, unnviker visse tema, så skjønner jeg veldig godt at du oppfatter han som uforutsigbar. Som igjen gjør deg usikker på hva han vil og hvilken vei han ønsker videre med forholdet. Svarene du søker i forhold til dette er det kun kjæresten din som har. Mitt råd er at du forsøker å sette deg ned med han og forsøker igjen å bringe på det rene hva han egentlig ønsker. Men; jeg tror det er mest hensiktsmessig at du fokuserer på deg selv. Hva ønsker du? Ser du for deg at dette er en mann du kan tilbringe fremtiden med? Ved hjelp av ulike sosiale medier i dag er det ikke vanskelig å ha kontakt med venner og familie i Norge. Danmark er heller ikke lange reisen om du skulle dra hjem en helg eller en ferie. Går dere begge på skole, så vil jeg tro at dere etter hvert får nye sosiale kretser via studier? Spørsmålet blir også: føler du nok for denne mannen til å gi opp livet ditt og flytte med han? det høres jo ut som du har god utdannelse allerede og antakeligvis ikke problemer med å få jobb dersom livet i Danmark ikke skulle bli slik du så for deg? Hva med å forsøke 1 år i Danmark og se hvordan det fungerer? Edit: Korrigering av setning Endret 16. juni 2013 av Athena27
Gjest Mann Skrevet 16. juni 2013 #7 Skrevet 16. juni 2013 Du må ikke finne på å si opp en god jobb med sikker inntekt til fordel for en kjæreste. Danmark har et usikkert arbeidsmarked med høy ledighet, og du risikerer å gå arbeidsledig. Og når du da returnerer til Norge kan ledigheten ha økt såpass her til lands at du står ledig her også. Ikke bare gambler du med livssituasjonen din og inntekten, men du ødelegger også CVen og kan tape arbeidserfaring. Hvis du blir sittende i en leilighet i Danmark uten et sosialt nettverk risikerer dere å gå dritt lei hverandre, og splittes opp. Da sitter du igjen med svarteper og heftig bitterhet over at du flyttet til ingenmannsland. Det er min synsing, jeg kan selvfølgelig ta feil.
Gjest Skrevet 17. juni 2013 #8 Skrevet 17. juni 2013 Du kan finne knallbillige flybiletter til Danmark om du leter litt. Jobb deg inn ekstra timer og avspasser en og annen fredag eller mandag. Ha kontakt via Skype, Facebook, SMS, etc. Siden han uansett bare skal "innom" studiestedet en periode før han skal til enda et studiested på utveksling så er det temmelig meningsløst at du skal sitte og blomstre alene og arbeidsledig i Danmark. Enten finner han ut at han savner deg og vil satse, eller så renner forholdet deres ut i sanden og du kan være glad for at du er hjemme og i en trygg jobb, og ikke i et annet land med alt som medfølger av problemer. Selv om dine følelser for han er der, så er det ikke sikkert han egentlig er klar for et forpliktende forhold til deg. Det er vondt, men sånn er det noen ganger.
Enyya Skrevet 17. juni 2013 #9 Skrevet 17. juni 2013 Hvorfor ikke ha et avstandsforhold et års tid? Overlever ikke forholdet det så tror jeg ikke det hadde overlevd uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå