AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 De første 10 ukene slet jeg voldsomt med appetitten, og klarte knapt få i meg noe som helst uten å jobbe for det - så jeg gikk ned 4 kg. Nå har jeg mer normalt appetitt, men blir ufattelig fort sulten igjen - og da også småkvalm. Spiser normalt hver 3. time, nå må jeg nok regne med hver 2. time. Spiser allerede endel frukt/nøtter/(knekke)brød/havregryn(klarer fortsatt ikke mye middag og ikke særlig kjøtt/egg) - og vil gjerne spise noe som ikke påvirker fordøyelsen særlig(altså ikke masse fiber eller ganske tungt fordøyelig). Ønsker heller ikke å spise mye matvarer med mye sukker/fett/salt, så å knaske på chips, kjeks eller sjokolade prøver jeg å la være med sånn på hverdagsbasis. Noen tips til hva jeg kan legge inn som mellommåltider i tillegg til de vanlige måltidene som er "nøytralt" og sunt? Tenkte litt på riskaker, men det skal visstnok sende blodsukkeret til himmels - så kanskje ikke så lurt å spise mengder av det heller Og ja, jeg spiser for lite grønnsaker - men takler ikke det i rå tilstand akkurat nå Anonymous poster hash: 275b4...945
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Linser! Ellers grønnsaker, det burde du virkelig få i deg mer av, men ser jo at du nevnte det. Salat, selleri eller gulrøtter kan kanskje gå, om du skjærer dem opp i små biter? Det siste gjelder forøvrig det meste, jeg sliter litt også med å få i meg "tyngre" mat, men det hjelper å kutte dem opp i små biter eller striper. Anonymous poster hash: b992b...c5f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Linser! Ellers grønnsaker, det burde du virkelig få i deg mer av, men ser jo at du nevnte det. Salat, selleri eller gulrøtter kan kanskje gå, om du skjærer dem opp i små biter? Det siste gjelder forøvrig det meste, jeg sliter litt også med å få i meg "tyngre" mat, men det hjelper å kutte dem opp i små biter eller striper. Anonymous poster hash: b992b...c5f Får du ikke vondt i magen av linser gjennom hele dagen? Kanskje har har veldig sensitiv førdøyelse Jeg lager avogtil linsepostei da, men det blir jo mer som pålegg.......dog kan jeg jo heller ha det som mellommåltid ja Håper jeg fortsatt "liker" det nå som en krabat nedi der roter til smaksløkene. Det med gulrøtter kan jeg skjerpe meg litt på, ja - hvertfall 1 om dagen burde være mulig Grønnsaker går såvidt ned til middag, takler knapt de grønnsakene jeg elsket før Det er liksom grønne epler og nektarin eller ingenting....... Vurderte å lage mer smoothie som jeg vanligvis pleier, men nå har de jo drevet å snakket om hepatittsmitte og at de anbefaler koking av alle bær uansett produsent, og da faller jo hele poenget med smoothie bort da det blir mer grøt. Urk. Ellers skal visstnok småspising føre til tregere fordøyelse, så jeg får vel legge til ei sviske eller noe inni der, litt som på eldrehjem Anonymous poster hash: 275b4...945
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Hummus? Avokado-mos? Anonymous poster hash: 159e8...788
skruf Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 Lag en dipp av mager kesam og holliday-miks. Kutt opp gulrøtter, blomkål, agurk og stangselleri og dypp i dippen:) Veldig godt, mettende og sunt!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #6 Skrevet 16. juni 2013 Hummus? Avokado-mos?Anonymous poster hash: 159e8...788 Elsker avocado til vanlig(religiøst), takler det dårlig nå........ Men OK som pålegg i mindre mengder, da. Men moste kiketer og avocado sammen - det er fortsatt godt! Bra tips. *notere ned* Lag en dipp av mager kesam og holliday-miks. Kutt opp gulrøtter, blomkål, agurk og stangselleri og dypp i dippen:) Veldig godt, mettende og sunt! Kan ikke ha melkeprodukter pga intoleranse - og grønnsaker gir meg enda mer oppblåst mage enn til vanlig og takler som sagt ikke rå grønnsaker Men den gulroten skal jeg klare å trø ned altså. Ja, jeg er prinsessen på erten. Får bare sette meg i et hjørne med et knusktørt knekkebrød frem til fødselen Anonymous poster hash: 275b4...945
siebaeo Skrevet 16. juni 2013 #7 Skrevet 16. juni 2013 Bake grove scones med frukt, nøtter og bær? Avocado og kikerter skal prøves her og! Jeg lager en linsepostei jeg og. Det er så godt!
siebaeo Skrevet 16. juni 2013 #8 Skrevet 16. juni 2013 Men det er kanskje vanskelig å få sunt nok.. Knekkebrødkjeks av frø og nøtter, blandet med egg? Litt tørket frukt inni der og man har en sunn og litt mer spennende kjeks.
charactouy Skrevet 16. juni 2013 #9 Skrevet 16. juni 2013 Matmuffins? Jeg spiste mye agurk og rå potet, mange dager var dét det eneste jeg orket tanken på. Hva med pastasalat?
skruf Skrevet 16. juni 2013 #11 Skrevet 16. juni 2013 (endret) Elsker avocado til vanlig(religiøst), takler det dårlig nå........ Men OK som pålegg i mindre mengder, da. Men moste kiketer og avocado sammen - det er fortsatt godt! Bra tips. *notere ned* Kan ikke ha melkeprodukter pga intoleranse - og grønnsaker gir meg enda mer oppblåst mage enn til vanlig og takler som sagt ikke rå grønnsaker Men den gulroten skal jeg klare å trø ned altså. Ja, jeg er prinsessen på erten. Får bare sette meg i et hjørne med et knusktørt knekkebrød frem til fødselen Anonymous poster hash: 275b4...945 Jeg tåler ikke melkeprodukter, så jeg bruker laktosefri lettrømme til å lage dipp av:) Mager kesam er jo sunnere da, men laktosefri lettrømme er heller ikke dumt. Agurk skal være ganske safe ift luft i magen. Verre med blomkål og gulrøtter. Endret 16. juni 2013 av maya76
Fim Skrevet 17. juni 2013 #12 Skrevet 17. juni 2013 Matmuffins? Jeg spiste mye agurk og rå potet, mange dager var dét det eneste jeg orket tanken på. Hva med pastasalat? ... rå potet?! Den var ny. Smaker ikke det ganske vondt, da? Hvordan lager dere linsepostei? Det hørtes godt ut. Jeg er stadig på jakt etter pålegg/frokost-/lunsjmat som jeg ikke allerede har gått lei av hundre ganger.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #13 Skrevet 17. juni 2013 Bake grove scones med frukt, nøtter og bær? Avocado og kikerter skal prøves her og! Jeg lager en linsepostei jeg og. Det er så godt! Den sconesideen var ganske bra, så får jeg testet husmorevnene også Knekkebrød med nøtter lager jeg allerede, bruker denne oppskriften - de er kjempegode(og hvertfall med linsepostei......): http://trinesmatblogg.no/2012/08/22/speltknekkebrod-med-notter-og-honning/ Har levd litt på sånne havreknekkebrød fra butikken, men jeg blir jo nærmest utsultet av dem. De gir ikke i nærheten like mye næring som de hjemmelagde, logisk nok siden de består av masse nøtter/havregryn/frø osv. ... rå potet?! Den var ny. Smaker ikke det ganske vondt, da? Hvordan lager dere linsepostei? Det hørtes godt ut. Jeg er stadig på jakt etter pålegg/frokost-/lunsjmat som jeg ikke allerede har gått lei av hundre ganger. Jeg bruker denne(minus bladpersille, det gidder jeg ikke fremskaffe): http://amfitriti.blogg.no/1290780115_linsepostei.html Den smaker litt sånn julete, minner om leverpostei - og om du ikke er glad i julete krydre så kan du droppe dem helt eller erstatte med noe annet. Man kan og fint droppe løk eller minske andelen om man ikke takler smaken av det. Bare ikke salt, da buljongterningen sørger for nok av det Det som er bra med denne er at den jo inneholder endel egg, i tillegg til linsene. Så veldig bra næring. Jeg rekker ikke spise opp hele til pålegg ila noen dager, så jeg kutter den i passelige biter og fryser ned. Så bløtlegger jeg linsene over natten faktisk, men grønne linser generelt trenger vel bare en 3-4 timer. Husk å skylle dem godt etter bløtlegging før koking Jeg har også tenkt på å lage postei av kidneybønner og.....avocado tror jeg det var, men magen min klikker helt i vinkel av kidneybønner - dog er tips for dere andre. Man kan også lage linsepostei av røde linser, men jeg tror smaken blir mer kjedelig og "vannete" enn med grønne linser som krever lengre koking og er mer fast. Anonymous poster hash: 275b4...945 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #14 Skrevet 17. juni 2013 Jeg tåler ikke melkeprodukter, så jeg bruker laktosefri lettrømme til å lage dipp av:) Mager kesam er jo sunnere da, men laktosefri lettrømme er heller ikke dumt. Agurk skal være ganske safe ift luft i magen. Verre med blomkål og gulrøtter. Jeg er så vanskelig at det er proteinet jeg reagerer på, ikke laktosen. Hurra Ellers hadde jeg nok trødd ned noen mengder laktosefri youghurt, kjenner jeg. *nam* Anonymous poster hash: 275b4...945
Fim Skrevet 17. juni 2013 #15 Skrevet 17. juni 2013 Den sconesideen var ganske bra, så får jeg testet husmorevnene også Knekkebrød med nøtter lager jeg allerede, bruker denne oppskriften - de er kjempegode(og hvertfall med linsepostei......): http://trinesmatblogg.no/2012/08/22/speltknekkebrod-med-notter-og-honning/ Har levd litt på sånne havreknekkebrød fra butikken, men jeg blir jo nærmest utsultet av dem. De gir ikke i nærheten like mye næring som de hjemmelagde, logisk nok siden de består av masse nøtter/havregryn/frø osv. Jeg bruker denne(minus bladpersille, det gidder jeg ikke fremskaffe): http://amfitriti.blogg.no/1290780115_linsepostei.html Den smaker litt sånn julete, minner om leverpostei - og om du ikke er glad i julete krydre så kan du droppe dem helt eller erstatte med noe annet. Man kan og fint droppe løk eller minske andelen om man ikke takler smaken av det. Bare ikke salt, da buljongterningen sørger for nok av det Det som er bra med denne er at den jo inneholder endel egg, i tillegg til linsene. Så veldig bra næring. Jeg rekker ikke spise opp hele til pålegg ila noen dager, så jeg kutter den i passelige biter og fryser ned. Så bløtlegger jeg linsene over natten faktisk, men grønne linser generelt trenger vel bare en 3-4 timer. Husk å skylle dem godt etter bløtlegging før koking Jeg har også tenkt på å lage postei av kidneybønner og.....avocado tror jeg det var, men magen min klikker helt i vinkel av kidneybønner - dog er tips for dere andre. Man kan også lage linsepostei av røde linser, men jeg tror smaken blir mer kjedelig og "vannete" enn med grønne linser som krever lengre koking og er mer fast. Anonymous poster hash: 275b4...945 Skal prøves! Tusen takk
Mundo Skrevet 18. juni 2013 #17 Skrevet 18. juni 2013 Hva med å lage opp masse god suppe, og fryse ned i porsjoner? Så kan du ta opp etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #18 Skrevet 18. juni 2013 Jeg har ingen tips til deg TS, men takk for linken til knekkebrødoppskrift. Jeg lagde disse i dag etter å ha lest tråden, og jeg tror jeg er hekta. Anonymous poster hash: 7950e...9a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå