Gå til innhold

Er du redd for edderkopp?

Anbefalte innlegg

Gjest Malena_123
Skrevet

Det er jeg :( Såg 2 stykker idag som jeg fikk hetta av, mannen tok dem vekk heldigvis. Men jeg er like redd enda og tror jeg ser dem :( Teit ja, men jeg kan ikke noe for det. Er du redd for edderkopp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg er ikke noe fan, og og ville fått noe noia av å se en svær en i taket, og vil helst slippe å holde en tarantella. Men er ikke slikt jeg freaker ut av en liten en som dukker opp nå og da, og bryr meg ikke om jeg ser dem ute i det fri.

Skrevet

Nei, ikke redd i det hele tatt. Finnes ikke farlige edderkopper i Norge, så helt unødig å hisse seg sånn opp. Ser ikke på araknofobi som en ordentlig fobi, er bare mennesker som hisser hverandre opp og det har blitt en "mote" å skrike over en bitteliten edderkopp.

• Liker 1
Skrevet

Huset vi leier er okkupert av edderkopper. Tror jeg har rett minst fire forskjellige typer bare i dag. Når jeg finner de inne i klesskapet mitt får de seg en tur med støvsugeren. Absolutt ingen fan, men ikke redd, noe jeg var før.

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Kommer an på hvor store de er. Kan jeg få øyenkontakt med den, så er jeg redd den.

• Liker 1
Gjest Malena_123
Skrevet

Jeg er redd til og med for den minste jeg. Det er ikke noe jeg er like redd for, vært det så lenge jeg kan huske. Det var 2 små edderkopper på ene rommet hos oss, og jeg fikk hetta, når mannen skulle ta den, så begynte den å krabbe, før han kom så sto den stille. Jeg grøsser bare ved tanken, og gruer meg til å legge meg ikveld :( Jeg vet jeg høres pysete ut, men jeg kan ikje noe for det.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Nei, ikke redd i det hele tatt. Finnes ikke farlige edderkopper i Norge, så helt unødig å hisse seg sånn opp. Ser ikke på araknofobi som en ordentlig fobi, er bare mennesker som hisser hverandre opp og det har blitt en "mote" å skrike over en bitteliten edderkopp.

Arkanofobi er en av de mest kjente og veletablerte fobiene sammen med fobi for slanger, dette stammer fra vi var aper i jungler og savannen, Der hadde man farlige slanger og edderkopper, så det er innebygget i genene våres.

• Liker 1
Gjest Faerunpedia
Skrevet (endret)

Nei, synes både edderkopper og insekter er fascinerende, overhodet ikke redd dem.

Men etter å ha bodd i Asia er jeg også immun mot det meste.

Endret av Faerunpedia
Skrevet

I Norge, nei..... I Australia,Breeezil, eller andre eksotiske steder, DEFINITIVT! :D

• Liker 1
Gjest Superwoman!
Skrevet

Mer redd spindelvev enn edderkopper. Spindelvev er det verste jeg vet :frown:

Skrevet

Hater, hater edderkopper!

Får så dårlig samvittighet av å drepe de bare fordi jeg er redd, men om mannen ikke er hjemme så ser jeg ingen annen utvei.. Noen av de er jo også så sinnsykt raske, man må jo nesten leke Usain Bolt for å komme seg unna.

Jeg er den typen som heller raserer et bord fordi jeg må komme meg unna, enn å være i nærheten av en edderkopp.

Var ikke redd de når jeg var barn, men plutselig endang klatret det en i ansiktet mitt uten forvarsel. Tror det var det som gjorde utslaget her..!

Skrevet

Ingen stor fan av edderkopper nei.. Bodde i et gammelt hus i europa når jeg var liten, der fant vi edderkoppen i senga hele tiden. Ekkelt!

Skrevet

Jeg hater edderkopper intenst. Finner jeg en i leiligheten påvirker det meg i flere dager. Jeg blir ved å lure på hvor den kom fra, om den har en familie på lur og hvor jeg isåfall kommer til å finne dem.

En gang bråbremset jeg midt i veien og hoppet rett ut av bilen fordi det hang en grønn faen ned fra taket. Det var utrafikert der dette skjedde men jeg må si jeg håper jeg hadde klart å holde meg mer rasjonell og rolig om dette hadde skjedd på E6. Etter det har jeg prøvd å jobbe litt med meg selv fordi jeg synes det er irriterende at noe så "lite og ufarlig" skal ha så stor makt over meg. Jeg har blitt terapi men har så langt takket nei fordi at tanken på at jeg en gang skal bli komfortabel med de jævlene og faktisk kunne ta på dem gjør meg kvalm :fnise: Så jeg har mye igjen å jobbe med..

Skrevet

Nei, er ikke redd for edderkopper.

Jeg skal ikke skryte på meg å være veldig glad i dem heller, finner jeg edderkopper inne så dreper jeg dem eller fanger dem i fyrstikkesker og bærer dem ut. Dette skjer ganske ofte ettersom jeg bor i kjellerleilighet, så jeg er blitt vant til det.

Ønsker ikke edderkopper kravlende over meg, men de gangene det har skjedd at jeg har fått en av disse store kjelleredderkoppene på meg har jeg bare skvettet veldig, og så fort jeg har fått dem av meg er jeg rolig igjen og kan fjerne dem fra leiligheten. Sitter ikke med hjertebank eller noe etterpå. Blir jo litt som med maur og andre småkryp; man ønsker dem ikke kravlende over seg.

Tarantellaer har jeg holdt flere ganger. Første gangen var jeg litt nervøs, men jeg roet meg veldig fort, og nå er det ikke skummelt lenger. Har til og med holdt sånne enorme hvesekakkerlakker, de synes jeg er eklere enn tarantellaer! (Men ganske morsomt hvordan de hveser høyt om man trykker dem på ryggen.)

Det at så mange er redd for de samme tingene er egentlig ganske interessant. Slanger, edderkopper, høyder, små rom. Høydeskrekk er ikke like merkelig ettersom fall fra store høyder kan drepe oss, men hvorfor slanger og edderkopper? Ja, noen av artene kan potensielt skade/drepe oss, men det finnes da haugevis av andre dyr som er mye skumlere enn dem. Grizzlybjørn-fobi, hvorfor er ikke det vanlig liksom? :P

Kanskje har det å gjøre med at edderkopper og slanger er relativt små og vanskelige å se, og at vi derfor er delvis programmert til å holde utkikk etter dem og varsle om de kommer for nærme, slik f.eks. noen apearter gjør. Jeg vet da søren. Det har nok også litt å si at de som arter er så annerledes enn oss selv. Eller så er det kanskje for det meste en tillært fobi, altså at vi bare blir påvirket av hverandre.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Kanskje har det å gjøre med at edderkopper og slanger er relativt små og vanskelige å se, og at vi derfor er delvis programmert til å holde utkikk etter dem og varsle om de kommer for nærme, slik f.eks. noen apearter gjør. Jeg vet da søren. Det har nok også litt å si at de som arter er så annerledes enn oss selv. Eller så er det kanskje for det meste en tillært fobi, altså at vi bare blir påvirket av hverandre.

Det har nok noe med hvor man finner de også, man finner liksom ikke en løve i skoene sine liksom eller i senga, mens når vi levde i bushen i afrika, kunne slanger og slike ting komme inn der vi sov og vi føler oss naturlig sårbare om natta og når vi sover.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er livredd edderkopper - gråter, hyperventilerer, holder på å svime av og skader meg ofte i flukten fra dem. Tar helt av, jeg lover! :ler:

Har heldigvis en mann som kan fjerne dem, ellers hadde jeg ikke overlevd. Bor i andre etasje, så er heldigvis ikke mange edderkopper å se her i huset. Jeg "scanner" stort sett alle rom jeg skal gå inn i, for å se om det er noen edderkopper der, samt lage fluktrute, men dette er jeg så vant til at jeg tenker knapt over det lengre. :P

Skrevet

Du vet at en fobi er en irrasjonell frykt? Altså, man er redd for noe som faktisk er helt ufarlig, eventuelt overdreven redd for noe ikke spesielt farlig.

Araknofobi er i høyeste grad en fobi i ordets rette forstand, selv her til lands.

Skrevet

Du vet at en fobi er en irrasjonell frykt? Altså, man er redd for noe som faktisk er helt ufarlig, eventuelt overdreven redd for noe ikke spesielt farlig.

Araknofobi er i høyeste grad en fobi i ordets rette forstand, selv her til lands.

Ja, men da er de som virkelig har en fobi ikke de jeg snakker om. ;) Mener andre, som plutselig begynner å overdrive frykten sin.

Kanskje karma tok meg, fordi det kravlet en edderkopp bort på magen min når jeg skulle sove i går. :ler:

Gjest Alekz
Skrevet

små eddekopper er ikke noe problem, men med en gang de blir større enn 0,5cm så løper jeg min vei!

Skrevet

Jeg er ikke redd dem, men jeg liker dem ikke. Jeg dreper dem så fort jeg ser dem. Har våkna for mange ganger med edderkopper krypende på meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...