Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg skal kjøpe bolig nå, og har blitt tilbudt å ta opp et privat lån på toppen av det banken er villig til å gi meg som ekstrafinansiering. Jeg har fått tilbud om å låne 1,6 mill i banken, og har ca 400 000 i egenkapital fra før. Det vil i så fall være snakk om et privat lån på 200-300 000. Det som plutselig slo meg var:

Kan det at jeg tar opp et privat lån på toppen av finansieringen fra banken ha noe å si for om banken er villig til å låne meg pengene eller ikke?

Anonymous poster hash: c678a...c59
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg skal kjøpe bolig nå, og har blitt tilbudt å ta opp et privat lån på toppen av det banken er villig til å gi meg som ekstrafinansiering. Jeg har fått tilbud om å låne 1,6 mill i banken, og har ca 400 000 i egenkapital fra før. Det vil i så fall være snakk om et privat lån på 200-300 000. Det som plutselig slo meg var:

Kan det at jeg tar opp et privat lån på toppen av finansieringen fra banken ha noe å si for om banken er villig til å låne meg pengene eller ikke?

Anonymous poster hash: c678a...c59

Det er vanskelig å si noe om, det må du spørre banken om. Som regel trekker de fra all gjeld (studiegjeld, bilgjeld, forbruksgjeld, privat gjeld) fra den totale summen du kan låne hos dem i forhold til din inntekt. Men hos oss sa de likevel at om vår far ville låne oss penger oppå lånet vårt, så skulle ikke de være vanskelige. Men da hadde pappa tilbudt oss 200 000 uten at vi trengte å betale renter, og avdrag trengte vi ikke tenke på før jeg var ferdig utdannet, selv om det var 2 eller 10 år til.

Anonymous poster hash: 3f8be...551

AnonymBruker
Skrevet

Det må du snakke med banken om, som personen over meg også påpeker. Men strengt tatt vil jo ikke lånet være registrert noe sted med mindre dere selv tinglyser det, og sånn sett trenger ikke banken en gang vite om dette lånet. Når det er sagt, så ville jeg likevel diskutert dette med banken, da de kan rådgi dere på om/hvor mye dere kan/bør låne privat.

Jeg lånte selv 300 000 kr privat til å dekke egenkapitalen da jeg kjøpte meg bolig to år siden. Vi skrev en kontrakt (som ikke er tinglyst), og jeg betaler renter og avdrag hver mnd. Renten har vi satt tilsvarende den renten vedkommende ville fått i banken, slik at vedkommende ikke går i tap på noen måte. Lånet (gjelden og rentene) rapporteres også i selvangivelsen, både hos meg og långiver. Banken visste om lånet, og hadde ingenting i mot det.

Personen over meg skrev at de ikke trengte å betale hverken renter (eller avdrag) så lenge hun fortsatt studerte. Dette bør dere være forsiktige med, da det i så fall skal skattes av grunnet at du betaler lavere rente på et lån enn hva skatteetaten har satt som en grense (normrente). Det er unntak også her, da hver av dine foreldre kan gi et visst beløp i gave/forskudd på arv hvert år uten at det skal betales skatt/arveavgift for dette. Ettergivelse av renter er eksempel på slik gave/forskudd på arv. Du kan lese mer om private lån her: http://www.dinepenger.no/bruke/billig-laan-fra-foreldre/10003776

Anonymous poster hash: b14f1...2a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...