Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et spedbarn på 1,5 uker. Barnet sover maks 1-1,5 time av gangen. Og da er halvparten av tiden oppå meg for at jeg skal være sikker på at søvnen er dyp nok til at jeg kan legge barnet i egen seng.

Smokk godtas ikke. Byssing hjelper ikke, kun pupp. Og etter et par tunge netter, kjenner jeg meg som et følelsesmessig vrak. I natt sov ungen omtrent ikke. Er dette normalt?

Alle jeg kjenner har babyer på samme alder som sover 3-4 timer av gangen.

Tps til hvordan jeg kan få barnet til å sove mer?
Føler meg fengslet.

Anonymous poster hash: 55fb8...56d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel egentlig mer normalen for en så liten baby enn at de kan sove i 3-4 timer. Min lille begynte ikke å sove 3-4 timers økter hverken dag eller natt før han var nesten 4 måneder.

Anonymous poster hash: 93c0a...5ad

AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at det ikke er unormalt. Jeg vurderer å glemme hva som er dag og natt frem til barnet skjønner det ;) Følge dets døgnrytme.

Men fy, så slitsomt det er, og når jeg er sliten, kommer hormonene og ødelegger enda mer.

Skrevet (endret)

Gjør det som trengs for at babyen sover. Jenta vår var veldig avhengig av nærhet den første tida. Hun sov på oss på dagtid også samsov vi på natta. Innimellom sov hun på meg da også.

Husk at babyen har ligger trangt og varmt inne i magen. Da blir ei sprinkelseng veeeeldig stor. Vi satt ofte vognbaggen oppi sprinkelsenga.

Lurt å følge babyens rytme. Det blir bedre!

Endret av Orchideae
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke sprinkelseng, men vognbag og krybbe :) Men takk for tips. Har ikke turt å dra ut enda bla.a. pga det at hun våkner hele tida.

AnonymBruker
Skrevet

Noen babyer er slik, andre ikke.

Din er slik og det må du nesten bare innfinne deg med. Det er tidlig å begynne å føle seg sliten, det vil nok være mange oppturer og nedturer i forhold til søvn i tiden framover og man har ikke så mange andre valg enn å godta og holde ut.

Du reagerer nok som du gjør fordi situasjonen er ny og uvant, du er fortsatt hormonell og sliten etter svangerskap og fødsel og kanskje hadde du andre forestillinger til hvordan det skulle være å ha baby. Når man har barn må man sette seg selv i andre rekke. Som du sikkert allerede ser, huset har fått en ny sjef.

Babyen din er nyfødt. Den har vært inni deg, i varme, mørke omgivelser for kort tid siden og har fortsatt behov for nærhet og kroppskontakt. Dette er en relativ kort tid av barnets liv, en periode man vanligvis savner når den er over og babyen ikke har tid til å være i ro lenger.

Når man har babyer som ikke sover slik som man har tenkt er det viktig å legge sine egne planer til side og sove når babyen sover.

Har du prøvd å la babyen sove i vogn?

Noen babyer roer seg om de blir svøpet( får noe pakket tett rundt kroppen, f eks et teppe eller en dyne.)

Mange roer seg også av hvit støy(støvsuger, vaskemaskin/tørketrommel kjøkkenvifte o.l). Jenta mi sov som en stein når hun ble lagt i vogna i gangen utenfor vaskerommet og tørketrommelen stod på.

Anonymous poster hash: 2ff73...2f3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er hormoner. Jeg kjenner det ekstra godt når jeg er sliten, og tror det er viktig at jeg bare glemme rmin egen døgnrytme litt.

Har prøvd "white noise" ja, og svøping. Barnet er ekstra urolig om kvelden, det har jeg lest er normalt.

Skrevet

Bæresjal er helt fantastisk!!! vi er så heldi att gutten vår gjerne såver 4 timer om gangen, men av og til vil han ikke roe seg, og da er bæresjal helt magisk!! guttenfår nærheten og kosen han trenger, og jeg får armene fri... ikke er det tungt å bære han heller da...

men såklart er det forskjelli hva som fungerer... Kanskje noen kan hjelpe deg så du får såvet litt?

jeg måtte svelge den dumme stoltheten min og måtte ha hjelp av min mor i nessten en uke da jeg hadde utrolig ammetrøbbel... hvet ikke hvordan det hadde gått hvis ikke!

Lykke til hvertfall! håper det ordner seg!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, håper det ordner seg jeg og! Har bæresjal ja, prøvd noen ganger, da har barnet vært rolig en liten stund. Men jeg skal teste det ut litt til, det blir så varmt og klamt i sjalet og.

Jeg får bare holde ut og innfinne meg med at det er som det er, det er jo ingenting jeg kan gjøre fra eller til, men om det er noen lure tips som roer en baby tar jeg gjerne imot ja.

Jeg tar en dag av gangen, har slitt utrolig med barseltårer og hormoner, det henger nok litt i enda, særlig når jeg er sliten. I natt sov jeg omtrent ikke pga babyen var urolig, kavet ved brystet, ville ha mat, men så ville den ikke allikevel, fikk ikke sove osv. Så jeg var sliten da jeg våknet allerede :)

Skrevet

Ja, bæresjal kan bli veldig varmt til tider.. får ofte en fin våt runding der hode har vert, men det går greit.. Min mor mener knebøy er løsningen på alt! hver gang han er urolig så er det knebøy som hjelper.. og jeg må faktisk si at jeg er enig! kan ikke forstå hvorfor, men den bevegelsen må virke veldi beroligene på gutten min! Men, såklart, veldi forskjelli!

Har du prøvd å føne med hårføner? Såklart på god avstan så det ikke blir for varmt og for mye luft.. Er avogtil en god pause fra grining med føning her! Godt jeg har mangen tantebarn, med litt foskjellig tips..:P

Skrevet

Svøp babyen, det hjelper veldig!

Skrevet

Min lille sov på meg vel i 2 mnd han... før han tillot at jeg la ham fra meg, og det gjaldt både dag og natt. Vi ikke bare samsov, han sov PÅ meg i altså nærmere 2 mnd om jeg husker rett. Og jada, våknet til tider hele tiden, det var kjempeslitsomt, men min erfaring er at jeg har vendt meg.

Lillen her sover ikke så mye nå heller, og nå er han ett halvt år.. er gjerne våken en gang i timen til jeg legger meg, og kan da sove kanskje 2-3 timer av gangen resten av natta, med amming eller byssing mellom disse 2-3 timene.

I natt holdt han på hver time, vondt i magen stakkar (for det er alltid noe har jeg skjønt, nå er det tilvenning av fast føde, det er ikke lett det heller), så mating hver time hele natten igjennom, minus en time mellom fire og fem, der jeg måtte gå å bysse i en hel time. Trodde jeg skulle miste vettet, kjeftet på mannen som ikke kunne gjøre noe, for gutten vil bare være på meg.... Men så kom vi oss gjennom likevel da, og når morgenen kom, tok mannen gutten i en time så jeg fikk sove nesten en hel time, også var jeg merkelig nok klar for dagen igjen likevel. ;)

Det blir bedre vil jeg si, om en ikke med sovingen, så med tilvenningen din til en helt annen søvnrytme en vanlig. Lykke til, tassen din er såvidt kommet ut av magen, så la babyen være på deg så mye den trenger det, det skaper trygghet sa jordmødrene til meg ihvertfall. (og min lille sover ikke så mye, men han er en trygg og blid gutt.)

Skrevet

Vår gutt var slik til han var 11mnd... Han har aldri sovet lengre på dagtid, men etter nattavvenning ble nettene veldig mye bedre. Oppfordrer deg til å glemme hva som er natt og hva som er dag så tidlig, og la babyen styre. Etterhvert kan mye bli bedre. Om ikke bør du og pappan (eller andre) snakke om dette med søvnbehov og se om dere kan finne en løsning som gir deg avlastning. Vi ga flaske av og til, og det var herlig at pappan kunne ta en mating slik at jeg fikk sove litt lengre.

Men husk at babyen er liten, og trenger mat og nærhet ofte spesielt i starten. Smør deg med tålmodighet. :)

Skrevet

Veldig vanlig og veldig slitsomt. Kanskje pappaen kan bære og bysse litt om natta så du får sove litt? Hud mot hud og knebøy var oppskriften til far her hvertfall:) lykke til, det blir bedre, både babyen og følelsen inni deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...