AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Hei, skal mest sannsynlig ta en fedmeoperasjon ganske snart. Håpet på å få det offentlig, men har vært i samtale med kirurg nå og bmien min er for lav. Jeg har en bmi på ca 35 nå, det blir bare verre og verre, og jeg orker ikke vente til jeg har 40 og kan få det dekket offentlig, så nå tenker jeg å ta den privat. Jeg har en haug med spørsmål, som jeg blir veldig glad om du gidder å svare på 1. Hvilke operasjonstype tok du, og er du fornøyd med valget? 2. Har du hatt bivirkninger, i så fall hvilke? 3. Har du gått ned de kiloene du på forhånd hadde ønsket å gå ned? 4. Får alle problemer med løs hud etter en operasjon? 5. Hvor lenge må man vente før man kan begynne å trene igjen etter operasjonen? 6. Hvordan opplevde du operasjonen og slankeprosessen psykisk? 7. Hva gjorde du etter operasjonen i situasjoner der du vanligvis hadde trøstespist? 8. Kan man fortsette med p-piller etter operasjonen? 9. Jeg ønsker å holde operasjonen skjult for de rundt meg, bor alene, men har jo kollegaer i lunsjen, familiebesøk osv. Tror du at det er mulig å skjule det, eller bør jeg si det, hvis ikke finner de det ut selv? 10. Hva skulle du ønske at noen hadde sagt til deg/ informert deg om operasjonen? 11. Noe annet jeg bør vite? Anonymous poster hash: 72958...87c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Hei, skal mest sannsynlig ta en fedmeoperasjon ganske snart. Håpet på å få det offentlig, men har vært i samtale med kirurg nå og bmien min er for lav. Jeg har en bmi på ca 35 nå, det blir bare verre og verre, og jeg orker ikke vente til jeg har 40 og kan få det dekket offentlig, så nå tenker jeg å ta den privat. Jeg har en haug med spørsmål, som jeg blir veldig glad om du gidder å svare på 1. Hvilke operasjonstype tok du, og er du fornøyd med valget? Jeg valgte en Gastric Bypass og er veldig fornøyd med det. Det er nå fem år siden. 2. Har du hatt bivirkninger, i så fall hvilke? Ingen fysiske bivirkninger. 3. Har du gått ned de kiloene du på forhånd hadde ønsket å gå ned? Jeg gikk ned 80% av overvekten, men har gått opp ca. 10 kg etterpå. 4. Får alle problemer med løs hud etter en operasjon? Det kommer helt an på vektnedgang og hva slags hud man har. Jeg måtte ta magen etterpå, men er helt fin i resten av kroppen. 5. Hvor lenge må man vente før man kan begynne å trene igjen etter operasjonen? Det kommer helt an på formen. Noen kan begynne å rusle seg turer etter en liten stund, men mageøvelser bør man ikke gjøre før det har gått minst seks uker. 6. Hvordan opplevde du operasjonen og slankeprosessen psykisk? Operasjonen var skummel, men ingenting å grue seg til. Etterpå var det en tilstand av ren eufori. Jeg raste ned 60 kg på ni måneder og det var herlig. 7. Hva gjorde du etter operasjonen i situasjoner der du vanligvis hadde trøstespist? Jeg måtte finne andre strategier, og det må man egentlig finne ut av selv. 8. Kan man fortsette med p-piller etter operasjonen? Selvfølgelig. 9. Jeg ønsker å holde operasjonen skjult for de rundt meg, bor alene, men har jo kollegaer i lunsjen, familiebesøk osv. Tror du at det er mulig å skjule det, eller bør jeg si det, hvis ikke finner de det ut selv? Hvorfor vil du holde det skjult? Jeg var åpen om det og er sjeleglad for det. 10. Hva skulle du ønske at noen hadde sagt til deg/ informert deg om operasjonen? Jeg skulle ønske jeg var mer forberedt på at jeg ville gå opp noen kilo etterpå. 11. Noe annet jeg bør vite? Jeg valgte å gjøre det privat, og min kirurg er den ledende på området. Jeg tror det er derfor jeg ikke har hatt noen problemer. Vet at mange som har tatt det offentlig ikke har vært like heldige. Vil ønske deg lykke til! Anonymous poster hash: fbcde...ab1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Angående p-piller, så er det usikkert om disse blir tatt opp på samme måte når man er slankeoperert. P-sprøyte, p-ring, plaster eller implantat er bedre alternativer. Anonymous poster hash: 2c3e7...7cf
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Jeg har også hatt en BMI på 35, nesten 36. Skjønner ikke at du vurderer slankeoperasjon i det hele tatt. Er faktisk ikke så vanskelig å gå ned i vekt selv. Har gått 33 kg og er nå akkurat normalvektig. Du er ikke så overvektig at det er nødvendig med operasjon, jeg har ikke overflødig hud en gang. Ta tak i deg selv, så klarer du dette på en ordentlig måte, uten operasjon og alle negative sider det bringer med seg! Anonymous poster hash: e9ed7...07b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 Jeg ønsker å holde det skjult fordi jeg ikke vil ha så mye fokus på min kropp, vekt, hva jeg spiser, og føler valget om operasjon er veldig privat. Kommer ikke til å si at jeg har vært flink og spist sundt og trent og gått ned av meg selv heller, vil rett og slett ikke ha fokus eller snakke om det. Det vil jeg heller ikke når jeg går opp i vekt. Flott at du har klart å gå ned av seg selv fra bmi på 35, men det gjør ikke jeg, jeg har virkelig prøvd, kan gå ned noen kilo, også kommer de på igjen. All respekt til dere som klarer det, skulle ønske det var meg, men det er det ikke, og nå vil jeg opereres før jeg får fedme relaterte helseproblemer. Anonymous poster hash: 72958...87c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #6 Skrevet 16. juni 2013 Jeg vil anbefale deg å kontakte psykolog for å finne andre trøstestrategier enn å spise før en eventuell operasjon. Angående å ikke si noe så tror jeg nok kollegaer skjønner det. Når du er mett etter en halv kopp suppe liksom. Anonymous poster hash: 82d79...ce0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå