Gå til innhold

Vennepris på bryllupsfotografering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne jeg tenkte å spørre om å ta bryllupsfoto for oss. Hun er utdannet fotograf, men har foreløpig ikke jobbet så mange år. Jeg synes det er viktig at hun får betalt for jobben hun gjør, selv om det er en vennetjeneste.

Jeg har ikke snakket med henne om dette enda, foreløpig prøver jeg bare å sette opp budsjett for min egen skyld. Skal selvsagt spørre henne hva hun tenker når bryllupet nærmer seg.

Hva slags priser kan det være snakk om? I utgangspunktet tenker vi bare at hun skal være "offisiell" fotograf på bryllupsbildene, og evt i vielsen, ikke på hele festen.

Jeg kan veldig lite om dette, men har lest meg opp til at man bør få en cd med høyoppløselige bilder og retten til disse bildene. Bør jeg da få en totalpris som inkluderer jobben hun gjør, fiksing av bilder og en cd med alle bildene fra dagen, og så heller bestille opp bildene senere? Er det noe annet jeg ikke har tenkt på?

Og hvordan blir denne prisen om man heller går for en profesjonell fotograf?

Bør vi i tillegg betale en person for å filme vielsen, eller er det bra nok om et familiemedlem gjør dette?

Og, siste spørsmål - jeg har enda ei venninne som er fotograf, som vi ikke kommer til å spørre. Bør jeg regne med at hun tar seg nær av dette, og hva kan vi evt gjøre med det? vi kan jo bare ha en fotograf, ellers blir det vel bare rot? Vil jo ikke såre noen heller...

Gjest Adriane
Skrevet

Mitt aller første spørsmål er: Vet du med sikkerhet at hun er villig til å gi deg vennepris? Jeg ville vært veldig forsiktig med å gi uttrykk for at man forventer vennepris, for det kan i verste fall være ganske fornærmende for den man spør... Jeg ville bare spurt henne jeg, om hun kunne tenke seg å være fotografen deres, og hvor mye det vil koste, og la henne komme med vennepris-innspillet.

Det er nær umulig å gjette seg frem til hvilket prisnivå hun ligger på, og hvilken type avtale hun går for (alle bilder på cd osv). Hun har ikke en hjemmeside da, hvor hun har priser og informasjon liggende ute?

Jeg syns også det er vanskelig å svare på om din andre fotografvenninne kan komme til å bli fornærmet, for jeg kjenner henne ikke (det gjør derimot du). Tror du at hun forventer å bli spurt? Har hun fotografert bryllup tidligere? Har hun gjort fotojobber for deg/dere tidligere?

• Liker 3
Skrevet

Først ville jeg sjekket om hun tok fine bilder, for man må vedlikeholde fotografering også, ellers blir også vi fotografer rustne i faget. At du har ei venninne til som også er fotograf som også ed bedt i bryllupet(?)så tror jeg hun bare blir glad for å være gjest, for det er sjelden vi ikke er på jobb i bryllup.

Jeg har fått 20% avslag fra de som skal ta våre bryllupsbilder fordi jeg har gått i klasse med de. Selv skal jeg ta bilder for tre vennepar i sommer, en av de gratis fordi det er familie, nære venner skal betale meg med en flaske vin og omgangsvenner får 50% avslag. Mellom 6000-9000,- er vanlig priser for vielse og bryllupsfoto, de som jobber for seg selv leverer som regel med cd i en slik pris, mens de store kjedene tar ofte 1000-2000,- mindre for fotograferingen og ca 10.000,- for en cd med høyoppløselige bilder.

Skrevet

Mine egne tanker rundt dette er sånn ca slik: Vi har spurt et par venner om ulike ting til bryllupet som de gjør profesjonelt, pluss et par som er dyktige amatører. Vi har hatt som utgangspunkt at vi ikke gjør dette for å få det billigere, men fordi vi synes at det er hyggelig at folk vi kjenner har bidratt til bryllupet på ulike måter. Vi er forberedt på å betale akkurat like mye som de ville krevd av en vanlig kunde. Noe jeg bare synes er rett og rimelig. Men vi har spurt hvor mye de vil ha betalt, også har de fått sette standarden. Noen vil da ha full pris, noen gjør det litt rimeligere. Noen gir det som bryllupsgave.

Jeg ville ALDRI forventet vennepris på noe når det er noe personen faktisk gjør som et yrke. De skal ha betalt for jobben de gjør, rett og slett. Om de selv ønsker å ta mindre betalt fordi det er for en venn, så er det selvfølgelig greit - det får være opp til dem selv.

Hvordan prisen er hos normale fotografer varierer noe voldsomt, det er helt umulig å si noe om. Prisen henger som regel sammen med dyktighet, erfaring og til dels hvor i landet det er, så om du ikke har lyst til å spørre venninna di kan det lureste være å finne en tilsvarende fotograf og se på prisene der. Eller å spørre venninna deres hva hun vanligvis tar.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og, siste spørsmål - jeg har enda ei venninne som er fotograf, som vi ikke kommer til å spørre. Bør jeg regne med at hun tar seg nær av dette, og hva kan vi evt gjøre med det? vi kan jo bare ha en fotograf, ellers blir det vel bare rot? Vil jo ikke såre noen heller...

Bare si at det var hipp som happ og at dere slo mynt og kron for å finne ut hvem dere skulle velge, og at det da var tilfeldighetene som avgjorde.

Anonymous poster hash: 4e4af...250

Skrevet

Jeg har utdanning innen fotografi og da jeg tok bilder for ei venninne fikk jeg 2000. Jeg kan ta bilder, men er ikke superproff og hadde ikke med store blitser eller filtere. Er hun skikkelig pro ville jeg gitt rundt 3-4000.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utdanning innen fotografi og da jeg tok bilder for ei venninne fikk jeg 2000. Jeg kan ta bilder, men er ikke superproff og hadde ikke med store blitser eller filtere. Er hun skikkelig pro ville jeg gitt rundt 3-4000.

Halvparten av det mange normale fotografer ville tatt? Virkelig?

Anonymous poster hash: 16f16...267

• Liker 2
Skrevet

Mitt aller første spørsmål er: Vet du med sikkerhet at hun er villig til å gi deg vennepris? Jeg ville vært veldig forsiktig med å gi uttrykk for at man forventer vennepris, for det kan i verste fall være ganske fornærmende for den man spør... Jeg ville bare spurt henne jeg, om hun kunne tenke seg å være fotografen deres, og hvor mye det vil koste, og la henne komme med vennepris-innspillet.

Jeg syns også det er vanskelig å svare på om din andre fotografvenninne kan komme til å bli fornærmet, for jeg kjenner henne ikke (det gjør derimot du). Tror du at hun forventer å bli spurt? Har hun fotografert bryllup tidligere? Har hun gjort fotojobber for deg/dere tidligere?

Som jeg skrev så synes jeg man skal betale når noen gjør en jobb, selv om det er ei venninne. Jeg har ikke tenkt å si at jeg ønsker meg vennepris, men blir overrasket om hun ikke gir meg det, rett og slett fordi hun er en sånn type person. Men jeg skal la henne ta initiativet selv :)

Hun tar bra bilder, og jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd med dem, men noe av grunnen til at hun blir spurt, og ikke en annen fotograf er tross alt at hun er en venninne. Jeg vet ikke helt hva slags priser man kan regne med hos "vanlige" fotografer, og synes det er greit å ha et sammenligningsgrunnlag hvis jeg skal diskutere pris med henne.

Hun andre venninna har ikke gjort noen jobb for oss tidligere, men vi har diskutert det. Regner jo ikke med at det blir noe problem, men er fint å ha tenkt gjennom situasjonen på forhånd :) Kanskje jeg skal snakke med henne og forklare hvorfor vi har valgt som vi har valgt...

Skrevet

Først ville jeg sjekket om hun tok fine bilder, for man må vedlikeholde fotografering også, ellers blir også vi fotografer rustne i faget. At du har ei venninne til som også er fotograf som også ed bedt i bryllupet(?)så tror jeg hun bare blir glad for å være gjest, for det er sjelden vi ikke er på jobb i bryllup.

Jeg har fått 20% avslag fra de som skal ta våre bryllupsbilder fordi jeg har gått i klasse med de. Selv skal jeg ta bilder for tre vennepar i sommer, en av de gratis fordi det er familie, nære venner skal betale meg med en flaske vin og omgangsvenner får 50% avslag. Mellom 6000-9000,- er vanlig priser for vielse og bryllupsfoto, de som jobber for seg selv leverer som regel med cd i en slik pris, mens de store kjedene tar ofte 1000-2000,- mindre for fotograferingen og ca 10.000,- for en cd med høyoppløselige bilder.

Jeg tror ikke hun har tatt så mye bryllupsfoto før da, men synes du dette er grunn til å være skeptisk? Bør jeg da vurdere noen andre?

Takk for svar om pris, da har jeg i alle fall noe å gå ut fra :) så håper jeg at hun foreslår en pris som ligger nærmere 6000 ;) men da bør alt være inkludert i den prisen, bearbeiding av bilder osv, om det er normalt? Eller er dette sånt som man betaler ekstra for?

Skrevet

Jeg ville ALDRI forventet vennepris på noe når det er noe personen faktisk gjør som et yrke. De skal ha betalt for jobben de gjør, rett og slett. Om de selv ønsker å ta mindre betalt fordi det er for en venn, så er det selvfølgelig greit - det får være opp til dem selv.

Jeg er helt enig i at man skal ha skikkelig betaling for den jobben man gjør, og forventer ingen "vennetjeneste". Likevel så er pris viktig for oss dessverre, og jeg kan ikke bare si OK til den prisen hun foreslår uten videre. Håper og tror at det ordner seg, men problemet mitt var som sagt at jeg ikke har snakket med henne enda, og har tenkt å drøye det litt til, da bryllupet fortsatt er sånn halvveis hemmelig :)

Skrevet

Jeg er helt enig i at man skal ha skikkelig betaling for den jobben man gjør, og forventer ingen "vennetjeneste". Likevel så er pris viktig for oss dessverre, og jeg kan ikke bare si OK til den prisen hun foreslår uten videre. Håper og tror at det ordner seg, men problemet mitt var som sagt at jeg ikke har snakket med henne enda, og har tenkt å drøye det litt til, da bryllupet fortsatt er sånn halvveis hemmelig :)

OK, da misforsto jeg litt

Har man et budsjett så må man jo holde det - men du kan jo også forklare det sånn til venninna di? Hva med "vi har 6000,- til rådighet, hva kan du gjøre for den summen?" :)

• Liker 1
Skrevet

OK, da misforsto jeg litt

Har man et budsjett så må man jo holde det - men du kan jo også forklare det sånn til venninna di? Hva med "vi har 6000,- til rådighet, hva kan du gjøre for den summen?" :)

Jeg ser nå at jeg brukte ordet "vennetjeneste" i det første innlegget, så det er kanskje ikke så rart at du misforsto ;) Men jeg tenker absolutt ikke å utnytte henne :)

Vi har et strengt totalbudsjett, men var litt usikker på hvor stor posten for fotografering måtte være. Jeg vil jo veldig gjerne ha fine bilder å se tilbake på om 50 år ;) Jeg hadde satt 10 000 bare for å ha noe å gå ut ifra, men virker som jeg kanskje kan budsjettere med litt mindre. Det passer meg i alle fall ypperlig!

AnonymBruker
Skrevet

ca 10.000,- for en cd med høyoppløselige bilder.

Hvor mange timers arbeid er dette? Og inkluderer det transport, overnatting og assistenter. Kan ikke skjønne at en slik jobb skal koste noe særlig mer enn et par tusen, selv om 10k kanskje er vanlig.

Anonymous poster hash: 07000...29a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange timers arbeid er dette? Og inkluderer det transport, overnatting og assistenter. Kan ikke skjønne at en slik jobb skal koste noe særlig mer enn et par tusen, selv om 10k kanskje er vanlig.

Rundt 24 timer brukes på bilderedigering alene. Utstyret (programvare, redigeringsstasjon, kamera og tilleggsutstyr) som fotografer bruker koster langt over 10.000 kr.

Anonymous poster hash: 55cc8...ff5

• Liker 1
Skrevet

det ligger gjerne mye mer jobb bak slik enn man tror. Klipper inn et innlegg jeg skrev i en annen tråd (som er om heldagsfotografering, så det blir jo ikke helt det samme regnestykket, men poenget er det samme)

Det er ikke noen "få timer" med arbeid å fotografere et helt bryllup. Selve dagen er rundt 10-12 timer, pluss reise. I forkant er det møte med paret på en time eller to, pluss tid til foreberedelser som klargjøring av utstyr, research av vielses- og festlokaler og stedet som parbildene skal tas på. På selve dagen tas det gjerne flere tusen bilder. I etterkant skal disse lastes opp, sorteres og det skal gjøres et utvalg - og disse skal redigeres. Om man får 500 bilder og fotografen har brukt 5 min på redigering pr bilde, blir det nesten 42 arbeidstimer. Også skal det sendes til paret, faktura og annet papirarbeid må gjøres etc.

Legg dette sammen, så har du MINST 60 timers arbeid pr bryllup. Det er en timelønn på 333,- Noe som kanskje kan virke høyt, men så er det alle de andre utgiftene. 25% moms. 30% skatt. 11% trygdeavgift. Da er det under 150,- igjen som timelønn. Og dette skal ikke bare dekke livsopphold, men også utstyr (ordentlige kameraer og objektiver er svindyrt), programvare, forsikringer, ev etterutdanning og oppdateringer innen fagfeltet og utgifter til studio om fotografen har det.

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det ligger gjerne mye mer jobb bak slik enn man tror. Klipper inn et innlegg jeg skrev i en annen tråd (som er om heldagsfotografering, så det blir jo ikke helt det samme regnestykket, men poenget er det samme)

:Nikke: Folk bruker masse penger på minstedetaljer for den éne dagen, men kvier seg for å betale skikkelig for det eneste som vil bevare det da og etterpå.

Anonymous poster hash: 55cc8...ff5

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke hun har tatt så mye bryllupsfoto før da, men synes du dette er grunn til å være skeptisk? Bør jeg da vurdere noen andre?

Takk for svar om pris, da har jeg i alle fall noe å gå ut fra :) så håper jeg at hun foreslår en pris som ligger nærmere 6000 ;) men da bør alt være inkludert i den prisen, bearbeiding av bilder osv, om det er normalt? Eller er dette sånt som man betaler ekstra for?

Neida, ingen grunn til skepsis. Men det er viktig å se på bildene for å se om dere liker stilen hennes, for det er viktig. Om dere er gode venner blir jeg overrasket om hun tar over 6000,- for vielse+ bryllupsbilder. Det bør inkludere cd med ferdigredigerte bilder.(kjenner ingen fotografer som gir fra seg uredigert)
Skrevet

Hvor mange timers arbeid er dette? Og inkluderer det transport, overnatting og assistenter. Kan ikke skjønne at en slik jobb skal koste noe særlig mer enn et par tusen, selv om 10k kanskje er vanlig. Anonymous poster hash: 07000...29a

Det er en cd, jobben kommer i tillegg. Det er sånn kjeder og større fotobedrifter som regel jobber. De ønsker at kundene skal bestille print av de for det er som regel der pengene ligger. Så da tar man en pris for fotografering som oftere er lavere enn småbedrifter/frilansere også tjener de penger på printen i stedet for fotograferingen. Ønsker da et brudepar bilder på cd som de kan bruke fritt, så mister de inntjeningen på print og må redigere flere bilder, så da tar de som regel rundt 10.000,- for cd.

Frilansere jobber som regel motsatt da de som regel ikke har avtaler med store fotolaber, så da får man en pakkepris som inkluderer fotografering og cd, også ordner brudeparet printen selv der de måtte ønske. Så da er det ofte en høyere fotopris, men totalt som regel litt billigere.

Fotografen betaler assistenten av egen lomme, og evt transport og overnatting er også inkludert i de fleste tilfeller når det gjelder privatkunder.

Om man jobber profesjonelt som fotograf så er det sånn vi får råd til å betale husleie, mat og ikke minst utstyret vi trenger. Om vi tar utgangspunkt i en bryllupsfoto inkludert vielse som er det mest vanlige å velge nå til dags så ser jobben omtrent slik ut:

- Møte med kunden 1 t

- Lete etter sted for å ta bilder om det er i nærheten 1-3 t

- Vielse 1,5 t (man kommer før brudeparet og tar bilder på f.eks kirketrapp)

- Bryllupsfoto 2 t (er det man bør ha, helst ikke under 1,5 t)

- Utplukk 1,5 t

- Redigering ca 80 bilder 8 t (kommer an på hvor mye retusj som trengs)

= ca 15 timer jobb +/- (og er det heldagsfoto snakker vi minst 4x så mye tid totalt)

Og hvis vi tar utgangspunkt i ditt estimat på 2000,- og trekker fra mva 400,- og en sinnsykt billig assistent på 500,- så er vi nede i 1100,- - skatt og trygdeavgift på totalt 39% så er vi nede i 671/15 timer jobb som gir fotografen en timeslønn på 45 kr. Hadde du jobbet for 45,- i timen? Selv med 8000,- så er det ikke fett betalt.

Jeg skjønner godt at det er mye penger, men når man bruker 5000,- på en bil som skal kjøre til kirken og fra kirken til selskapslokalet, eller bruker 20.000,- for en kjole man skal ha på i 12 timer, eller 6000,- på en kake, så bør man også skjønne at fotografen koster, og at det ikke er stedet man bør satse på billigløsningen. Det er trossalt ektefellen, minnene og bildene man sitter igjen med når dagen er omme.

-

• Liker 1
Skrevet

Alle, bortsett fra CathFoto er ganske langt på jordet.

"Pingting" som ble klippet inne har mye riktig, bortsett fra at ingen profesjonelle fotografer tar "tusenvis" av bilder i et bryllup. (Det er onkel Kjell som gjør det, han med alle kameraene, og en forsvinnende liten andel av de bildene kan brukes til noe som helst.)

Jeg har sluttet å ta sånne jobber fordi det er for drålig betalt i tillegg til at man må ofre de beste helgene i pret.

Jeg pleide å ta 15 000,-, og trekker du fra det som skal trekkes fra (assistent, kjøring, fotobok, prints, mva) og deler det på tiden det tar, så er det altfor mye jobb til at det er verdt det. Nå har jeg funnet ut at jeg kanskje kan gjøre det for 15 000,- PLUSS mva, men det synes folk er for dyrt, og det er helt ok for meg.

Jeg leverer bra jobber og vil ha betalt for det. Så kan folk heller betale en fyr med kamera og photoshop 3000,-

Så dyrt utstyr og så mye jobb og dårlig betalte jobber for å komme dit jeg er i dag, jeg er bare SÅ ferdig med å jobbe "gratis". I dag tjener jeg mer enn gjenneomsnittet, men om jeg hadde sett på gjennomsnittet av de siste ti årene, så hadde det nok være ganske langt under gjennomsnittet og ihvertfall når du ser på antall timer jeg har lagt i dette.

Jeg har en ting å si:

Hvis du får fine bilder til 3000,- så har du flaks. Hvis det er mykt fint, lett overskyet den dagen så er sjangsen mye større for at en grei nok fotograf lager fine bilder uten skikkelige blitzer. Hvis det er sol er sjangsen minimal. Jeg bare nevner det.

Og en fin webside sier absolutt ingenting om hvor flink fotografen er teknisk ifht skiftene lys (skyer som kommer og går, brudepar som snur seg så lyset endrer seg).

Bryllup er veldig vanskelig for ferskinger, men man må jo begynne et sted, så jeg liker at folk får sjangsen. Men ferskingene bruker jo eeenda lenger tid på etterarbeidet, så de tjener jo ihvertfall ingen ting, stakkars. Det er kanskje ok for dem i starten, men ikke når de har holdt på litt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

CathFoto har selvfølgelig mye bedre kunnskap om dette enn meg, det sier seg selv. Jeg mener jeg har hentet informasjon fra gode kilder (les: proffe fotografer). Men jeg har kanskje for mye på redigeringstid, Cath har ihvertfall endel mindre. Det varierer jo sikkert endel fra fotograf til fotograf også.

Og jeg gjentar at dette er et eksempel på dokumentarisk heldagsfotografi, ikke bare vielses/portrettbilder. "Tusenvis" var nok litt upresist, men når brudeparet får en CD med rundt 1000 bilder på, så virker det jo rimelig at det totale antallet bilder tatt nok er litt høyere. Men "over tusen" hadde sikkert vært en bedre formulering.

Endret av Pingting

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...