Gå til innhold

Noen par spm vdr salg av bolig (via en megler)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en visning i forrige uke, ble ikke solgt på den dagen.

Ringte megler dagen etterpå for å høre hvordan det hadde gått.

H*n fortalt at det hadde vært visning i en annen leilighet den samme dagen, men det hadde vært 4-5 stk innom å sett.

Dagen etterpå sa en kollega at det stod feil i annonsen (Finn.no). Feilen gikk på at det stod feil etasje.

Jeg fikk i forveien et eksemplar av hvordan det hefte de gir ut på visningsdagen og ble spurt om det såg bra ut. Jeg såg raskt over og sa at det såg fint ut.

I ettertid ser jeg at det stod feil i den også.

Jeg har aldri solgt en leilighet før, og lurer på hva som er normalt å gjøre etter visningen har vært og den er forsatt ikke er solgt. Skal jeg bare vente å se hva som skjer?

Har de fleste store meglerfirma garanti for at hvis leiligheten ikke blir solgt så skal ikke personen betale noe?

Hva hadde dere gjort, føler ikke for å ringe megler hver dag men heller bare vente å høre ifra h*n når det kommer inn et bud.

Anonymous poster hash: 9008f...f6d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke direkte uvanlig at en bolig ikke blir solgt etter første visning. Tvert imot er det ganske så vanlig.

Når du får beskjed av megler om å lese gjennom noe, så må du faktisk lese gjennom det som står der, og ikke bare se raskt over. Du som selger er ansvarlig for at de opplysningene som blir gitt faktisk er riktig.

De færreste meglerhus har salgsgaranti.

Du bør få i gang en visning til ganske så raskt, slik at du får inn flere interesserte. Utover dette så må du nesten bare vente og se en stund. Og å ringe megler daglig er ikke noen vits. De gir deg beskjed hvis det er noe.

• Liker 2
Skrevet

Som smalltalk sier er du ansvarlig for å lese gjennom å sjekke at det ikke er noen feil i prospekt eller annonse. Er en grunn til at du blir bedt om å se over.

Jeg fikk solgt dagen etter visning, men forsto på min megler at det ofte tar lengre tid og flere visninger før man får solgt. Snitt-tiden på hvor lenge boliger ligger ute for salg er vel rundt 60 dager der jeg solgte iflg megler. Alt avhengig av hvor attraktiv bolig du har.

Jeg måtte ha betalt megler selv om jeg ikke fikk solgt, men da ville jeg sluppet unna med "bare" fastprisen og ikke prosenter av eventuell salgssum.

Skrevet

Snille deg, det er helt normalt at man ikke selger med en gang. Megleren vil fortsette å jobbe for at du får solgt, og det er vel nokså sikkert at du får solgt til slutt. Spm er hvor lang tid det tar, og hvilken pris du får til slutt.

Antagelig må du betale ekstra for nye visninger, men eller har dere jo en avtale om en jobb til en gitt pris, el. prosent av salgspris, som gjelder fortsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er som flere her sier helt normalt å måtte ha flere visninger. Om du skal ringe megler igjen bør det jo være for å forhøre deg om når den neste er.

Men du burde virkelig lest (med lupe) gjennom den salgsoppgaven. Da jeg solgte før jul var det nok feil i min til at jeg fylte ut hele arket jeg fikk ved. Og megleren var en over gjennomsnittet oppegående kar, men både han og takstmann hadde blingset på flere punkter.

Dette med garantier står i kontrakten du skrev med megler - det er ganske heftige summer som er i omløp her, så den også burde du lest nøye, altså! Gjør det nå så finner du ut hva avtalen er og hvor mye en ekstre visning vil koste deg (antagelig 1-2 tusen).

Anonymous poster hash: c90da...cd4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg burde ha lest igjennom den bedre. Og ikke tatt det for gitt at megleren hadde fått alt riktig. Selv om jeg synes at det å skrive riktig etasje var noe som "burde" være en enkel ting, men jeg skal ta selvkritikk med at jeg selv ikke fikk med meg det heller.

Jeg hadde planer å ringe imorgen for å bare forhøre meg hva som skjer framover. Men er det nødvendig?

Nå tror jeg ikke det var mer enn én visning lagt fram så flere må jeg vel betale ekstra for. Men det vil vel også megleren ringe å gi beskjed om eller spørre meg om det er noe jeg vil ha. ELLER skal jeg ta det opp med h*n?

Kjenner jeg er rimelig nervøs og litt bekymret med å ikke få solgt den i det hele tatt. Men det har bare gått en drøye uke..

Jeg har jo egentlig ikke råd å sitte på en leilighet og ett hus samtidig.

:TS:

Anonymous poster hash: 9008f...f6d
Skrevet

Ikke vær nervøs for om du får solgt. Det er naturlig å bli det, men det er faktisk altfor tidlig til å tenke sånn.

Antagelig kommer megler til å ta kontakt med deg, men hvis det er viktig for deg å selge fort, bør du ringe selv. Det er bare du som taper penger på å vente - megler er ikke avhengig av salg nå på samme måte som du er.

Kanskje burde dere ha ny visning allerede til helga.

AnonymBruker
Skrevet

For det første - se over avtalen du har skrevet med megleren. Hva står det der om f.eks annonsepakke? Og om visninger?

når du har gjort det - så vet du hva en ny visning med megler til stede vil koste deg.

Så sjekker du innholdet i annonsen på finn - stemmer det? Og om det er noe der som ikke stemmer, så noter ned, og ta det opp med megler!

I morgen ringer du megler, og spør om hva han tenker om videre fremdrift, og sier at du ønsker en ny visning så raskt som mulig. Kanskje allerede til helga :) Ligger det i et område hvor det er naturlig å prøve med kun internet, så få dato og klokkeslett på visnignen på finn så raskt som mulig. Det er en oppdatering av annonsen som ikke skal koste ekstra. Vurder sammen med megler om h*n bør være der - i og med at det var lite besøk sist. Men husk også at det kan være smart faktisk ha megler der..

husk også at dersom annonsen din skal i trykt medie før helga, så er det deadlines på annonsene. Der jeg jobber har vi tirsdag kl 12 som deadline for det som skal i avis på torsdag/fredag.

lykke til!

Det er ikke mas å spørre nå etter en uke :) Megler er ikke tankeleser, så h*n kan umulig vite hva du tenker om visninger og salgsprosessen hvis dere ikke har diskutert det!

Anonymous poster hash: 47da2...92d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...