AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Hei lurer på om soya melk er farlig å drikke under svangerskapet? Evnt hva er bra og ikke bra å spise?Anonymous poster hash: 982af...92a
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Det er en veldig fin oversikt på matportalen som du kan følge: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29 Jeg spiser ikke melkeprodukter til vanlig pga intoleranse, og har valgt å begrense soyaprodukter fordi det er uenighet om helseeffekt generelt(uavhengig av graviditet). Det har også vært endel anbefalinger om å unngå mengder av det(da snakker vi at man drikker endel+spiser erstatningsprodukter regelmessig og hyppig) når man går gravid med gutt, fordi det kan ha en hormonforstyrrende effekt. Jeg velger på bakgrunn av dette å gjøre som jeg alltid uansett gjør; bruke rismelk eller havremelk på den daglige frokostblandingen. I matlaging som eks sauser osv bruker jeg soya, det spiser man jo ikke i mengder hver eneste dag. Det viktigste er å unngå listeriasmitte og toxoplasmose - og dette står beskrevet i linken, samt at du vil finne endel på spesifikke produkter(og hvordan det skal varmebehandles etc) om du går inn på jordmor siri. Eksempelvis skal man ikke spise spekemat, salami etc - men det kan spises om man eks surrer serranoskinke rundt kyllingfilet og så steker godt som vanlig. Dog sier denne jordmor Siri at temperaturen skal være gått til 100 grader, og en kyllingfliet kommer jo aldri så høyt opp - så jeg bare dropper akkurat dette med varmebehandling av spekemat. Råd om frysing er heller ikke entydige, så jeg dropper det - mest fordi jeg uansett omtrent aldri spiser spekeskinke, og fordi jeg ikke ønsker ta sjanser på noe som er så unødvendig. Finnes jo masse annet man kan spise uten å tenke på mulig smitte Stort søtbehov er ikke bare dumt for tenner/vekt, men øker også risiko for svangerskapsforgiftning - så ikke overdriv inntaket selv om lysten kanskje blir stor. Anonymous poster hash: 84c17...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Jo; og selv om det står at man ikke skal ha ustekte/ukokte produkter(også egg) så kan man fint spise majones osv, norske egg er veldig trygge. Det gjelder mest i utlandet. Du bør også kikke litt på fisketyper man skal unngå(få spiser særlig av dette uansett), og som jeg har forstått det nå så skal visstnok myndighetene ut å endre sine anbefalinger: maks to laksemåltider i uka. Har du spist endel laks(mer enn dette over tid) ville jeg valgt å kutte laksen en god periode og heller spist oppdrettsørret/hvit fisk da det jo lagrer seg i fett og går over i morsmelk som giftstoffer. http://www.dagbladet.no/2013/06/16/nyheter/samfunn/politikk/jonas_gahr_store/helsedirektoratet/27729483/ Husk omega 3, folat, Dvitamin og sjekk hos legen om du trenger mer jern Om du ikke drikker melk - og heller ikke rismelk med tilsatt kalsium trenger du nok kalsiumtilskudd også. Anonymous poster hash: 84c17...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Tusen takk for gode rådAnonymous poster hash: 982af...92a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå