AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Vi er gift og har ett felles barn. Jeg har i tillegg ett eldre barn som bor fast hos oss. Vi eier bl.a. hus og bil sammen. Hvordan blir det med arv? Dersom jeg dør, er det da slik at det eldste barnet og mannen min automatisk arver meg 50/50? Og da trår det eldste barnets far inn som verge? Huset må vel selges for at mannen min skal kunne betale ut det eldste barnet. Og det er jo for j, at minstemann må flytte ut av sitt nærmiljø. Ikke sjans å bli boende her med de boligprisene som er i dette strøket. Jeg kunne egentlig ha tenkt meg en ordning at det eldste barnet fortsatt kunne bo sammen med min mann og sitt søsken, og så være hos faren slik som i dag, men det går vel ikke. Jeg har noen diagnoser + dårlige gener slik at jeg sliter litt med å få en god livsforsikring. Huff, dette må jeg finne en løsning på, noen som vet råd?Anonymous poster hash: ceb88...714
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Aner ikke, men det blir ikke mye på din private sønn, for å si det sånn hvis du skulle falle fra.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Aner ikke, men det blir ikke mye på din private sønn, for å si det sånn hvis du skulle falle fra. Hva i all verden er en privat sønn...? Anonymous poster hash: 84b68...0f9 1
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Hva i all verden er en privat sønn...? Anonymous poster hash: 84b68...0f9 Særkullsbarn.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 (endret) Du må skrive testamente med en avtale om at lengst levende kan sitte i uskiftet bo. Det betyr at hvis du dør kan din mann fortsette å bo i boligen inntil han gifter seg igjen. Testamentet bør vel også inneholde formuleringer om hvem som skal ta seg av ditt særkullsbarn også. Anbefaler sterkt juridisk rådgivning - det blir her blant annet gjort økonomiske disposisjoner for en mindreårig og da skal vel det formelt sett opprettes verge. En annen ting jeg sterkt anbefaler er at faren til særkullsbarnet blir fullt informert om alle juridiske og økonomiske disposisjoner som blir gjort, da dette vil lette stort på arbeidet den lengst levende ektefellen må gjøre i dødsboet. Endret 16. juni 2013 av Blondie65
Gjest Skrevet 16. juni 2013 #6 Skrevet 16. juni 2013 For det første, er du gift? For det andre, hvor mye har dere i formue når gjelden er trekt fra? Din mann (om du er gift) skal ha sin arv først. Det er minimum 6 G (grunnbeløp) tror jeg, eller 1/4 av din andel. Videre har du to barn. Hvorfor tror du at mannen din får 50% og særkullsbarnet 50%? Hvert av barna dine har samme arverett etter deg. Forskjellen er at din mann kan sitte i uskiftet bo med "fellesbarnet". Om særkullsbarnet arver mer enn et visst beløp (tror det er snakk om ca 50.000,-) skal overformynderiet inn og forvalte pengene slik at foreldre ikke kan stikke fingrene i pengesekken. Du skal kunne testamentere 30 % av eiendelene dine fritt, de kan du gi din mann. Dermed vil det være mindre igjen til barna. Ulempen er da at særkullsbarnet nok får mindre på sikt enn fellesbarnet. Men snakk med en advokat! Jeg har bare litt greie på dette. Få en advokat til å forklare deg reglene og sette opp et testament. Anngående særkullsbarnet, så kan ikke du bestemme at han skal bo hos stefar etter ditt eventuelle frafall. Men om biologisk far er meget uskikket til å ta seg av han kan det selvsagt komme på tale. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå