erlep Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Vi har valgt å ikke invitere gjester "med følge" i vårt bryllup. Vennepar hvor vi kjenner begge er selvfølgelig invitert i tospann, og i tilfelle søskenbarn, tanter, onkler osv. er gifte har vi også invitert begge. Men nå viser det seg at dette tydeligvis er problematisk for noen. Særlig ei venninne, som jeg trur seriøst overveier å ikke komme, som boikotter oss sosialt og som er veldig sint og såret. Dette vet jeg via en felles guttevenn (men hun veit ikke at jeg veit). Har aldri møtt kjæresten hennes, de har vært sammen i ca. et år. Hva skal man gjøre? Har vi brutt etikettereglene? Eller overreagerer hun noe voldsomt? (Forstår at det for gjestene kan være fint å komme to. Vi har andre venner som etter at invitasjonene ble sendt ut spurt om de kunne få ta med seg kjæresten, og på så direkte spm. har vi sagt ja. Samtidig synes jeg ikke det er noen rettighet å bli bedt i bryllup, og har ikke lyst til å ha fullt av fremmede tilskuere på den store dagen.)
Gjest Tirkes Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 (endret) For meg går grensen mye tidligere enn ved ekteskap. Om noen har vært lenge i et fast forhold eller er samboere, så faller det meg helt naturlig å invitere begge. Min mormor kom med tommelfingerregel til min kusine når hun satt med gjestelisten sin. "Hadde du invitere ham/henne hjem til deg og [brudgommen] på egenhånd, eller faller det seg mest naturlig å invitere dem begge hjem til dere to? I sistnevnte tilfelle så inviterer du også begge to til bryllupet." Men - det er såklart helt opp til dere. Dere kan invitere folk uten følge som er gift også, dere inviterer - dere bestemmer. Men folk kan reagere litt ja. Endret 16. juni 2013 av Tirkes 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Jeg mener det er en selvfølge å invitere følge der et par er "etablert". Vi skal feire bryllup selv nå, og det er en selvfølge at vi inviterer par. Jeg har hørt om bryllup der dette ikke var tilfelle, og mange ha vært såret og valgt å ikke kommeAnonymous poster hash: 61e4c...4b2 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Jeg synes ikke det er selvfølge å bli invitert med partner når ekteparet ikke kjenner partneren min. Anonymous poster hash: 61f65...0ac 15
Gjest Miranda2011 Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 Vi har valgt å ikke invitere gjester "med følge" i vårt bryllup. Vennepar hvor vi kjenner begge er selvfølgelig invitert i tospann, og i tilfelle søskenbarn, tanter, onkler osv. er gifte har vi også invitert begge. Men nå viser det seg at dette tydeligvis er problematisk for noen. Særlig ei venninne, som jeg trur seriøst overveier å ikke komme, som boikotter oss sosialt og som er veldig sint og såret. Dette vet jeg via en felles guttevenn (men hun veit ikke at jeg veit). Har aldri møtt kjæresten hennes, de har vært sammen i ca. et år. Hva skal man gjøre? Har vi brutt etikettereglene? Eller overreagerer hun noe voldsomt? (Forstår at det for gjestene kan være fint å komme to. Vi har andre venner som etter at invitasjonene ble sendt ut spurt om de kunne få ta med seg kjæresten, og på så direkte spm. har vi sagt ja. Samtidig synes jeg ikke det er noen rettighet å bli bedt i bryllup, og har ikke lyst til å ha fullt av fremmede tilskuere på den store dagen.) Ble en gang invitert i bryllup, kjæresten min ble ikke, jeg takket nei. 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #6 Skrevet 16. juni 2013 Jeg synes det er litt uhøflig. Det er helt vanlig å invitere med følge (såfremt det er fast følge, en udefinert + 1 slik de har i USA er ikke vanlig her), og når noe avviker fra normalen så er det ikke noe rart om folk reagerer. Jeg ville nok aldri startet med sosial boikott om jeg mottok en invitasjon uten følge, før det ville jeg heller tatt en prat med brudeparet. Så jeg synes venninna di overreagerer og er direkte barnslig, bare så det er sagt. Og nei da - det er ikke noen "rettighet" å bli invitert i bryllup. Det at du uttrykker deg sånn får meg til å mistenke at du har litt vel høye tanker om hvor viktig bryllupet deres er for alle andre enn brudeparet og foreldrene. For dere er det selvfølgelig en helt spesiell dag og årets høydepunkt - for alle andre er det først og fremst en hyggelig sosial sammenkomst. Jeg synes man bør ha det i bakhodet så mye som mulig når man planlegger. Ja, det er deres dag og dere legger føringene. Men når du faktisk inviterer gjester, så må du kunne vise hensyn til dem og legge opp til at også de får en hyggelig dag. Anonymous poster hash: 1ee4a...cb9 13
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #7 Skrevet 16. juni 2013 Men det er jo venninnen TS vil feire dagen sin med. Ikke kjærsten henens som hun aldri hat møtt. Inviterer man ikke de man ønsker å feire dagen sin med da? Anonymous poster hash: 61f65...0ac 4
Gjest Magdalene Skrevet 16. juni 2013 #8 Skrevet 16. juni 2013 Jeg syns det er uhøffelig å invitere uten følge når de har vært sammen så lenge. Det er da ikke snakk om å ha eller ikke ha fremmede tilskuere, men at gjestene dine skal ha det hyggeligst mulig. Ja, man kan fint ha det hyggelig uten partner, men en så høytidelig dag synd jeg faktisk er best å dele med min kjære. 5
Veggdyret Skrevet 16. juni 2013 #9 Skrevet 16. juni 2013 Jeg synes det er mest naturlig å bli invitert uten følge dersom brudeparet aldri har møtt partneren min. 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #10 Skrevet 16. juni 2013 Nja, jeg synes at det er litt sært å invitere uten følge, men jeg synes det kommer an på et par forhold: 1. Kjenner dne inviterte mange i bryllupet? Hvis hun ikke kjenner så mange der, synes jeg definitivt kjæresten skal med. Kjenner hun mange, er det lettere å invitere henne alene. 2. Kjenner dere kjæresten? Jeg synes faktisk det er litt rart å forvente å bli invitert i bryllup til noen man ikke kjenner, men det kommer også an på forholdene under punkt 1. 3. Hvor lenge har de vært sammen? Under ett år, synes jeg ikke du kan forvente at kjæresten blir invitert hvis han ikke selv kjenner brudeparet. Anonymous poster hash: f142c...672 2
Gjest Tirkes Skrevet 16. juni 2013 #11 Skrevet 16. juni 2013 Men det er jo venninnen TS vil feire dagen sin med. Ikke kjærsten henens som hun aldri hat møtt. Inviterer man ikke de man ønsker å feire dagen sin med da? Anonymous poster hash: 61f65...0ac I et lite bryllup hadde jeg vært enig med deg. Men dersom du passerer 50 gjester, så har du forsvinnende få minutter å bruke sammen med den utvalgte vennen eller venninnen, hvis partner du ikke kjenner. Kanskje så mange som 20 minutter kan du vie alene til denne ene spesielle venninnen. Det brudepar flest inviterer til er å delta og å overvære at de blir gift. Og det er rimelig kjipt for noen å sitte blant ukjente familiemedlemmer og kose seg. Derfor falt det meg naturlig å invitere en skokk mennesker som jeg traff for første gang i bryllupet mitt. Men som nevnt lengre oppe: Brudeparet har all makt til å sette føringer for dagen. De kan også be om at alle stiller i grønt og gult som temafarger, eller invitere til 3 dagers feiring på Finnmarksvidda - men må da regne med at til mer føringer man setter, til mer frafall blir det. 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #12 Skrevet 16. juni 2013 i vårt bryllup inviterte vi parter på de vi kjennte, men jeg har selv en fetter som var i et seriøst forhold, mulig forlovet, husker ikke, men vi inviterte ikke hun! jeg har enda ikke møtt hun faktisk, så var ikke naturli for oss å be hun! Men han kom, og jeg har enda ikke hørt en eneste sur kommentar, eller noe negativt av den grunn! Greit nokk, vi ba både min tante og onkel og deres fire barn, der han er den eldste, vet ikke om de har noe å si, men hun ble ikke invitert! Anonymous poster hash: bf552...850
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #13 Skrevet 16. juni 2013 Hva skal man gjøre? Har vi brutt etikettereglene? Eller overreagerer hun noe voldsomt? (Forstår at det for gjestene kan være fint å komme to. Vi har andre venner som etter at invitasjonene ble sendt ut spurt om de kunne få ta med seg kjæresten, og på så direkte spm. har vi sagt ja. Samtidig synes jeg ikke det er noen rettighet å bli bedt i bryllup, og har ikke lyst til å ha fullt av fremmede tilskuere på den store dagen.) Venninnen din overreagerer uten tvil, og oppfører seg særs umodent om hun kjører sosial boikott fremfor å ta opp saken med dere. Jeg har lagt merke til at mange her inne er nokså ømfintlige på dette spørsmålet. På den ene siden snakker de om at bryllupet ikke er så viktig for andre enn brudeparet etc, på den andre blir de dødelig fornærmet om ikke kjæresten blir bedt (selv etter et kort forhold) eller at de ikke får sitte atmed h*n under middagen. Personlig mener jeg man fremstår langt verre enn det inviterende paret om man dropper bryllupet til en venn/slektning siden partner ikke er invitert. Anonymous poster hash: 0273f...290 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #14 Skrevet 16. juni 2013 Men det er jo venninnen TS vil feire dagen sin med. Ikke kjærsten henens som hun aldri hat møtt. Inviterer man ikke de man ønsker å feire dagen sin med da? Anonymous poster hash: 61f65...0ac Selvfølgelig inviterer man de man vil dele dagen med. Men man er bare nødt til å tenke litt lenger enn sine egne behov, og også vurdere gjestenes. Hvis du inviterer folk, så får du behandle dem som nettop dét - folk. Ikke som rekvisitter. Og med folk kommer det gjerne en del normal høflighet, omtanke og sosiale regler. Ingen sier at du MÅ følge alt mulig slikt, men det er gjerne det hyggeligste for alle. Så får en vurdere selv hva som er viktigst i sitt eget bryllup. Anonymous poster hash: 1ee4a...cb9 11
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2013 #15 Skrevet 16. juni 2013 Man inviterer da et etablert par, bare uhøflig og gjøre noe annet. 8
erlep Skrevet 16. juni 2013 Forfatter #16 Skrevet 16. juni 2013 Nja, jeg synes at det er litt sært å invitere uten følge, men jeg synes det kommer an på et par forhold: 1. Kjenner dne inviterte mange i bryllupet? Hvis hun ikke kjenner så mange der, synes jeg definitivt kjæresten skal med. Kjenner hun mange, er det lettere å invitere henne alene. 2. Kjenner dere kjæresten? Jeg synes faktisk det er litt rart å forvente å bli invitert i bryllup til noen man ikke kjenner, men det kommer også an på forholdene under punkt 1. 3. Hvor lenge har de vært sammen? Under ett år, synes jeg ikke du kan forvente at kjæresten blir invitert hvis han ikke selv kjenner brudeparet. Anonymous poster hash: f142c...672 1. Hun er del av en større venneflokk, kjenner kanskje ti personer av totalt 60 gjester, vil jeg tro. 2. Nei, vi kjenner ikke kjæresten. Har faktisk aldri møtt han :/ 3. Tror det er rundt et år. Så det er å regne som fast følge, ja. Men de bor ikke sammen-
erlep Skrevet 16. juni 2013 Forfatter #17 Skrevet 16. juni 2013 Takk til din mormor! Jeg har prøvd å lese litt formelle etiketteregler, og der er det forskjellige svar. I USA ser det ut som om man _skal_ invitere med følge, mens det her på bjerget ikke er noen bestemte regler. Så da må man ta det ut ifra situasjonen og skjønn, og da blir det mer komplisert. Dette var et av de mer praktiske og anvendelige tipsene jeg har sett, takk
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #18 Skrevet 16. juni 2013 Man inviterer da et etablert par, bare uhøflig og gjøre noe annet. Nysgjerrigheten i meg kommer på et par spørsmål: Hvilke faktorer må være tilstede for å være et etablert par? Hva om noen gjester får kjæreste i den ofte lange perioden mellom invitasjon og bryllup? I moderne bryllup hvor man inviterer en større andel venner enn før kan invitering av partnere bli et reellt økonomisk spørsmål, såvel som sosialt. Anonymous poster hash: 0273f...290 2
erlep Skrevet 16. juni 2013 Forfatter #19 Skrevet 16. juni 2013 ... nå er altså invitasjonene nettopp sendt ut, og vi inviterte kun henne, derfor hun er fornærmet. Men vi vil jo at gjestene skal ha det hyggelig. Burde jeg ringe, sende melding eller en ny invitasjon hvor han også inviteres? Er jo så mye viktigere at hun har det fint og at dette ikke ødelegger vårt vennskap, enn at vi følger det vi intuitivt tenkte da invitasjonene ble sendt ut. Bryllupet er ikke før i september
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2013 #20 Skrevet 16. juni 2013 Nysgjerrigheten i meg kommer på et par spørsmål: Hvilke faktorer må være tilstede for å være et etablert par? Hva om noen gjester får kjæreste i den ofte lange perioden mellom invitasjon og bryllup? I moderne bryllup hvor man inviterer en større andel venner enn før kan invitering av partnere bli et reellt økonomisk spørsmål, såvel som sosialt. Anonymous poster hash: 0273f...290 Er folk i lag med noen når de får invitasjonen og det er 6mnd +, så skal da kjæresten være invitert. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå