AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Jeg ville legge ut en videosnutt jeg filmet på facebook, men det var så mye støy i videoen så jeg bestemte meg for å legge en sang til snutten slik at den skulle bli mer behagelig å se/høre. Men da jeg skulle legge den ut fikk jeg både mail og advarsel fra facebook om at det ikke gikk pga opphavsrett.. Men jeg gjorde det samme en annen gang, er det virkelig så strengt med å ha en sang i bakgrunnen på sin egen video? Anonymous poster hash: 3a4a8...e1e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Det er virkelig så strengt. Du kan riktignok bruke det til "privat bruk", men da skal det kun være for familie og venner, og da holder det ikke å sette på et strengt filter på Facebook. Ellers har opphavsrettshaver enerett på å fremstille verket for allmennheten, og all bruk av det han har opphavsretten til må inneholde hans navn. Du må ha klarering fra opphavsrettshaver for å bruke hans verk. Det at du bare har hatt den i bakgrunnen har svært begrenset betydning. Du bruker den originale sangen, og den er beskyttet. Det håndheves imidlertid helt vilkårlig, så du har bare rett og slett hatt uflaks. Enten har noen rapportert det, eller så har Facebook snublet over det mens de gjennomførte en stikkprøve.Anonymous poster hash: d80bd...233
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Okei, takk for svar. Var ikke noe problem sist jeg gjorde det, men nå skjedde det automatisk, ingen hadde hatt tid til å rapportere det så kan være et nytt system de bruker.. Kjedelig for videoen ble skikkelig kul med den fine sangen i bakgrunnen!! Men i praksis blir vel ikke dette veldig håndhevd? Jeg tenker på alle klippene som ligger på f, eks youtube.. Jaja. Anonymous poster hash: 3a4a8...e1e
orgus Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Ligger en del klipp på YT hvor lydsporet er fjernet pga det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå