Kosemose Skrevet 16. juni 2013 #1 Del Skrevet 16. juni 2013 Driver og tenker på kjøkkenoppussing, og i den forbindelse titter jeg på ulike løsninger. Har lurt litt på kjøkken uten overskap, og har så lyst til å høre om noen har erfaringer med det, fungerer det greit i praksis, fordeler/ulemper? Andre som har tanker rundt kjøkken? hva er lurt å passe på hvis man skal lage nytt kjøkken, hvor mye skap trenger man egentlig? hva er dumt, osv. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 16. juni 2013 #2 Del Skrevet 16. juni 2013 Har du tenkt noe over hva som ikke fungerer i dagens kjøkken? Det blir veldig luftig og fint uten overskap, men trenger du mye oppbevaring kan det være praktisk å ha noe overskap. Tenk over hva du skal oppbevare på kjøkkenet, f.eks. Servicerute, glass, kjøkkenmaskiner etc. Jeg liker skuffer bedre enn skap med faste hyller når det gjelder underskot, men jeg må ha et skap til kjøkkenmaskinen min. Når det gjelder hjørne benkeskap er det upraktisk med faste hyller, bedre med en karusellen så du får tak i det sommer innerst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. juni 2013 #3 Del Skrevet 16. juni 2013 Jeg forstår ikke trenden med å ikke å overskap. Med mindre man har et veldig, veldig stort kjøkken. Ja, det ser luftigere ut, men oppbevaring er alfa og omega for meg. Da ville jeg heller valgt overskap som er litt mindre enn standard slik at man kan ha mer enn 50 cm mellom benk og overskap. Da får man det både luftig og praktisk. Jeg har nettopp fått helt nytt kjøkken og er veldig fornøyd. Det jeg er mest fornøyd med er mer benkeplass, benkeplate i sten og el-søyler (rekke med elektriske kontakter som dras opp av kjøkkenbenken ved bruk). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 16. juni 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 16. juni 2013 El-søyle er lurt ja, har tenkt på stenplate, men tror det blir heltre eik istedenfor, litt usikker på akkurat det, ser for meg at stein er enklere å vedlikeholde enn tre, men dyrere i innkjøp? Ciara - har du stein overalt eller kun på deler av benkeplata? Jeg er ellers enig i dette med overskap. For meg er funksjonalitet mye viktigere enn estetik, og jeg tenker at overskapløse kjøkken er veldig "trendy" og vil sikkert snart bli desto mer "utrendy", og at man på en måte ofrer funksjonalitet for det som er moteriktig akkurat nå. Men nå har jeg kommet i den situasjonen at det egentlig ikke går med overskap, pga rommets arkitektur/vindu/utsikt. Jeg kan sette inn overskap, men da ødelegger jeg rommets særegenhet. Samtidig er jeg redd det blir altfor lite oppbevaringsplass og upraktisk uten overskap. Veldig dillema for meg, derfor veldig ok å høre flere erfaringer! Og: Tenker også på vifte som senkes i benkeplaten (fordi ikke overskap). Noen erfaringer med slike vifter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 16. juni 2013 #5 Del Skrevet 16. juni 2013 Jeg forstår ikke trenden med å ikke å overskap. Med mindre man har et veldig, veldig stort kjøkken. Ja, det ser luftigere ut, men oppbevaring er alfa og omega for meg. Da ville jeg heller valgt overskap som er litt mindre enn standard slik at man kan ha mer enn 50 cm mellom benk og overskap. Da får man det både luftig og praktisk. Jeg har nettopp fått helt nytt kjøkken og er veldig fornøyd. Det jeg er mest fornøyd med er mer benkeplass, benkeplate i sten og el-søyler (rekke med elektriske kontakter som dras opp av kjøkkenbenken ved bruk). Oppbevaring er viktig, helt enig. Ved å a takhøye overskap kan man redusere mengden av dem og få plass til like mye. For min del vil jeg heller ikke kutte overskap totalt. En annen ting er at de er greit å kvitte seg med ting man ikke bruker med jevne mellomrom, for det hoper seg ofte opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. juni 2013 #6 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) El-søyle er lurt ja, har tenkt på stenplate, men tror det blir heltre eik istedenfor, litt usikker på akkurat det, ser for meg at stein er enklere å vedlikeholde enn tre, men dyrere i innkjøp? Ciara - har du stein overalt eller kun på deler av benkeplata? Jeg er ellers enig i dette med overskap. For meg er funksjonalitet mye viktigere enn estetik, og jeg tenker at overskapløse kjøkken er veldig "trendy" og vil sikkert snart bli desto mer "utrendy", og at man på en måte ofrer funksjonalitet for det som er moteriktig akkurat nå. Men nå har jeg kommet i den situasjonen at det egentlig ikke går med overskap, pga rommets arkitektur/vindu/utsikt. Jeg kan sette inn overskap, men da ødelegger jeg rommets særegenhet. Samtidig er jeg redd det blir altfor lite oppbevaringsplass og upraktisk uten overskap. Veldig dillema for meg, derfor veldig ok å høre flere erfaringer! Og: Tenker også på vifte som senkes i benkeplaten (fordi ikke overskap). Noen erfaringer med slike vifter? Vi har stenplater overalt, ingenting annet. Vi betalte 17 000 for 4,8 løpemeter tilsammen, da var oppmåling, levering, montering og moms inkludert. Det er klart det er en god del penger, men de andre alternativene - særlig heltre - er heller ikke billige, og mellomlegget er absolutt verdt det med tanke på at det er null vedlikehold og ekstremt praktisk. Jeg hadde heller kompromisset på noe annet, kan ikke få anbefalt det nok! Hvis rommet tillater det kan du jo kompensere ved å samle høyskap på én vegg? Ellers tenker jeg at jeg i din situasjon også ville droppet overskapene for å ta vare på kvalitetene ved rommet. Vifte i benkeplaten ser lekkert ut. Men jeg har hørt at ikke alle fungerer like godt som vifte over stekeplaten, og at de gode koster veldig mye. Endret 16. juni 2013 av Ciara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. juni 2013 #7 Del Skrevet 16. juni 2013 Sokkelskuffer er også lurt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 16. juni 2013 #8 Del Skrevet 16. juni 2013 Jeg har tenkt mye på det med kjøkken og en ting jeg skal ha (om jeg bygger kjøkkenet selv), spesielt om jeg har overskap, er skap helt opp til taket. Da slipper man at det samler seg så mye støv på toppen. En annen ting er å tenke på "arbeidstrekanten", altså hvor man plasserer kjøleskap, vask og komfyr. Jeg planlegger å ha stekeovn i arbeidshøyde og da er det viktig at det er en overflate ved siden av ovnen der jeg kan sette fra meg stekebrett og tunge, varme skåler. Jeg skal også ha en søppeldings som jeg har sett hos Jamie Oliver. Han bruker disken som skjærebrett (vet ikke hvor lurt det er, men...) og han har skåret et hull i disken og alt rusk og rask kan han bare skyve ned i hullet, da er disken ren på et øyeblikk. Jeg driver og pinner kjøkken jeg liker på Pinterest og finner stadig nye, artige løsninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 16. juni 2013 #9 Del Skrevet 16. juni 2013 Ja, gå for sokkelskuffer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bud Skrevet 16. juni 2013 #10 Del Skrevet 16. juni 2013 Du er ei lang dame, såklart må du ha overskap! Men sørg for all del for å dra overskapene helt opp i taket så du slipper å tørke støv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orgus Skrevet 16. juni 2013 #11 Del Skrevet 16. juni 2013 El-søyle er lurt ja, har tenkt på stenplate, men tror det blir heltre eik istedenfor, litt usikker på akkurat det, ser for meg at stein er enklere å vedlikeholde enn tre, men dyrere i innkjøp? Stein trenger jo ikke vedlikehold, mens heltreplate må vaskes og oljes regelmessig. De kan også slå seg over tid. 40mm heltre-plater er definitivt rålekkert, men kreves mye for å holde de pene, og det er fort gjort å få skader i de. Jeg hadde definitivt gått for stein. Da kan du sette fra deg varme kjeler og stekepanner også. Hvis du tenker ingen overskap, ingen høyskap og ingen fritthengende ventilator begynner det å bli veldig lite skap-plass igjen da.. Synes komfyr i høyskap nesten er alfa omega i en ny innredning så lenge man har mulighet for det. Og enig i at sokkelskuffer er kjempelurt for å få litt mer plass. Overskap med matt glass i dørene og innvendig lys kan jo være en løsning for å gjøre overskapene "lettere". Noe ala dette feks; Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 16. juni 2013 #12 Del Skrevet 16. juni 2013 Viktig å huske å ha god nok plass mellom koketopp og vask! Vi har vinkelkjøkken og irriterer oss voldsomt over at den mest brukte arbeidssonen, altså mellom koketoppen og vasken, er for liten.. I tillegg ville jeg investert i en litt bredere enn standard koketopp. Du kan få kjøleskuffer også! Men det har jeg ingen erfaring med. Og jeg vet ikke hvordan hjemmet deres er, men hadde jeg hatt plass skulle jeg hatt et langkostskap på kjøkkenet.. Hadde vært så utrolig praktisk med en liten støvsuger og langkost for hånden til en hver tid med barn som smuler og søler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orgus Skrevet 16. juni 2013 #13 Del Skrevet 16. juni 2013 Du kan få kjøleskuffer også! Men det har jeg ingen erfaring med. Kjøleskuffer rommer mye mindre enn et kjøleskap naturlig nok, samt at det ikke er plass til 1.5l-flasker og andre høye ting. Da trenger man eventuelt å ha et vanlig skap stående i en bod eller lignende. I tillegg til at det stjeler enda litt mer underskapsplass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn88 Skrevet 17. juni 2013 #14 Del Skrevet 17. juni 2013 Vi har stenplater overalt, ingenting annet. Vi betalte 17 000 for 4,8 løpemeter tilsammen, da var oppmåling, levering, montering og moms inkludert. Det er klart det er en god del penger, men de andre alternativene - særlig heltre - er heller ikke billige, og mellomlegget er absolutt verdt det med tanke på at det er null vedlikehold og ekstremt praktisk. Jeg hadde heller kompromisset på noe annet, kan ikke få anbefalt det nok! Hvis rommet tillater det kan du jo kompensere ved å samle høyskap på én vegg? Ellers tenker jeg at jeg i din situasjon også ville droppet overskapene for å ta vare på kvalitetene ved rommet. Vifte i benkeplaten ser lekkert ut. Men jeg har hørt at ikke alle fungerer like godt som vifte over stekeplaten, og at de gode koster veldig mye. 17000 for 4,8m med steinplate er ikke dyrt, men var det med ferdig nedfelt vask og koketopp? Du betaler jo 2-3000 per meter for heltreplater også, samt at det er mye mer vedlikehold som kreves av treplater, samt at du ikke kan sette varme gryter og sånt direkte på plata da Om jeg skulle gjort om kjøkkenet mitt så hadde jeg aldri vært i tvil, hadde blitt steinplate da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 17. juni 2013 #15 Del Skrevet 17. juni 2013 Kan du bygge overskap inn i veggen til tilsyøtende rom? Jeg for men del er ikke ryddig nok til ikke å ha overskap. Ser for meg at man stadig må vaske alt på hyllene pga støv og fett. Og det på hyllene må være "kult og fargekoordinert". Jeg hadde også gjerne hatt ovn i høyskap. Jeg ville hatt sjalusidører til å skjule hyppig brukte kjøkkenapparater, men det antar jeg heller ikke går? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. juni 2013 #16 Del Skrevet 17. juni 2013 17000 for 4,8m med steinplate er ikke dyrt, men var det med ferdig nedfelt vask og koketopp? Du betaler jo 2-3000 per meter for heltreplater også, samt at det er mye mer vedlikehold som kreves av treplater, samt at du ikke kan sette varme gryter og sånt direkte på plata da Om jeg skulle gjort om kjøkkenet mitt så hadde jeg aldri vært i tvil, hadde blitt steinplate da Ja, da var det skåret ut hull til el-søyler, koketopp, vask og kran. Så i den prisen er virkelig absolutt alt inkludert. Det er 30 mm tykk sort granitt. Det er bestilt fra Diapol. Hvis du går på diapol.no kan du forsøke priskalkulator. Til sammenligning har vi fått pristilbud på laminatplater fra flere kjøkkenprodusenter, og da var flere i sjiktet 8-9000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 17. juni 2013 #17 Del Skrevet 17. juni 2013 Ja, da var det skåret ut hull til el-søyler, koketopp, vask og kran. Så i den prisen er virkelig absolutt alt inkludert. Det er 30 mm tykk sort granitt. Det er bestilt fra Diapol. Hvis du går på diapol.no kan du forsøke priskalkulator. Til sammenligning har vi fått pristilbud på laminatplater fra flere kjøkkenprodusenter, og da var flere i sjiktet 8-9000. Jepp, vi må ut med 9000 for ca like lang laminatplate. Og de ville ikke lage hull til koketopp, engang, siden jeg ikke kjøpte koketopp samtidig. Ville garantert gått for stein hvis jeg hadde fått et så godt tilbud! Heltre er forresten veldig fint, men det vil jeg ikke ha når barna begynner å komme i beste hjelpe.til.på.kjøkkenet-fasen. Hvis ts ikke har barn, er det ikke så mye arbeid med heltre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn88 Skrevet 17. juni 2013 #18 Del Skrevet 17. juni 2013 Ja, da var det skåret ut hull til el-søyler, koketopp, vask og kran. Så i den prisen er virkelig absolutt alt inkludert. Det er 30 mm tykk sort granitt. Det er bestilt fra Diapol. Hvis du går på diapol.no kan du forsøke priskalkulator. Til sammenligning har vi fått pristilbud på laminatplater fra flere kjøkkenprodusenter, og da var flere i sjiktet 8-9000. Eneste negative med steinplate er vel at den er rimelig kald til baken om man skal ha en hyrdestund på kjøkkenet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. juni 2013 #19 Del Skrevet 17. juni 2013 Du får vurdere hvor ofte det forekommer og om ulempen ved kald rumpe er større enn de andre fordelene, he he. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 17. juni 2013 #20 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Man skal ikke fryse på rumpa! Da kan man bli syk! Endret 17. juni 2013 av siebaeo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå