AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 vi har et barn i 10års alderen som er normalvektig og frisk... Men hver gang vi prater om en felles aktivitet eller en aktivitet for barna så begynner barnet å gråte å klage på magesmerter, til å begynne med reagerte vi ikke så mye på det. Men nå ser vi at det er et mønster. Aktivitetene er f.eks slalom tur med hele familien skitur med familien, tur i heia sammen, sykkelturer.. Normale familie aktiviteter Så hva bør vi gjøre, har prøvd å finne årsaken uten hell. Barnet har slitt med astma og tette luftveier som liten, men har pr.nå ingen plager til daglig. Nokså fortvilende når en har to andre barn som gjerne vil på tur, har som regel delt oss slik at en har dratt med de to, men det er kjedelig å ikke gjøre ting sammen som familie. Ikke minst er det dumt at barnet gruer seg til å delta på slike aktiviteter... Trenger sårt tips til hvordan vi kan løse dette, evt hvor vi bør søke hjelp Anonymous poster hash: 18bfe...1c1
Adhara Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Uff, stakkars :/ Det som faller meg inn er kanskje at barnet har angst? Det får jo som oftest kroppslige plager også, når angsten kommer.
Sugar&Spice Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 (endret) Uffda! Høres ikke bra ut. For meg høres det ut som om barnet ikke vil på fysisk aktivitet, og har funnet ut at magevondt gjør det lett å slippe. Er barnet 10 år gammelt kan man enkelt snakke til barnet og si feks "jeg legger merke til at hver gang vi skal på tur får du vondt i magen. hvorfor får du vondt i magen?" osv. Om du bestemt mener at barnet finner på dette, så overse det og ta med ungen ut allikevel. Kanskje det blir morsommere enn h*n tror? Om du mener at barnet ikke finner på dette for å slippe, ville jeg snakket med det. Da jeg var liten HATET jeg å gå på tur. Jeg sa også mange ting for å slippe, mamma skjønte fort taktikken min. Så sa hun at vi skulle ut og gå og se på hester, geiter, vannet osv. Halvveis i turen sa jeg "dette minner mmistenkelig om en TUR?!?!!?" og så surt på mamma..... Etter det har jeg elsket å gå på tur Edit: omformulering. Endret 16. juni 2013 av grethe91 1
fruBeist Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Man kan få astmaanfall ved fysisk aktivitet. Prøv å få dette sjekka av en lege. Om barnet har erfart dette f.eks i en gymtime på skolen, så er det ikke så rart at magen knyter seg når det er snakk om aktiviteter som kan fremkalle pustebesvær. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 Halvveis i turen sa jeg "dette minner mmistenkelig om en TUR?!?!!?" og så surt på mamma..... Haha det var jo litt søtt Anonymous poster hash: b31f1...fdc
Sugar&Spice Skrevet 16. juni 2013 #6 Skrevet 16. juni 2013 Haha det var jo litt søtt Anonymous poster hash: b31f1...fdc Jupp. OM jeg får høre det hver eneste gang besteforeldrene mine er på besøk!
panic-attack Skrevet 16. juni 2013 #7 Skrevet 16. juni 2013 Uffda! Høres ikke bra ut. For meg høres det ut som om barnet ikke vil på fysisk aktivitet, og har funnet ut at magevondt gjør det lett å slippe. Er barnet 10 år gammelt kan man enkelt snakke til barnet og si feks "jeg legger merke til at hver gang vi skal på tur får du vondt i magen. hvorfor får du vondt i magen?" osv. Om du bestemt mener at barnet finner på dette, så overse det og ta med ungen ut allikevel. Kanskje det blir morsommere enn h*n tror? Om du mener at barnet ikke finner på dette for å slippe, ville jeg snakket med det. Da jeg var liten HATET jeg å gå på tur. Jeg sa også mange ting for å slippe, mamma skjønte fort taktikken min. Så sa hun at vi skulle ut og gå og se på hester, geiter, vannet osv. Halvveis i turen sa jeg "dette minner mmistenkelig om en TUR?!?!!?" og så surt på mamma..... Etter det har jeg elsket å gå på tur Edit: omformulering. er 100% sikker på at barnet vet det slipper med å spille magevondt kortet. Har prøvd å prate, men føler selv det er lite konstruktivt og at barnet lukker seg mer. Nekter å fortelle årsaken med unntak av en gang da fikk jeg ut at barnet syns det var tungt å dra på sykkeltur....
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #8 Skrevet 16. juni 2013 Man kan få astmaanfall ved fysisk aktivitet. Prøv å få dette sjekka av en lege. Om barnet har erfart dette f.eks i en gymtime på skolen, så er det ikke så rart at magen knyter seg når det er snakk om aktiviteter som kan fremkalle pustebesvær. Får bestille en legetime til uka! har selv astma så vet det kan være ubehagelig med anfall. men vi fikk beskjed i 7års alderen at barnet ikke ikke hadde astma lengre Anonymous poster hash: 6a584...265
Sugar&Spice Skrevet 16. juni 2013 #9 Skrevet 16. juni 2013 er 100% sikker på at barnet vet det slipper med å spille magevondt kortet. Har prøvd å prate, men føler selv det er lite konstruktivt og at barnet lukker seg mer. Nekter å fortelle årsaken med unntak av en gang da fikk jeg ut at barnet syns det var tungt å dra på sykkeltur.... Okei. Skjønner! Det trenger ikke være kjempetungt å være i fysisk aktivitet. Leking ute, leke sisten osv osv. Får barna kun vondt i magen når h*n blir andpusten? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #10 Skrevet 16. juni 2013 Okei. Skjønner! Det trenger ikke være kjempetungt å være i fysisk aktivitet. Leking ute, leke sisten osv osv. Får barna kun vondt i magen når h*n blir andpusten? kun ved aktiviteter som gjerne gjør en anpusten Anonymous poster hash: 6a584...265
skruf Skrevet 16. juni 2013 #11 Skrevet 16. juni 2013 Kan være så enkelt at barnet bare ikke har lyst på tur.... Hatet selv disse obligatoriske søndagsturene med mamma, pappa og lillebror da jeg var barn. Hver søndag så skulle vi på familietur, enten på fjellet eller på ski om vinteren, uansett vær og vind. Ville mye heller slappe av inne med ei bok..., så fant opp både magevondt og hodepine for å få slippe.....uten resultat. Ble heldigvis veldig glad i tur da jeg ble eldre:) 2
Sugar&Spice Skrevet 16. juni 2013 #12 Skrevet 16. juni 2013 kun ved aktiviteter som gjerne gjør en anpusten Anonymous poster hash: 6a584...265 Okei. Da KAN det hende det har noe med astmaen å gjøre. Kanskje ungen er redd for å få anfall når h*n blir andpusten? Eller så finner han bare på det. Dette må du nesten finne ut av før du kan gjøre noe. Å dra med kiden ut for så at h*n var anfall er ikke helt greit, men om h*n bare finner det på er det ikke noe å vente i døren for. Skjønner virkelig frustrasjonen din, og håper dere finner ut av det snart Barn skal være ute, og det skal være gøy!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #13 Skrevet 16. juni 2013 kun ved aktiviteter som gjerne gjør en anpusten Anonymous poster hash: 6a584...265 Da mistenker jeg sterkt at ungen har anstrengelsesasmta. Har barnet blitt sjekket for det noengang? Selv om den "vanlige" astmaen kanskje er borte, kan det jo vær at barnet får astmalignende besvær ved anstrengelse. Jeg ville definitivt sjekket opp i dette; det koster så lite å få det bekreftet eller avkreftet. Anonymous poster hash: 125df...a62 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #14 Skrevet 16. juni 2013 Kan være så enkelt at barnet bare ikke har lyst på tur.... Hatet selv disse obligatoriske søndagsturene med mamma, pappa og lillebror da jeg var barn. Hver søndag så skulle vi på familietur, enten på fjellet eller på ski om vinteren, uansett vær og vind. Ville mye heller slappe av inne med ei bok..., så fant opp både magevondt og hodepine for å få slippe.....uten resultat. Ble heldigvis veldig glad i tur da jeg ble eldre:) Vi reiser ikke på tur så ofte, kanskje en tur i mnd, og kun ved bra vær! Anonymous poster hash: 6a584...265
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2013 #15 Skrevet 16. juni 2013 Barnet liker altså da ikke fysisk aktivitet. 3
skruf Skrevet 16. juni 2013 #16 Skrevet 16. juni 2013 Hvis barnet har anstrengelsesastma så burde jo det kommet til utrykk ved andre aktiviteter, som gymnastikktimer på skolen, sykling ute, og ved aktiv lek med venner, ikke bare når barnet skal på familieturer i skog og mark. 1
panic-attack Skrevet 16. juni 2013 #17 Skrevet 16. juni 2013 Okei. Da KAN det hende det har noe med astmaen å gjøre. Kanskje ungen er redd for å få anfall når h*n blir andpusten? Eller så finner han bare på det. Dette må du nesten finne ut av før du kan gjøre noe. Å dra med kiden ut for så at h*n var anfall er ikke helt greit, men om h*n bare finner det på er det ikke noe å vente i døren for. Skjønner virkelig frustrasjonen din, og håper dere finner ut av det snart Barn skal være ute, og det skal være gøy! skal få en legetime til uka!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #18 Skrevet 16. juni 2013 Da mistenker jeg sterkt at ungen har anstrengelsesasmta. Har barnet blitt sjekket for det noengang? Selv om den "vanlige" astmaen kanskje er borte, kan det jo vær at barnet får astmalignende besvær ved anstrengelse. Jeg ville definitivt sjekket opp i dette; det koster så lite å få det bekreftet eller avkreftet. Anonymous poster hash: 125df...a62 har ikke blitt sjekket for anstrengelses astma tror jeg, kun den vanlige... skal få det sjekket ! Anonymous poster hash: 6a584...265
Cata Skrevet 16. juni 2013 #19 Skrevet 16. juni 2013 Kan være så enkelt at barnet bare ikke har lyst på tur.... Hatet selv disse obligatoriske søndagsturene med mamma, pappa og lillebror da jeg var barn. Hver søndag så skulle vi på familietur, enten på fjellet eller på ski om vinteren, uansett vær og vind. Ville mye heller slappe av inne med ei bok..., så fant opp både magevondt og hodepine for å få slippe.....uten resultat. Ble heldigvis veldig glad i tur da jeg ble eldre:) Enig i denne. Mine foreldre var vokst opp på landet så de skulle absolutt dra meg med på skitur om vinteren og bærtur om høsten. Har ikke gått på ski på 25 år og bærturene mine går maks til frysedisken hos Rema.... Noen barn har rett og slett større behov enn andre for å slappe av. Skjønner at det er problematisk, for barnet er vel enda i yngste laget for å bli hjemme alene mens de andre drar på tur? Har dere besteforeldre i nærheten, eller eventuelt gode naboer som barnet kan kontakte om det skulle være noe, så kan kanskje det vurderes. Evt. kan kanskje han/hun være sammen med en venn mens dere andre er på tur? Hvordan er det forresten ellers? Liker barnet å være ute og leke sammen med venner, eller er det med på noen fritidsaktiviteter som medfører fysisk aktivitet? 1
Gjest gurimalla Skrevet 16. juni 2013 #20 Skrevet 16. juni 2013 Hvis barnet har anstrengelsesastma så burde jo det kommet til utrykk ved andre aktiviteter, som gymnastikktimer på skolen, sykling ute, og ved aktiv lek med venner, ikke bare når barnet skal på familieturer i skog og mark. Det tenkte jeg også på. Hvordan går det med barnet i gymtimene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå