AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Vi sliter med valget om å kjøpe ny eller brukt bil. Vi har en som vi leaser utrolig billig (privat), og en gammel bil som er på verksted sikkert hver måned... Siden vi er avhengige av to biler, skaper det logisk nok mye problemer med at det alltid er store feil på den ene. Vi tenker at vi vil kjøpe ny, men sliter med valget om ny eller brukt bil. Det frister å kjøpe ny i 200 000,- klassen, for å ha garantien. Da blir det jo kun service + eventuelt egenandel dersom noe blir feil. Men hva lønner seg egentlig? Vi eier allerede leilighet, og hvis vi kjøper ny bil tar vi det over 6 år så vi er ferdig med lånet før eventuelt huskjøp... Er litt skeptisk til brukt biler, siden man aldri vet hvor dyrt det blir hvis noe blir feil. Noen innspill? Anonymous poster hash: 72907...948
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Du har jo garanti på brukte biler også (de fleste merker har vel 5 år, noen har vel også lengre). Vi kjøpte en 3 år gammel bil privat (Finn) og har allikevel fått fikset mye på garantien (type frontlykt, webasto, rustskade osv). Neste gang vi kjøper blir det nok en ca 2 år gammel bil, fremdeles garanti, men med litt lavere pris enn ny. Anonymous poster hash: 1265a...f91 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Ja, det er jo også en mulighet. Vurderer også elbil! Anonymous poster hash: 72907...948
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Husk at det ikke bare er service man betaler for med garanti . Slitedeler og bytting av disse må man ofte også dekke for selv. Garantien slår inn når ting som skal holde i X antall år ryker. Anonymous poster hash: c46f9...8eb
Gjest Bond Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 Kan jo også vurdere en relativt ny bil som likevel ikke er helt ny? Vi kjøpte en som var ca ett år gammel men med veldig lav km stand - verste prisfallet for bilene kommer jo rett etter de kjøres ut fra butikken, så vi syntes i alle fall det ble ganske lurt
Leifern Skrevet 16. juni 2013 #6 Skrevet 16. juni 2013 (endret) Bilprisene har gått ned såpass de siste årene at jeg ser ikke poenget med å kjøpe "nesten ny bil". Gå for ny, da får du akkurat det du vil ha. Det man sparer på å kjøpe et par år gammel bil i det lange løp er nesten ingenting, om i det hele tatt noe. Men det kommer jo an på hvilken bil det er snakk om. Det finnes noen artikler om saken, bare å søke på nettet om "lønner seg ny bil" eller lignende, så kommer det opp ting. Men hold deg til oppdatert info fra 2012-2013. Eksempel (selv om hovedeksempelet X3 ikke passer så godt her): http://www.dagbladet.no/2013/01/01/tema/bil/bruktbil/bil_og_trafikk/24918185/ Endret 16. juni 2013 av Leifern
Gjest Skrevet 16. juni 2013 #7 Skrevet 16. juni 2013 Biler detter mest i verdi de første årene. Derfor kan det lønne seg å kjøpe en som er to-tre år. På minussiden har du at om den som har hatt bilen tidligere ikke har vært "snill" med den, så kan du ende opp med å måtte inn og ut på verksted og bytte en hel drøss alikevel. Selv om deler går på garanti (om du kjøper via forhandler, i hvert fall) kan det bli mye frustrasjon. Har vært der. Enkelte biler har lengre garanti enn andre. Noen har bedre rykte i markede enn andre og holder seg derfor bedre i verdi. Det er så mange faktorer som spiller inn. Hvis du ser for deg å kjøpe en ny bil som du skal ha i mange år, så ville jeg vurdert ny bare for å slippe unna plunder som kan oppstå pga. tidligere eier. Men det kommer an på prisklasse du vurderer, og mye annet. Et siste råd, ikke kjøp bruktbil av familie eller kompiser, og ikke selg dem bil. Om noe oppstår, så blir det garantert bråk, rett og slett ikke verdt det. Hvilke merker er det du ser for deg? Lettere å gi råd om man vet det.
Leifern Skrevet 16. juni 2013 #8 Skrevet 16. juni 2013 verste prisfallet for bilene kommer jo rett etter de kjøres ut fra butikken Det der er nok ofte en myte. Men det kommer an på hvor flink man har vært med prutingen, bl.a.
erlep Skrevet 16. juni 2013 #9 Skrevet 16. juni 2013 Generelt lønner det seg IKKE å kjøpe helt ny bil. Du har nok "brent" deg litt på bruktbilen du har. Jeg ville gått for en 3-5 år gammel bil, helst Audi, Volvo eller Mercedes. Veldig god kvalitet som holder i mange år. Franske bruktbiler skal være derimot vanskelige, så de ville jeg styrt unna.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #10 Skrevet 16. juni 2013 Generelt lønner det seg IKKE å kjøpe helt ny bil. Du har nok "brent" deg litt på bruktbilen du har. Jeg ville gått for en 3-5 år gammel bil, helst Audi, Volvo eller Mercedes. Veldig god kvalitet som holder i mange år. Franske bruktbiler skal være derimot vanskelige, så de ville jeg styrt unna. Hvor har du fått dette fra? Anonymous poster hash: 3f297...a34
erlep Skrevet 16. juni 2013 #11 Skrevet 16. juni 2013 Diverse avisartikler, økonomitimene på videregående, bekjentskaper med peiling på bil. Det lønner seg sjeldent å kjøpe helt ny bil på grunn av at avskrivningen i verdi de første par årene er veldig stor. Kjøper du en bil for 300 000 i år, får du neppe mer enn 200 000 for den om du selger om to år. Selve bilen forfaller ikke så mye, men den er ikke lenger "siste nye" - og siste nytt i bilverdenen har en veldig stiv pris.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #12 Skrevet 17. juni 2013 Diverse avisartikler, økonomitimene på videregående, bekjentskaper med peiling på bil. Det lønner seg sjeldent å kjøpe helt ny bil på grunn av at avskrivningen i verdi de første par årene er veldig stor. Kjøper du en bil for 300 000 i år, får du neppe mer enn 200 000 for den om du selger om to år. Selve bilen forfaller ikke så mye, men den er ikke lenger "siste nye" - og siste nytt i bilverdenen har en veldig stiv pris. Jaha, du. Da har du kanskje ikke fått med deg at bilprisene har gått ned de siste årene, samtidig som innhold i utstyrspakker har økt? Dette fører jo til at man ikke får en så bra pris på en 1-3 år gammel bil som man burde fått. At folk tror det lønner seg å kjøpe 1-3 år gammel bil hjelper heller ikke. Nei, det er morsomt å se at folk klarer å få seg til å svare på ting de ikke har peiling på i det hele tatt. I de fleste tilfeller vil det svare seg å kjøpe ny bil i stedet for en som er noen år gammel. Det er jo også slik at ny bil har 5 års garanti (noen få merker har 7). Ofte får en også serviceavtale med på kjøpet. Det vil da si at eneste utgiften med bilen blir det en betaler på lånet i måneden, om man har lån. Selvfølgelig vil det komme litt ann på hvilken økonomisk situasjon en er i. Altså egenkapital. En kan selvfølgelig heller ikke kjøpe den mest "fancy" bilen i butikken. Det er når garantien er gått ut problemene begynner! Dette VET jeg da jeg jobber hos en bilforhandler der vi har 3 forskjellige merker. Jeg ville sagt at enten bør du kjøre rundt i et vrak til 10 000 kr som starter hver dag, og som ikke koster deg noe. (Jeg ville ikke hatt min sønn i en sånn bil, men det får da være opp til hver enkelt.) Eller helt ny bil! Fremdeles nesten litt sjokkert over hvor mange dårlige råd som gis her inne. Om folk ikke vet hva de snakker om, så kanskje de burde vurdere å ikke svare? Tipper du og andre er blant dem som liker å selge biler etter 1-3 år, og klart dere ønsker kjøpere til bilene deres, noe dere kan få flere av om folk biter på "rådene" deres Anonymous poster hash: 3f297...a34 1
Gjest Skrevet 17. juni 2013 #13 Skrevet 17. juni 2013 Jaha, du. Da har du kanskje ikke fått med deg at bilprisene har gått ned de siste årene, samtidig som innhold i utstyrspakker har økt? Dette fører jo til at man ikke får en så bra pris på en 1-3 år gammel bil som man burde fått. At folk tror det lønner seg å kjøpe 1-3 år gammel bil hjelper heller ikke. Nei, det er morsomt å se at folk klarer å få seg til å svare på ting de ikke har peiling på i det hele tatt. I de fleste tilfeller vil det svare seg å kjøpe ny bil i stedet for en som er noen år gammel. Det er jo også slik at ny bil har 5 års garanti (noen få merker har 7). Ofte får en også serviceavtale med på kjøpet. Det vil da si at eneste utgiften med bilen blir det en betaler på lånet i måneden, om man har lån. Selvfølgelig vil det komme litt ann på hvilken økonomisk situasjon en er i. Altså egenkapital. En kan selvfølgelig heller ikke kjøpe den mest "fancy" bilen i butikken. Det er når garantien er gått ut problemene begynner! Dette VET jeg da jeg jobber hos en bilforhandler der vi har 3 forskjellige merker. Jeg ville sagt at enten bør du kjøre rundt i et vrak til 10 000 kr som starter hver dag, og som ikke koster deg noe. (Jeg ville ikke hatt min sønn i en sånn bil, men det får da være opp til hver enkelt.) Eller helt ny bil! Fremdeles nesten litt sjokkert over hvor mange dårlige råd som gis her inne. Om folk ikke vet hva de snakker om, så kanskje de burde vurdere å ikke svare? Tipper du og andre er blant dem som liker å selge biler etter 1-3 år, og klart dere ønsker kjøpere til bilene deres, noe dere kan få flere av om folk biter på "rådene" deres Anonymous poster hash: 3f297...a34 Og du som har som levebrød å overbevise folk om at det er rett å kjøpe en ny bil, og helst av deg, synes du at du er helt upartisk i denne diskusjonen? Jeg sier ikke at du tar feil, for jeg vet at markedet har forandret seg veldig de siste 5 årene. Bare at det kan være litt vanskelig å stole på at det selgeren sier stemmer.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #14 Skrevet 17. juni 2013 Og du som har som levebrød å overbevise folk om at det er rett å kjøpe en ny bil, og helst av deg, synes du at du er helt upartisk i denne diskusjonen? Her tar du nok kraftig feil. Med tanke på de svært mange bruktbilene vi har liggende som er 1-3 år gamle, så er mitt råd på ingen måte gunstig for min arbeidsgiver! Her ønsker vi om mulig å prakke noen av disse bilene på folk som egentlig vil ha helt ny bil. Anonymous poster hash: 3f297...a34 1
erlep Skrevet 18. juni 2013 #15 Skrevet 18. juni 2013 Jaha, du. Da har du kanskje ikke fått med deg at bilprisene har gått ned de siste årene, samtidig som innhold i utstyrspakker har økt? Dette fører jo til at man ikke får en så bra pris på en 1-3 år gammel bil som man burde fått. At folk tror det lønner seg å kjøpe 1-3 år gammel bil hjelper heller ikke. Nei, det er morsomt å se at folk klarer å få seg til å svare på ting de ikke har peiling på i det hele tatt. I de fleste tilfeller vil det svare seg å kjøpe ny bil i stedet for en som er noen år gammel. Det er jo også slik at ny bil har 5 års garanti (noen få merker har 7). Ofte får en også serviceavtale med på kjøpet. Det vil da si at eneste utgiften med bilen blir det en betaler på lånet i måneden, om man har lån. Selvfølgelig vil det komme litt ann på hvilken økonomisk situasjon en er i. Altså egenkapital. En kan selvfølgelig heller ikke kjøpe den mest "fancy" bilen i butikken. Det er når garantien er gått ut problemene begynner! Dette VET jeg da jeg jobber hos en bilforhandler der vi har 3 forskjellige merker. Jeg ville sagt at enten bør du kjøre rundt i et vrak til 10 000 kr som starter hver dag, og som ikke koster deg noe. (Jeg ville ikke hatt min sønn i en sånn bil, men det får da være opp til hver enkelt.) Eller helt ny bil! Fremdeles nesten litt sjokkert over hvor mange dårlige råd som gis her inne. Om folk ikke vet hva de snakker om, så kanskje de burde vurdere å ikke svare? Tipper du og andre er blant dem som liker å selge biler etter 1-3 år, og klart dere ønsker kjøpere til bilene deres, noe dere kan få flere av om folk biter på "rådene" deres Anonymous poster hash: 3f297...a34 Tipper du er blant dem som lever av å selge nye biler, og det er klart du ønsker kjøpere til bilene hos bilforhandleren der du jobber Om det lønner seg å kjøpe ny eller brukt vil selvfølgelig avhenge av merke og kvalitet. Dyre statusbiler vil nok kanskje synke mest i verdi, i absolutte tall. Anbefaler alle som leter å sette seg grundig inn i det aktuelle merket og modellen. Selv har jeg ikke bil. Jeg sykler, går eller låner de sjeldne gangene jeg trenger å kjøre langt eller transportere tungt. Om det noengang blir bil på meg, skal det være som del av en felles bilpool.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå