Gå til innhold

Flått og masse pels

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tilbringer sommeren et sted med masse flått. Bikkja har masse pels, så det er nesten umulig å finne dem, til og med om de har satt seg fast og blitt store. Han blør en del der flåttene sitter, blodet tørker og flåtten setter seg fast i hår og blod.

Så de flåttene jeg finner er stort sett døde. Det kan jo ikke være bra for ham. Noen som har samme problem? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flåttbånd eller slike dråper til nakken. Bor på østlandet og sliter en del med flått på både kattene og bikkja og det mest effektive jeg synes er de dråpene du får hos dyrlegen. Vet man også kan lage eget flåttmiddel med urter og diverse (google det) men har ikke prøvd selv.

• Liker 1
Skrevet

Har noen dråper liggende, så da bruker jeg dem så fort jeg får sjansen. Tenkte å vaske ham først og da må det være finvær.

Skrevet

Vår har også kraftig pels. Bruker ikke disse dråpene /halsbånd fra vetrinær.Han blir dårlig av det.

Men i steden bruker jeg eddik 7% eller sitronella olje.
eddikken sprayer jeg på rett før vi går ut,sitronella olja drypper jeg på bomulldott og stryker over spesielt utsatte steder .

Skrevet

Vår har også kraftig pels. Bruker ikke disse dråpene /halsbånd fra vetrinær.Han blir dårlig av det.

Men i steden bruker jeg eddik 7% eller sitronella olje.

eddikken sprayer jeg på rett før vi går ut,sitronella olja drypper jeg på bomulldott og stryker over spesielt utsatte steder .

Skal forsøke det! Litt skeptisk til dråpene, selv om de fungerer som bare det. Er som å velge mellom pest og kolera (eller nervegift og borrelia).

Skrevet

Jeg er også skeptisk til slike dråper. I tillegg har vi flere dyr, så jeg tør ikke å bruke gift i tilfelle de vasker hverandre slik at de får det i seg.

Har i stedet laget egen urteblanding som fungerer kjempebra! Brukte hvitløk, sitron og rosmarin og kokte opp i 1l med vann. Silte av oppkoket og oppbevarer det på sprayflaske i kjøleskap. Når jeg husker å spraye de får de ikke flått, enda vi bor på et sted hvor det kryr av dem :)

AnonymBruker
Skrevet

Brukte selv flåttbånd på min da vi var på hytta nylig, og min fikk ikke flått, det er en opplevelse han har til overs (heldigvis). Men fy søren som det stinker!

Anonymous poster hash: 8adcd...325

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...