Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe jeg har lagt merke til i det siste...

Jeg har en datter fra før og elsker jo selvfølgelig henne over alt på jord. Nå er jeg gravid igjen, og både jeg og mannen kan gjerne tenke oss en jente til. Tenker at det hadde vært gøy for jenta vår å få et søsken av samme kjønn (de blir tette i alder) også har vi jo så mye klær og utstyr som da kan arves.

(Jeg må jo legge til at vi selvfølgelig blir like overlykkelige dersom baby i magen viser seg å være en gutt, og helse er jo myyye viktigere (selv om et sykt barn også er hjertelig velkommen hvis det er tilfellet))

Mange spør hva jeg håper på, særlig på jobb osv. Ofte med "dere håper vel på en gutt denne gangen". Jeg har vært ærlig og sier at vi gjerne kan tenke oss en jente til. Da blir det stille. (jeg får litt følelsen av at jeg ikke kan kreve så mye liksom)

Føler at det bare er "lov" å ønske seg en av hver?

Men en venninne med en gutt som ønsker seg en gutt til, får bare positive tilbakemeldinger.

Likevel vet jeg at nesten alle venninnene mine ønsker seg jente innerst inne, men at de ikke tør si det høyt når folk spør. Er det ikke lov å ønske seg jenter eller? Bare gutt eller en av hver?

(Merker det litt på forum også, dersom noen sier de ønsker gutt er det så befriende og høre, men om noen ønsker jente er det "hva er galt med gutter??? Vil du bare kle opp en dukke osv")

Haha, ble rotete dette, men bare noen tanker her en søndag morgen:)

Anonymous poster hash: 20d84...d8f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å ønske seg to av samme kjønn.

Om du vil ha det litt artig neste gang noen blir stille av at du sier at dere håper på en jente til så si noe slikt som "Men det aller viktigste er jo at det ikke er en valp som kommer ut!" :fnise:

Gratulerer med graviditeten, og lykke til :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når folk spurte om hva vi ønsket oss så pleide jeg å svare "det er ikke så nøye så lenge babyen ikke har pels og hale!" Da tier folk fort stille! :ler:

Ønsk deg akkurat hva du vil du! Det er veldig kos med to jenter :)

Anonymous poster hash: 5791e...6ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å få gutter er dessverre større status enda blandt mange.

Anonymous poster hash: 4d100...c88
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svar som du vil, hvordan folk reagerer er deres problem.

Anonymous poster hash: 2ad3c...262
Gjest RockOn
Skrevet

Jeg tror at mange ønsker seg en av hver, derfor er dette et "normalt" ønske for mange.

Men jeg tror det også er vanlig å ønske seg det man allerede har. For jeg har alltid ønsket meg et av hvert, men jeg har en gutt og jeg merker at jeg ser for meg at jeg får en gutt til. Dette tror jeg rett og slett er fordi jeg nå forbinder alt av baby med at det er en gutt, fordi jeg aldri har hatt ei jente. Sånn er det i hvertfall for meg.

Men hovedgrunnen til at mange jeg kjenner ønsker seg jente er at da de blir bestemødre, så vil jenta dra hjem til sine foreldre og at bestemor på farssiden kan bli litt glemt. Ikke alle opplever dette, men mange gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

vits i å henge seg opp i småtterier?

Anonymous poster hash: bd460...041
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er særlig OK å ha et sterkt ønske om å ønske seg ett kjønn fremfor et annet, på en sånn måte at man aktivt ønsker det.

Klart det kan være spennende å oppleve å ha barn av begge kjønn for opplevelsens del(er det forskjell på kjønn osv) - men jeg ser ikke når dette egentlig ble greit, å favorisere kjønn av noen grunner.

Om noen har en arvelig sykdom som går kun på ett kjønn så forstår jeg at man kan ønske seg det motsatte kjønn, åpenbart.

Anonymous poster hash: 8f14e...c15
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å bare si at du ikke bryr deg om kjønnet, så lenge barnet er friskt?

Anonymous poster hash: ab402...e4d
  • Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg synes ikke det er særlig OK å ha et sterkt ønske om å ønske seg ett kjønn fremfor et annet, på en sånn måte at man aktivt ønsker det.

Klart det kan være spennende å oppleve å ha barn av begge kjønn for opplevelsens del(er det forskjell på kjønn osv) - men jeg ser ikke når dette egentlig ble greit, å favorisere kjønn av noen grunner.

Om noen har en arvelig sykdom som går kun på ett kjønn så forstår jeg at man kan ønske seg det motsatte kjønn, åpenbart.

Veldig enig.

Ikke morsomt for den event.gutten som kommer å høre at; mamma og pappa ønsket seg egentlig en liten jente de. Men de er veeeeelig glad i deg altså..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er mer status å få en jente men også fy å ønske seg en jente fordi da er man diskriminerende eller noe sånt. Men det er mest status å få en av hver, for da har man vært flinke! Eh ja flinke i senga?

TS: drit i hva folk mener. Fortsett å si at dere ønsker ei jente hvis det ikke går veldig inn på deg hva folk mener. Går det inn på deg så bare si at helsa er viktigere enn kjønnet :) uten å si mer.

Anonymous poster hash: b66b4...a59

• Liker 2
Skrevet

På meg virker det som å få to av samme kjønn, er litt sånn nest-best. Det beste og mest riktige etter boka, er liksom å få en av hver. Det er det jeg ble møtt med gjennom egne graviditeter og jeg merker det også nå når kollegaer og andre venter barn. Hvis det viser seg at den gravide venter det motsatte kjønn av det de har fra før, er det vill jubel. Hvis det blir samme kjønn, er reaksjonen straks mer dempet og det kommer ofte "trøstende" uttalelser à la "Ja, da får de jo sikkert veldig glede av hverandre i hvert fall". (Det er mulig disse uttalelsene kommer fra folk som har en av hver selv... Det vet jeg ikke.)

Jeg har to jenter (med mindre enn to år mellom dem) og er og har alltid vært svært fornøyd med det. Nå er de voksne begge to og har et veldig nært og godt venninneforhold. De er veldig forskjellige og har totalt ulike personligheter. Så selvom man får to (eller flere) av samme kjønn, får man jo ikke det samme individet en gang til. Det kan nesten virke som om enkelte glemmer det i sin overbevisning om at en av hver er best.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Neida, tar meg ikke nær av det, var bare så påfallende, så ville høre hva andre tenker:)

Jeg har også inntrykk av at jenter er mer "status" på en måte. Og jeg ønsket meg nok jente mest første gangen også.

Men det er ikke lov å si det liksom. Men alikevel spør jo ALLE hva man har lyst på. Men da er det bare lov å svare enten "gutt" eller "en av hver"?

(tilogmed ab 12.20, som er veldig mot å ønske seg kjønn åpner jo litt for at det er forståelig å ønske en av hver)

Anonymous poster hash: d9c50...db6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det faktisk var omvendt. ;)

Anonymous poster hash: 25787...aca

• Liker 1
Skrevet

For det første så trenger du jo ikke si hva du ønsker deg hvis du ikke vil høre kommentarene som kommer. Det enkleste er ofte bare å unngå slike diskusjoner.

For det andre så er det bare slik at omverdenen ønsker å ha en mening om hva man gjør, og man bør ikke avvike for mye fra "idealet". Man må få to barn, enebarn er det synd på, tre kan til nøds gå (men ikke uten kommentarer); mens alt over er for mye. Man må ikke få dem for tett, men heller ikke for langt fra hverandre, to til fire år mellom er det akseptable. Og så skal det selvsagt være en gutt og en jente. Det er opplest og vedtatt at man alltid ønsker seg det kjønnet man ikke har. Folk skal ha en mening om alt. :roll:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Neida, tar meg ikke nær av det, var bare så påfallende, så ville høre hva andre tenker:)

Jeg har også inntrykk av at jenter er mer "status" på en måte. Og jeg ønsket meg nok jente mest første gangen også.

Men det er ikke lov å si det liksom. Men alikevel spør jo ALLE hva man har lyst på. Men da er det bare lov å svare enten "gutt" eller "en av hver"?

(tilogmed ab 12.20, som er veldig mot å ønske seg kjønn åpner jo litt for at det er forståelig å ønske en av hver)

AB`en her;)

Jeg har pleid å svare at jeg blir mest takknemlig om jeg kunne få barn i det hele tatt - kjønn er fullstendig rivende likegyldig for meg.

Om jeg blir spurt nå som jeg er gravid vil jeg svare i nåtid: jeg er takknemlig for å være gravid, punktum - og enda mer takknemlig om barnet viser seg å være normalt friskt. Samme om jeg er så heldig å skulle få en nr.2.

Dette kjønnsgreiene fremstår ganske bortskjemt og overpriviligert for meg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to gutter og er ikke redd for å si at jeg ønsker meg en gutt denne gangen også.

Jeg har mer sansen for gutter, de er lettere å ha med å gjøre, slipper all sippinga og alt dill dallet.

Rosa, glitter fnise jenter som sipper og sutrer for alt og som begynner å baksnakke hverandre allerede 2. dagen i barnehagen kan jeg styre meg fra. (Ja, jeg jobber som pedagog i barnehage og banner sikkert i kirka nå, men sånn er det...)

Anonymous poster hash: b7163...743
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to gutter og er ikke redd for å si at jeg ønsker meg en gutt denne gangen også.

Jeg har mer sansen for gutter, de er lettere å ha med å gjøre, slipper all sippinga og alt dill dallet.

Rosa, glitter fnise jenter som sipper og sutrer for alt og som begynner å baksnakke hverandre allerede 2. dagen i barnehagen kan jeg styre meg fra. (Ja, jeg jobber som pedagog i barnehage og banner sikkert i kirka nå, men sånn er det...)

Anonymous poster hash: b7163...743

Men dette er liksom helt lov å mene føler jeg. Men hvis jeg kun ønsker jenter fordi jeg ikke orker ville og møkkete gutter som bare vil leke krig og sloss så er det helt forferdelig. (Selvfølgelig kun dumme steriotyper begge deler, men dere skjønner greia?)

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er dumme stereotypier da alle jo er ulike individer uansett kjønn, og nei jeg skjønner ikke greia.

Jeg skjønner at dette er en greie for noen, men hvorfor i alle dager henger du deg opp i det?

Jeg har forstått nå at du ønsker forståelse for kjønnsønsker- men altså.....jeg forstår ikke hvorfor du plages av andres meninger dersom du føler din mening er legitim å ha.

Er vel ikke så mye å føle eller undre seg over?

Men dette er liksom helt lov å mene føler jeg. Men hvis jeg kun ønsker jenter fordi jeg ikke orker ville og møkkete gutter som bare vil leke krig og sloss så er det helt forferdelig. (Selvfølgelig kun dumme steriotyper begge deler, men dere skjønner greia?)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...