Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en sak.

Har en jobb hvor jeg kjører mye, og da er det fint å ha noe å høre på (og helst ikke de samme ti sangene de spiller på radioen). Ofte kan jeg høre på lydbok nesten hele arbeidsdagen (8-12 timer), jeg har også kjøpt bøkene, så jeg leser i selve boken eks. før jeg legger meg.. men er det sett på som litt "latskap" dette med lydbok? Føler det blir sett ned på, at "herregud gidder du ikke å lese?". Ser dere ned på folk som hører på lydbok? Er det ikke en like fullstendig litterær opplevelse, om man ikke leser ordene, men hører noen andre lese dem for seg?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ned på? Nei, det har aldri krysset tankene mine engang. Selv liker jeg ikke lydbøker, men det er bare fordi det går altfor tregt.

• Liker 1
Skrevet

Lydboklytting er det ingenting i veien med! Så er det sagt med èn gang. Å lytte til bok mens man gjør noe annet

(så lenge det er trygt for konsentrasjonen i jobben) er en kjempefin ting og absolutt ikke noe mindreverdig.

Bok er bok, uansett. Bare fortsett med det du. :jepp:

Skrevet

Ser slett ikke på det som latskap, og skjønner det kan være greit å ha i bilen, men personlig liker jeg ikke lydbøker. Har prøvd en gang, og det tok meg 2-3 år å lese den ferdig.... Det blir bare ikke riktig når noen leser den for meg, jeg leser bedre "inni" ;) .

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å høre på lydbok. Synes det går alt for langsomt(leser ut en bok på en tredjedel av den tiden det tar å høre en lydbok), og jeg liker å kunne nyte språket og historien på egenhånd. Stoppe opp og nyte en god formulering, bla tilbake dersom det er noe jeg lurer på, eller skumme en side eller et kapittel hvis det er kjedelig.

Når det er sagt, ser jeg absolutt ikke ned på de som lytter på lydbøker. Skjønner at det er praktisk for noen ;) og det virker jo som om du leser også...

Anonymous poster hash: 7721e...d64
Skrevet

Jeg hører mye på lydbøker, for tiden mer enn jeg leser selv. For min del har jeg måttet øve på det å høre på lydbok. Før begynte jeg å tenke på alle andre ting med en gang, nå greier jeg å fokusere på boken (spesielt hvis jeg går, gjør husarbeid eller gjør noe annet fysisk som krever lite tankekraft). Så jeg ser ikke ned på de som hører på lydbok ;)

Jeg vet ikke om noen som gjør det av "latskap", bare av praktiske årsaker som at det er vanskelig å lese bok på buss/tog/trikk hvis du blir reisesyk, og at det er relativt klønete å lese mens man gjør andre ting.

Jeg hører ofte på litt andre bøker på lydbok enn det jeg ville lest selv. Krimbøker synes jeg gjør seg godt som lydbok, men jeg gidder aldri å prioritere å lese de. Tunge/Innviklede fantasyserier orker jeg ikke høre på lydbok, foretrekker å lese de selv. Det gjelder altså å finne noe som passer deg. Selv har jeg fått mye glede av å kunne høre på bøker.

Kjør på med lydbok, lydbok er bra! :D

Skrevet

Jeg er ikke glad i høre på lydbok, nettopp fordi det går for sakte. ;)

Jeg hører altså ikke, jeg leser, men det ville ikke falle meg inn å se ned på noen som hører lydbok. Jeg har en venninne som pendler i underkant av en time hver vei til jobb, der går det med mange lydbøker i løpet av et år, skal jeg si. Fornuftig tidsbruk, mener nå jeg.

:heks:

AnonymBruker
Skrevet

Bøker er skrevet for å leses, ikke høres.

Jeg ser ikke ned på folk som bruker lydbøker, noen har jo ikke noe valg pga øyeproblemer, men selv synes jeg ikke noe om lydbøker. Jeg hører heller på diverse podcasts i bilen eller på reise. Da lærer jeg som regel noe nytt også.

Anonymous poster hash: bbd0d...e3a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hører ofte på lydbøker. Det er mye lettere å konsentrere meg når jeg hører på lydbøker framfor å lese selv. Når jeg leser har tankene lett for å vandre i alle retninger. Hører jeg på lydbok klarer det å stenge ute mange av de forstyrrende tankene. At lydbøker går for sakte har jeg aldri tenkt på en gang, men det hender at jeg ikke liker stemmen til oppleseren.

Takket være lydbøker får jeg hørt gamle klassikere som ellers hadde vært vanskelig å komme igjennom. Det er også et veldig godt hjelpemiddel for å dempe angst og depresjoner, noe jeg dessverre sliter en del med. Hører jeg på ei lydbok, blir det mye lettere å få gjort arbeidsoppgaver, og komme meg ut at huset. Det demper de negative og slitsomme tankene, og jeg blir klarere i hodet.

• Liker 3
Gjest Hyssingen
Skrevet

Jeg ser helt klart ikke ned på de som hører på lydbøker,jeg gjør det jeg også. Har til og med subscription på audible.com så jeg liker lydbøker. Leser fysiske bøker på dagtid og hører på lydbok når jeg skal sove.

Det er 100 ganger bedre å lytte til lydbok enn å ikke få med seg litteratur i det hele tatt

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser helt klart ikke ned på de som hører på lydbøker,jeg gjør det jeg også. Har til og med subscription på audible.com så jeg liker lydbøker. Leser fysiske bøker på dagtid og hører på lydbok når jeg skal sove.

Det er 100 ganger bedre å lytte til lydbok enn å ikke få med seg litteratur i det hele tatt

Er også registrert hos audible, og har fast abonnement hos dem. Det positive med lydformatet til Audible er at når man stopper en bok, så starter den på samme sted igjen. Jeg kan gå ut av en lydbok og høre på musikk, podcast eller andre bøker uten at lydboka starter forfra.

Gjest Hyssingen
Skrevet

Er også registrert hos audible, og har fast abonnement hos dem. Det positive med lydformatet til Audible er at når man stopper en bok, så starter den på samme sted igjen. Jeg kan gå ut av en lydbok og høre på musikk, podcast eller andre bøker uten at lydboka starter forfra.

Helt enig, det er kjempedeilig!

Skrevet

Det som er så fint med at det går litt sakte å høre bok, er at jeg kan bruke god tid til å se for meg

det som historien bringer med seg av bilder. Jeg lager min indre film og jeg har god tid til å se på scenene.

Å hoppe over sider er ikke aktuelt for meg, for da forsvinner en liten bit av historien. Den kan se ubrukelig ut

der og da, men har antagelig en betydning for helheten og opplevelsen av boka, når en fortsetter.

Alle bitene i et puslespill må være der for at vi skal få se det hele og fulle bildet til sist.

Slik er det også med bøker, syns jeg. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg elsker mine lydbøker. Jeg leser dårlig og ofte en linje to ganger, så det er så slitsomt å lese lange bøker.

Jeg kan jo skryte av å ha lest den to ganger da :fnise:

Når jeg har lest en bok, så er jeg ferdig med den og den skal slippe å ta opp plass.

Og det er tungt å bære på, og tungt å holde når man leser.

Har prøvd å lytte til lydbok på smarttelefonen min, men den forstår ikke alltid at den må starte der jeg sluttet sist, og hopper i kapittel. Umulig å få oversikt til slutt.

Jeg pendler en halv time hver dag, og lydbok på ipod fra itunes er min reddning. Sammen med musikk da.

Mine lydbøker varer ofte 20 timer og over. Det er da serier som True Blood. Der er det 14 bøker nå. Hver bok er på 6 timer eller noe...

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Hører ofte på lydbok selv.

Når jeg kjører bil er det veldig greit, for musikk ksn bli litt kjedelig i lengden.

Og på stranden er det deilig så man slipper å få solen i øynene, man kan legge seg akkurat slik man vil, eller man kan sitte og kikke utover vannet osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hvis en person er lydbok-lytter så slipper vedkommende ikke innenfor døren min.

Anonymous poster hash: 7f563...235
Skrevet

Ja. Hvis en person er lydbok-lytter så slipper vedkommende ikke innenfor døren min.

Anonymous poster hash: 7f563...235

:fnise: tull-fjøl.

AnonymBruker
Skrevet

Lydbøker er jo perfekt når man har lyst til å gjøre to ting samtidig. Jeg hører på lydbøker samtidig som jeg strikker, syr, baker og vasker huset.

Anonymous poster hash: a70c3...50a
  • Liker 1
Skrevet

Lydbøker er jo perfekt når man har lyst til å gjøre to ting samtidig. Jeg hører på lydbøker samtidig som jeg strikker, syr, baker og vasker huset.

Anonymous poster hash: a70c3...50a

eller er på langtur med bilen

Gjest Hyssingen
Skrevet

eller er på langtur med bilen

Eller går tur med hunden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...