Gå til innhold

Tips til biler som bruker lite bensin/diesel?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle dere som kjører nyere diesel må husk på at motoren ikke har det spessielt bra om du kun finkjører. Man burde være litt hard på gassen av og til, for å blåse den ren, ellers får du problemer med egr ++. Dagens tips fra meg. :)

Jeg kjører over Haukeli flere ganger i året, og ofte en time hvor største delen av strekningen er 80-sone (la oss si at speedometeret mitt da viser VELDIG feil i positiv retning ;) ) så jeg tror My Precious har det veldig bra hos meg :)

Gjest J.Bourne
Skrevet

Med å blåse ut så mener han ikke å akselerere hardt en gang, men å kjøre en lengre tur på litt over snittet høyt turtall :)

Anonymous poster hash: 90335...b3e

Korrekt. Å ligge i 80 sona på 1500 omdreininger er å finkjøre, men å kjøre opp lengre bakker/fjell med over 2500 omdreininger over en liten stund er å blåse den rein. Har man i tilegg partikkelfiltet, vil denne starte regenereringen på rundt 2500, og da burde man ligge der ei lita stund. Dette er selvfølgelig forskjellig fra bil til bil. Man burde også kjøre den helt nef til turtalssperra en skjelden gang, da oppstår det temperaturer som brenner reint det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...