Gå til innhold

Lavkarbo for første gang

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet (endret)

Hei!

Da skal jeg teste ut lavkarbo, til tross for min skepsis, og elsk for katbohydrater.

Jeg har tenkt før at jeg ikke fatter åssen man kan klare å gå i kaloriunderskudd av alt det fettet. Men, nå skal jeg gjøre et forsøk likevel. Folk sier så mye bra, erfaringer etc, -da må det jo være noe i det. Men folk skriver også om en hel haug med fløte, smør i altting, smør og krem i kaffe. Hvorfor skal noen ha så voldsomt mye fett i altting? Er det på noen måte mulig å gå i kaloriunderskudd med smør og fløte i kaffen, og smør overalt? Og kan dette være sunt?

De siste dagene har jeg kutta ut det meste av karbohydrater, og bytta ut havregrøten med salat med mer fett enn jeg pleier. Som helstekt kylling istedenfor kyllingfilet, mer avokado, og litt olje på. Jeg spiser fiskesuppe laget på hermetiske tomater, litt fløte og grønnsaker. Jeg føler jeg har mindre energi enn vanlig, men det er det jo mange som skriver at er vanlig i begynnelsen. Jeg må si at frokosten holdt meg mett lenger enn det pleier. Men i ren olje er det jo veldig mye kalorier.

Dere som går på lavkarbo; går dere virkelig ned i vekt med ALT det fettet? Jeg har ikke voldsomt mye å ta av, jeg er 167 høy og veier 64 kilo. Vil gjerne ned til 58-60 kilo. Så jeg skal ikke ta av titalls kilo, og lurer på om man kan komme ned dit på lavkarbo? Som sagt har jeg vært veldig skeptisk til dette, men jeg syns det hørtes så interessant ut også det lavkarboere sier skjer med huden osv. Fra før av spiser jeg ikke poteter, ris, pasta eller sukker. Men masse fullkorn og havre. Jeg leser at lavkarboere har heller fløte enn vanlig melk i sauser osv. Jeg har lyst til å lage kakao med sukrin og melk og rent kakaopulver, det er lenge siden jeg har hatt det! Burde jeg bruke fløte eller helmelk istedenfor lettmelk, og hvorfor? Dette har jeg undra mye på... Og er sukrin helt ufarlig? Kan jeg bruke så mye jeg vil? Jeg har også fått med meg at det er visse grønnsaker man burde unngå, men jeg vet ikke hvilke... og kan jeg koke de? Jeg syns jeg har hørt så mye forskjellig om dette :S Jeg vil ikke ned i ketolyse, bare kutte ut så mye som mulig av karbohydrater.

Jeg må bare si det igjen; jeg skjønner ikke det med å bruke så voldsomt mye fett i altting.. masse fløte, smør og animalsk fett. Jeg er åpen for å prøve lavkarbo, men jeg må innrømme jeg er litt redd for de mengdene med fett... I kveld har jeg forresten lagd en smoothie av bær og biola yogurt naturell med litt sitron og sukrin. Er det "farlig" å ha det hver dag?

Her ble det mye sprøsmål, men nå skal jeg prøve noe som jeg egentlig er skeptisk til. Men jeg vil prøve å se hva som skjer :)

Alle svar, råd og erfaringer taes imot med stor takknemlighet! :)

PS: blir dere ikke litt dårlige av ALT det fettet? Jeg har spist mer fett, men ikke mengder liksom... Jeg har hørt at grønnsaksjuice eller tomatjuice med litt sitron skal gjøre underverker for høyt kolesterol forresten :) Forresten vet jeg om en fantastisk god kake uten sukker og mel; mandelbunn (egg og mandler) med sjokoladekrem laget av pisket fløte og mørk sjokolade. Himmelsk god, og det kan jo hørtes ut som den passer fint inn i lavkarbo :)

Jeg har hørt at man ikke må trene de første ukene man begynner med lavkarbo. Noen som vet/har erfaringer med det?

Endret av Sengaia
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du veier for lite til å gå på lavkarbo, derfor kommer du ikke til å gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: 11acd...197
Skrevet

Du veier for lite til å gå på lavkarbo, derfor kommer du ikke til å gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: 11acd...197

Lavkarbo stabiliserer vekten, så vidt jeg har forstått, og dermed vil undervektige gå opp, og overvektige gå ned. Om TS ligger over sin idealvekt, så vil hun kunne gå ned med lavkarbo.

Til TS: Når det gjelder alt det fettet, og kalorier, så er det sånn at enkelte (særlig overvektige, om jeg forstår det rett) går ned uten å telle kalorier. Mens enkelte må også passe på å holde seg under anbefalt mengde kalorier, selv om de går på lavkarbo.

Når det er sagt er det utrolig hvor mye kalorier det er i mel og sukker. Kutter du dette, så kutter du også veldig mange kalorier, og fett metter også bedre og lengre enn karbohydrater. Så spiser du et kosthold uten karbo, men med mer fett og proteiner, så spiser du også mindre, og er mett lengre.

Karbohydrater påvirker blodsukkeret, slik at du føler søthunger, eller behov for "noe godt", oftere enn om du spiser lite karbohydrater.

Og jeg vil anbefale deg å gå inn på http://forum.lavkarbo.no/ for å lese mer. Kanskje du finner svar på spørsmålene dine der.

• Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg har lest at det er en del helsefordeler med lavkarbo. Kan det være et bra kosthold uavhengig av vekt? Man skal visst få mer muskler, finere hud, mer energi i lengden osv. Og som sagt vil jeg gjerne ned 4-6 kilo, og holde meg der uten å gå rundt å være like sulten og tenke så mye på mat hele tiden. Jeg vil holde meg litt i kaloriunderskudd, så jeg ikke går opp i vekt. Har hørt at det er lettere med lavkarbo, selv om jeg har stussa litt på det med at det må være vanskelig med så mye fett... Jeg har også hørt at man får mer og fortere muskler av det. Jeg er veldig nysgjerrig på å prøve noe nytt, men ikke om jeg vil gå opp i vekt av det... Og jeg har mer fett rundt magen enn ellers på kroppen, har hørt at det er vanlig med mye karbohydrater. Jeg har hørt mye positivt om lavkarbo, og vil prøve til tross for min skepsis :)Hvis man faktisk får bedre helse av det og jeg ikke går OPP i vekt... går dere på lavkarbo?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk den jævligste forstoppelsen jeg noen sinne har fått, da jeg kjøpte lavkarbobrød fra en butikk som selger det.

Har aldri vært så dårlig, og slitt sånn med å gå på wc. Aldri mer lavkarbo. Tror ikke det er sunt for kroppen.

Jeg måtte ha hjelp på legevakten for å få tømt tarmen. (Fikk flere klyster)

Anonymous poster hash: 34cc2...d2d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk den jævligste forstoppelsen jeg noen sinne har fått, da jeg kjøpte lavkarbobrød fra en butikk som selger det.

Har aldri vært så dårlig, og slitt sånn med å gå på wc. Aldri mer lavkarbo. Tror ikke det er sunt for kroppen.

Alle kan bli dårlige av for mye fiber og frø, det har ikke noe med lavkarbo å gjøre.

Anonymous poster hash: c452f...8d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Du skal erstatte karbohydratene med fett, men det betyr ikke at du trenger å drikke fløte. Dette går bra.

Anonymous poster hash: c452f...8d2
  • Liker 1
Gjest Spirula
Skrevet

Lavkarbo stabiliserer vekten, så vidt jeg har forstått, og dermed vil undervektige gå opp, og overvektige gå ned. Om TS ligger over sin idealvekt, så vil hun kunne gå ned med lavkarbo.

Til TS: Når det gjelder alt det fettet, og kalorier, så er det sånn at enkelte (særlig overvektige, om jeg forstår det rett) går ned uten å telle kalorier. Mens enkelte må også passe på å holde seg under anbefalt mengde kalorier, selv om de går på lavkarbo.

Angående at LCHF er vektregulerende - den er det på den måten at de fleste overvektige blir mette av alt fettet før de har spist for mye. Forskning viser at de fleste overvektige reduserer energiinntaket med 400-500 kcal om dagen når de spiser LCHF.

Når det gjelder at undervektige legger på seg, er dette fordi de klarer å spise mer energitett mat enn før, før de blir mette.

Men dette gjelder ikke for alle!

Det finnes flere eksempler på at folk ikke endrer vekt på LCHF.

Noen overvektige holder vekten, eller legger på seg, disse har da spist like mye, eller mer, energi enn de behøver. Det kan være fordi de ikke har en uttalt metthetsfølelse, eller at de ikke blir mette uten karbohydrater.

Det kan også være undervektige, som ikke klarer å spise så mye fett før de blir mette, og dermed ikke får i seg nok energi til å legge på seg.

Det har vært noen eksempler opp i media om dette, og jeg kjenner også til flere eksempler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angående at LCHF er vektregulerende - den er det på den måten at de fleste overvektige blir mette av alt fettet før de har spist for mye. Forskning viser at de fleste overvektige reduserer energiinntaket med 400-500 kcal om dagen når de spiser LCHF.

Når det gjelder at undervektige legger på seg, er dette fordi de klarer å spise mer energitett mat enn før, før de blir mette.

Men dette gjelder ikke for alle!

Det finnes flere eksempler på at folk ikke endrer vekt på LCHF.

Noen overvektige holder vekten, eller legger på seg, disse har da spist like mye, eller mer, energi enn de behøver. Det kan være fordi de ikke har en uttalt metthetsfølelse, eller at de ikke blir mette uten karbohydrater.

Det kan også være undervektige, som ikke klarer å spise så mye fett før de blir mette, og dermed ikke får i seg nok energi til å legge på seg.

Det har vært noen eksempler opp i media om dette, og jeg kjenner også til flere eksempler.

Dette er ikke hele sannheten. Lavkarbo stabiliserer blodsukkeret, dermed utskilles mindre insulin som hemmer fettforbrenningen. Med lavt insulinnivå i blodet vil kroppen forbrenne fett, høye verdier hindrer fettforbrenning.

Anonymous poster hash: 53637...cfe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så fordi du reagerte på en type brød (som forøvrig er et brød det ikke anbefales at du kjøper) Så er en hel kostholdsfilosofi usunn?

Det blir som om jeg skulle sagt at fordi jeg reagerer på kylling, så er lavkalori usunt for kroppen.

Anonymous poster hash: 3d354...4e3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpt lavkarbobrød har ingen ting med et lavkarbokosthold å gjøre!

Anonymous poster hash: 3b88a...eed

• Liker 3
Gjest Spirula
Skrevet

Dette er ikke hele sannheten. Lavkarbo stabiliserer blodsukkeret, dermed utskilles mindre insulin som hemmer fettforbrenningen. Med lavt insulinnivå i blodet vil kroppen forbrenne fett, høye verdier hindrer fettforbrenning.

Ja, men felles for overvektige/undervektige, er at de på et LCHF-kosthold vil ha et stabilt blodsukker.

Da er det energimengen som avgjør vektøkning/vekttap.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men felles for overvektige/undervektige, er at de på et LCHF-kosthold vil ha et stabilt blodsukker.

Da er det energimengen som avgjør vektøkning/vekttap.

Virkelig? Jeg trente fem dager i uken, levde på 1300-1400 kcal i ett år. Gikk ikke ned i det hele tatt. Da jeg begynte på lavkarbo var fem kilo borte på to måneder. For første gang i livet mitt er jeg slank.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at lavkarbo kan stabiliserer blodsukkeret som er positivt mhp sultfølelse. Resten av det du sier er bare mer eller mindre en myte.

Insulin er et hormon som kan redusere fettforbrenningen i kroppen via redusert fettmobilisering, og ideen er at lavkarbo vil redusere fettlagring via økt forbrenning av fett. Selv om det er et slags teoretiske grunnlag for påstanden, er dette egentlig en svinnende liten effekt. (Litt sånn som at spiser man chilli øker varmeproduksjonen og man blir slank typ av argument). Det har vært endel studier på dette som viser at insulinnivå ikke gir forskjell i vekttap eller fettreduksjon. En annen detalj som ofte ikke nevnes er at protein ofte kan gi høyere insulinutskillelse enn karbohydrater :P

Jeg er dog ikke uenig i at alle kan ha godt av å bytte ut endel av stivelsen i kostholdet vårt med noe grønt.

Anonymous poster hash: d4f56...896

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar!

Er lavkarbo noe dere vil anbefale uavhengig av vekt? Også for "normalvektige", - har det noe for seg da? Jeg er som sagt 64 kg og vil gjerne ned til 58-60. Er lavkarbo mest for folk som er veldig overvektige?

Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Virkelig? Jeg trente fem dager i uken, levde på 1300-1400 kcal i ett år. Gikk ikke ned i det hele tatt. Da jeg begynte på lavkarbo var fem kilo borte på to måneder. For første gang i livet mitt er jeg slank.

Ja. Det er jo det jeg sier.

Da du gikk over på LCHF (regner jeg med?) fikk du mer stabilt blodsukker, ble kvitt det som hindret vektnedgang tross redusert kaloriinntak, og dermed gikk du ned i vekt når du lå i energiunderskudd.

Jeg regner da med at du hadde insulinresistens?

Endret av Spirula
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg har trent styrke to dager i uken, levd på ustabile dagsrasjoner, spist sjokolade, men liekvel gått ned fire kilo de siste åtte ukene. Uten lavkarbo, kaloritelling eller sultfølelse. Jeg har til og med spist brød og middag hver eneste dag.

Jeg har prøvd lavkarbo og raser ned i vekt på det, men da spiser jeg unaturlig lite fordi jeg mister sultfølelsen. En dag kan bestå av et kokt egg, kyllingsalat til middag og en omelett til kvelds. Da spiser jeg omeletten kun fordi jeg vet at jeg må spise.

Anonymous poster hash: e999d...b24

Gjest Sengaia
Skrevet

Er lavkarbo noe dere vil anbefale alle? Er det bedre med lavkarbo enn et "vanlig" kosthold uansett?

Skrevet

Jeg spiser opptil 100 gram fett daglig, noen ganger mer noen ganger mindre, og har en stabil vekt.

Har spist like mye fett hele tiden, og i starten gikk jeg ned i fettvekt og opp i muskelvekt selv med "så mye" fett i maten.

Trener aldri cardio, bare styrke. Noen ganger sykler jeg eller svømmer, men aldri for å brenne fett men bare for at det er gøy. Har godt synlige muskler, fettprosent under 20 og alltid energi og overskudd.

Nå ligger jeg på ca 60% fett, 20% karbo, 20% protein daglig. Det er vedlikehold.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er forresten fullt mulig "å gå ned i vekt" uten å endre vekt ;)

Det jeg mener er at kroppen endrer sammensetning, og man brenner fett men bygger muskulatur og beinmasse. Folk kan gå ned flere klesstørrelser uten å veie mindre.

Jeg veier ikke mye mindre enn jeg gjorde før jeg begynte paleo, men kroppen min er helt annerledes og fettprosenten min gikk ned med nesten 10% de første 5-6 månedene. Dette til tross for at jeg levde sunt og drev med mye "sunn" cardio før omleggingen. Trodde jeg gjorde alt riktig...

Endret av Løvetanten
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...