AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #1 Skrevet 15. juni 2013 Hei! Jeg vet ikke helt om jeg plasserer dette på riktig sted, men prøver meg... Saken er at vi planlegger å få vårt andre barn i løpet av neste år (hvis det klaffer selvfølgelig). Men kontrakten på vikariatet mitt går ut snart, og jeg er derfor jobbsøker. Samtidig har jeg et stort ønske om å omskolere meg, og begynne å studere. Hva ville dere gjort? Søkt på jobber for harde livet nå for å ha en fast stilling, og så prøve å bli gravid etter noen måneder i ny jobb? Eller studere til høsten, med sikte på å fullføre 1.år av studiet, gå hjemme et skoleår med baby, og så studere videre 2. og 3.året? Jeg ser jo at det lønner seg økonomisk å jobbe, helt klart! Men jeg er mye mer motivert for å studere noe nytt.. Noen som har vært student, fått barn, og så fullført studiet med ett eller flere barn? Hvordan er det? Både økonomisk og stress-messig.. Synes dette er så vanskelig. Har ikke helt samvittighet til å søke på helt tilfeldige jobber heller, når jeg vet at jeg blir der i max et år før jeg går ut i permisjon... Anonymous poster hash: 26b58...c3d
Gjest kimhan92 Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Hei! Jeg vet ikke helt om jeg plasserer dette på riktig sted, men prøver meg... Saken er at vi planlegger å få vårt andre barn i løpet av neste år (hvis det klaffer selvfølgelig). Men kontrakten på vikariatet mitt går ut snart, og jeg er derfor jobbsøker. Samtidig har jeg et stort ønske om å omskolere meg, og begynne å studere. Hva ville dere gjort? Søkt på jobber for harde livet nå for å ha en fast stilling, og så prøve å bli gravid etter noen måneder i ny jobb?Eller studere til høsten, med sikte på å fullføre 1.år av studiet, gå hjemme et skoleår med baby, og så studere videre 2. og 3.året? Jeg ser jo at det lønner seg økonomisk å jobbe, helt klart! Men jeg er mye mer motivert for å studere noe nytt.. Noen som har vært student, fått barn, og så fullført studiet med ett eller flere barn? Hvordan er det? Både økonomisk og stress-messig.. Synes dette er så vanskelig. Har ikke helt samvittighet til å søke på helt tilfeldige jobber heller, når jeg vet at jeg blir der i max et år før jeg går ut i permisjon... Anonymous poster hash: 26b58...c3d skaff deg jobb som er godt betalt og som gir deg rett til permisjon , da kan jeg si at det lønner seg å gå gravid .
VeoVeo Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Vil ikke anbefale deg å studere som gravid og mamma! Basert på mine erfaringer er dette veldig slitsomt! Du vet aldri om du får et godt eller dårlig svangerskap! Nå har jeg klart meg helt ok, men jeg hadde er veldig problemfritt svangerskap og har en fornøyd liten gutt som stort sett aldri griner og sover mye om nettene! Men selv om jeg har vært så heldig, så har det vært beinhardt å komme seg gjennom! Jeg kommer aldri til å gjøre det igjen i allefall! Men så må du jo ta hensyn til hvilket studie det er, hvor mye obligatorisk det er osv.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Studier gir mulig mindre penger til permisjonen og du får ikke rett til sykemelding under studietiden som du får på jobb om du får et trøblete svangerskapAnonymous poster hash: 42e4e...38e
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 Studier gir mulig mindre penger til permisjonen og du får ikke rett til sykemelding under studietiden som du får på jobb om du får et trøblete svangerskapAnonymous poster hash: 42e4e...38e Jo, du kan få sykepenger av Lånekassen som gravid Anonymous poster hash: 3ea3d...fa4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #6 Skrevet 17. juni 2013 TS her. Ja, ser ut ifra det dere skriver at det helt klart lønner seg med jobb når man skal bli gravid og gå i permisjon. Jeg bare kvier meg litt til å søke jobb når jeg vet at jeg forsvinner ut i permisjon etter et års tid.. Men det utgjør jo noen hundre tusen i forskjell da... Ingen studenter med barn/er gravide her som har positiv erfaring med det da? Anonymous poster hash: 26b58...c3d
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #7 Skrevet 17. juni 2013 Jeg har stort sett syntes det var supert å være student og mamma. Økonomisk var det ingen problem, da min mann var ferdig utdannet og i jobb, jeg har dessuten alltid jobber ved siden av studier. Sosialt sett kunne det være litt kjedelig (jeg kunne jo stort sett ikke bare stikke å ta en øl sammen med studievenner etter en lang dag på lesesalen). Var ekstra tungt når jeg var i innspurten på masteroppgaven. Så omtrent ikke barnet mitt de fire siste ukene, men "vanlige" eksamensperioder har gått greit. Jeg fikk barn halveis inn i bachelorgraden og før jeg fikk barn leste jeg når det passet seg, gjerne om natten. Etter jeg fikk barn var jeg nødt til å strukturere meg mer. Jeg har typisk universitetsudanning uten noe obligatorisk undervisning eller praksisperioder. Kan se for meg at det er mer stress med barn kombinert med studier som har det - man er ikke like "fri" da. Anonymous poster hash: 5301c...fb9
Longgone Skrevet 17. juni 2013 #8 Skrevet 17. juni 2013 Jeg vil også råde deg til å jobbe, studier kan du ta igjen senere. Da jeg ble gravid både jobbet jeg og gikk på skole. De første månedene var jeg mye dårlig og kom meg ikke opp om morgenen pga kvalmen og fikk dermed mye fravær... I tillegg ble jeg svimmel og fikk vondt i ryggen av å sitte rett opp og ned på skolebenken så det endte med at jeg sluttet. Nå er jeg nesten høygravid og jobber enda, det er ikke noe problem men man må jo nesten ha en jobb som kan tilrettelegge godt.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #9 Skrevet 18. juni 2013 Har ingen personlige erfaringer på området, men har bare hørt positivt fra andre som har studert med barn. At de har mye tid til å være sammen med barna, man studerer jo gjerne ikke fra 8-16 hver dag slik som man jobber, men kan sette av tid til å lese etter rutinene til baby. Synes du skal studere hvis det er det du ønsker Hvis du har en mann med 100% jobb i tillegg bør ikke dette være noe problem Anonymous poster hash: 2204c...7e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå