snoker Skrevet 15. juni 2013 #1 Skrevet 15. juni 2013 Faren min har en hjelpe verge som også er støttekontakt for han. Kort fortalt flyttet pappa i omsorgsleilighet for et år siden, når pappa flyttet ut av huset sto hjelpe vergen ansvarlig for å pakke tingene osv da han er nærmeste nabo. Vi forsto det slik at de flyttet ut det viktigste av huset og at resten skulle vegen kaste osv. Men når vi har tittet nå (ja det er et år siden men vi bor et stykke unna og dermed har vi ikke mulighet til å se på dette før nå!!) ligger det søppel i hele huset (det ser ut som om noen har kommet inn å tatt med seg det av verdi, tømt skuffer og skap og stukket) og 3 kjøleskap med mat i (som har stått uten strøm i et år). Jeg og familien har lurt på om dette er det som er jobben til vergen, la et hus stå med søppel og gammel råtten mat i varme kjøleskap i et år, uten å gi beskjed til familien? Hadde vi vist at det var slik det sto til i huset hadde vi reist bort for et år siden å ordnet opp for å legge det ut for salg, Vi måtte gjøre det nå da vergen har brukt så pass lang tid som h*n har gjort. Hva og hvor mye er egentlig jobben til en verge/hjelpe verge?
Anna13 Skrevet 15. juni 2013 #3 Skrevet 15. juni 2013 Faren min har en hjelpe verge som også er støttekontakt for han. Kort fortalt flyttet pappa i omsorgsleilighet for et år siden, når pappa flyttet ut av huset sto hjelpe vergen ansvarlig for å pakke tingene osv da han er nærmeste nabo. Vi forsto det slik at de flyttet ut det viktigste av huset og at resten skulle vegen kaste osv. Men når vi har tittet nå (ja det er et år siden men vi bor et stykke unna og dermed har vi ikke mulighet til å se på dette før nå!!) ligger det søppel i hele huset (det ser ut som om noen har kommet inn å tatt med seg det av verdi, tømt skuffer og skap og stukket) og 3 kjøleskap med mat i (som har stått uten strøm i et år). Jeg og familien har lurt på om dette er det som er jobben til vergen, la et hus stå med søppel og gammel råtten mat i varme kjøleskap i et år, uten å gi beskjed til familien? Hadde vi vist at det var slik det sto til i huset hadde vi reist bort for et år siden å ordnet opp for å legge det ut for salg, Vi måtte gjøre det nå da vergen har brukt så pass lang tid som h*n har gjort. Hva og hvor mye er egentlig jobben til en verge/hjelpe verge? Hei! Jeg er ikke ekspert på området. Det står litt om hva en hjelpeverge skal gjøre her: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=56&ArtKey=403 For meg ser det ut som en hjelpevergers plikter går på økonomisk bistand og rettslige ting. Det står også: "Det er ikke meningen at hjelpevergeordningen skal erstatte det alminnelige sosiale støtteapparat eller uformell bistand fra pårørende. Utenfor rammen av hjelpevergens mandat faller derfor ansvaret for daglig omsorg og pleie, samt dagligdagse gjøremål som f.eks å gå i butikken, ta myndlingen med på tur og stelle hjemme. Selv om hjelpevergen ikke skal være støttekontakt eller sosialarbeider, skal han eller hun imidlertid se til at pleien og omsorgen myndlingen eventuelt mottar fungerer, og eventuelt be om støttekontakt eller hjemmepleie dersom myndlingen har behov for dette. Om nødvendig skal også hjelpevergen bistå med å få myndlingen inn på institusjon. Hvis det er behov for støttekontakt, bør hjelpevergen ta kontakt med sosialkontoret." Slik jeg tolker dette, vil det si at det ikke er hjelpevergens ansvar å sørge for nedpakking og vasking av huset. Men når hjelpevergen så at ingen fra familien kom og gjorde dette, skulle han kanskje sørget for å varsle? Jeg er usikker, og håper noen med bedre peiling kan svare på det.
snoker Skrevet 15. juni 2013 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2013 Hei! Jeg er ikke ekspert på området. Det står litt om hva en hjelpeverge skal gjøre her: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=56&ArtKey=403 For meg ser det ut som en hjelpevergers plikter går på økonomisk bistand og rettslige ting. Det står også: "Det er ikke meningen at hjelpevergeordningen skal erstatte det alminnelige sosiale støtteapparat eller uformell bistand fra pårørende. Utenfor rammen av hjelpevergens mandat faller derfor ansvaret for daglig omsorg og pleie, samt dagligdagse gjøremål som f.eks å gå i butikken, ta myndlingen med på tur og stelle hjemme. Selv om hjelpevergen ikke skal være støttekontakt eller sosialarbeider, skal han eller hun imidlertid se til at pleien og omsorgen myndlingen eventuelt mottar fungerer, og eventuelt be om støttekontakt eller hjemmepleie dersom myndlingen har behov for dette. Om nødvendig skal også hjelpevergen bistå med å få myndlingen inn på institusjon. Hvis det er behov for støttekontakt, bør hjelpevergen ta kontakt med sosialkontoret." Slik jeg tolker dette, vil det si at det ikke er hjelpevergens ansvar å sørge for nedpakking og vasking av huset. Men når hjelpevergen så at ingen fra familien kom og gjorde dette, skulle han kanskje sørget for å varsle? Jeg er usikker, og håper noen med bedre peiling kan svare på det. Tusen takk for svar, det er det samme jeg også mener og håper, at han skulle komme med varsel til oss om at ting var slik det var..
Anna13 Skrevet 15. juni 2013 #5 Skrevet 15. juni 2013 (endret) Tusen takk for svar, det er det samme jeg også mener og håper, at han skulle komme med varsel til oss om at ting var slik det var.. Det jeg mener er at det er de pårørendes ansvar å stille opp. Jeg vet ikke om hjelpevergen burde kontaktet sosialkontoret, hvis han visste at ingen fra familien tok det ansvaret? Noen andre som vet? Men det visste han kanskje ikke? Hadde dere ikke noe kommunikasjon om dette? Uansett, gjort er gjort. Håper dere får ryddet opp i huset, og at det er greit med faren deres, og at det er god kommunikasjon. Endret 15. juni 2013 av Anna13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå