AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #1 Skrevet 15. juni 2013 Noen som har oppskrift på gode og luftige boller? Anonymous poster hash: 32b94...c86
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #2 Skrevet 15. juni 2013 600 gr hvetemel 100 gr sukker 1 ts kardermomme 1 ts salt 70 gr olje 3.5 dl vann Vet mange reagerer på at det er med vann,men etter at jeg oppdaget denne oppskriften går jeg aldri tilbake til vanlig.Fant den bak på en melpose for mange år siden. Anonymous poster hash: 9bc38...7e5
FMBLys Skrevet 15. juni 2013 #3 Skrevet 15. juni 2013 (endret) Denne anbefales!! Roalds boller1 liter melk 250 g margarin (jeg bruker gjerne 200 g) 250 g sukker (jeg bruker gjerne 200 g) 100 g ferskgjær 2 ts kardemomme 1,6 kg mel Evt. rosiner Lunken melk, sukker, kardemomme og gjær røres. Tilsett halvparten av melet og margarin i terninger. Rør til jevnt (i kjøkkenmaskin). Ha i resten av melet og la maskinen gå i 10-15 minutter. Rosiner has i på slutten av eltingen. Deigen skal være ganske bløt, men ikke klissete. Mulig dere må ha i litt mer mel enn det som står. Jeg har gjerne det. Men pass på å ikke ha i for mye, da blir det tørre boller! La deigen heve en 45-60 minutter. Må nok slå den ned noen ganger for at den ikke skal flyte helt utover kjøkkenbenken! Elt den sammen, del opp i passe bollestørrelse som trilles ut. La etterheve en 15 min kanskje. Jeg tar aldri tiden, ser bare på bollene at de er klare... Pensle med romtemperert egg før de settes i ovnen. Ovnen er forvarmet til 225 grader. Stek til ferdig, sånn pass gyllenbrune (kanskje en 10 minutter, tar aldri tiden...). Stekes de for lenge, blir de tørre. Så er det bare å spise! Endret 15. juni 2013 av FMBLys
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #4 Skrevet 15. juni 2013 Bruk olje i stedetfor margarin/smør og bruk (ganske mye) mindre mel enn det oppskriften sier. Deigen skal være så klissete at bollene ikke kan rulles, men må "formes". Anonymous poster hash: e2b14...0d2
Belima Skrevet 15. juni 2013 #5 Skrevet 15. juni 2013 Sjekk bollene tol Trines matblogg. Aldri fått bedre og luftigere boller. 1
skruf Skrevet 15. juni 2013 #6 Skrevet 15. juni 2013 Litt sånn ca oppskrift, pga jeg ikke måler opp hvetemelet.. 50g meierismør 5dl melk 1 pakke fersk gjær, gjerne den røde som er beregnet til hvetebakst. Smøret smeltes, og melken tømmes i. Varm opp til fingertemp. Bland i gjæret. 100g sukker 2 ts kardemomme 1ts bakepulver Hvetemel til deigen blir glatt og smidig Kna raskt sammen til en smidig deig, og sett den til etterheving på et lunt sted til ca dobbelt størrelse. Elt deigen ned, og del opp deigen til boller, Rull deigen til boller, sett på et stekebrett med bakepapir under, og etterhev i ca 30min under et klede. Rør sammen et egg, og pensle bollene. Stek midt i ovnen på 200g til bollene er gyldne, ca 12-15min.
Gjest Lille-pus Skrevet 15. juni 2013 #7 Skrevet 15. juni 2013 (endret) I min verden av hveteboller er den kun en oppskrift som leverer, og det er Eddie Eidsvåg sin etter at jeg hadde 'mekket' litt på den. - her er den: Grunndeig til ca. 40 - 50 boller 1 liter melk 250 gram meierismør 250 gram sukker 2 egg 100 gram fersk gjær 3 store, toppede ts kardemomme ca 2 kilo hvetemel Til rosinboller og hele grunndeigen tilsettes 600 gram rosiner. Smelt smøret i en kasserolle, tilsett melken. Varm opp til kroppstemperatur. Tilsett sukkeret og rør ut, tilsett gjæren og rør ut, tilsett kardemommen og eggene, rør ut. Hell ca 1,5 kilo av melet i kjøkken maskin (type stor). Tilsett all væskeblandingen og start maskinen. Følg med og tilsett hvetemel til deigen såvidt slipper bollen (husk å kjøre maskinen godt mellom hver tilsetning av hvetemel, glutenet må få binde deigen). Kjøretid ca 6 minutter. Hvis rosinboller så tilsettes rosinene på slutten av kjøretiden. Tips: Hell rosinene i en pose og tilsett litt hvetemel. 'Kna' rosinene fra hverandre slik at de blir dekket av hvetemel før de blandes i deigen Legg over en plastpose og la deigen stå og hvile/heve i sånn ca 20 minutter Del opp deigen i fire og rull ut pølser. Del hjver pølse i 10 og rull ut boller. Sette bollene på platene med en fingrebreddes mellomrommog hev til de nesten har vokst sammen. Stek bollene midt i ovnen i 5-10 minutter ved 225 - 250 grader. Boller skal ha en gyldenbrun topp og bunn med et hvitt 'mavebelte', da er de best og finest Stekningen krever nok litt trening og god kjennskap til egen ovn, men øvelse gjør mester. Disse bollene er saftige, smakfulle, luftige og bare de aller beste bollene jeg vet om Endret 15. juni 2013 av Lille-pus
Cordelia Skrevet 16. juni 2013 #8 Skrevet 16. juni 2013 Pass også på at deigen ikke blir for tykk, heller tynnere en du egentlig vil ha dem.
Gjest gjest17 Skrevet 16. juni 2013 #9 Skrevet 16. juni 2013 Fru Timians sin oppskrift anbefales også, veldig gode! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå