Gå til innhold

Er dette et greit kosthold når man skal ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 23 år som skal ned i vekt. Jeg har ikke erfaringer med slanking fra før, og er i tillegg oppvokst i en familie som aldri har brydd seg om sunnhet og trening. Jeg har til nå vært naturlig slank til tross for at jeg har spist det jeg har lyst på. Men etter at jeg fikk barn, har kiloene blitt sittende. Jeg håper noen kan hjelpe meg , slik at jeg kan gå ned i vekt.

I løpet av en vanlig dag:

Jeg står opp seint og spiser frokost i 12-tiden: den består av to speilegg. Og ett glass ekstra lettmelk.

Etter frokost: spiser jeg mellom måltid, det er som regel koffeinfri kaffe og en liten Banan.

Resten av dagen fråtser jeg i melon, jordbær, mango, ananas. Grønnsaker (gulrot, paprika, selleri, agurk og lignende kuttet opp i staver, sammen mef mager kesam dipp. Jeg regner mef at jeg spiser en halv: honningmelon, en hel mango, halv kurv jordbær i løpet av dagen. I tillegg til en halv agurk, en paprika, to gulrøtter, og 1/3 boks mager kesam med holiday dipp.

Til middag spiser jeg som regel stekt kyllingfilet med grønnsaker eller salat, elker kokt/stekt laks med salat og mager kesam. Av og til tacosalat, men da er kjøttdeig byttet ut med karbonadedeig, jeg spiser det kun med salat og litt mager kesam. Blir jeg veldig sulten ut på kvelden spiser jeg litt cottage cheese.

Dette er det jeg spiser i løpet av en vanlig dag. Jeg ammer fremdeles så jeg er veldig opptatt av å få i meg nok proteiner jeg får sjeldent tid til å trene, da tulla bare er 3 måneder gammel. Men begynner med det etter hvert som hun blir eldre. Jeg har tenkt å gå ned ca. 10 kilo slik at jeg kan bli normal vektig igjen. Er det jeg spiser greit? Er det noe jeg bør endre på?

Anonymous poster hash: 0cc9a...632

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres greit ut i mine ører. Kanskje trappe litt ned på frukt ettersom det er en del sukker i, men du kan jo bare se hvordan det går. Du spiser mye grønnsaker og det er bra! Bare pass på at du spiser deg skikkelig mett.

Anonymous poster hash: 1cf76...5d8
Skrevet

Hold unna frukt, når du skal ned i vekt... Kroppen din håndterer ikke mer enn en viss mengde fruktose hver dag, og om du overskrider den megden, blir fruktosen direkte til fett, uansett hva du gjør.

Jeg vil også påpeke at en spiseskje stekesmør/margarin/olje er omtrent 100 kalorier alene, så vær forsiktig med det også.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kutt ut all frukten, bruk mer fett i maten og spis masse grønnsaker med god saus eller smør på til middag i tillegg til fisk eller kjøtt. Egg er supert. Hva med helmelk istedet for lettmelk?

Proteiner er greit nok, men du må ha fett også. Uten fett blir du gående og fyse hele dagen sånn som du gjør nå med den fruktspisinga di.

Men du, jenta di er bare 3 mnd gammel. Nå er din jobb å spise vanlig mat, IKKE slanke deg. Slanking er ikke bra for ammingen eller for energinivået ditt nå som du skal ta deg av en liten baby. Det er svært få som smetter inn i matchvekta så kort tid etter fødsel. Jeg brukte over ett år med førstemann og litt mindre med nummer to, men likevel endret kroppen seg og har aldri blitt som den var.

Dette er som sagt ikke tiden for forfengelighet og vektnedgang.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Skrevet

Kutt ut all frukten, bruk mer fett i maten og spis masse grønnsaker med god saus eller smør på til middag i tillegg til fisk eller kjøtt. Egg er supert. Hva med helmelk istedet for lettmelk?

Helmelk er ikke hel mer, så det har ikke så mye å si om den er lett eller hel. Er ikke mye fett i noen av dem.

Skrevet

Helmelk er ikke hel mer, så det har ikke så mye å si om den er lett eller hel. Er ikke mye fett i noen av dem.

Nei det er sant det, men litt mer fett er det jo...

Skrevet

Nei det er sant det, men litt mer fett er det jo...

Veldig "litt"! Det er så lite at det omtrent er bortkasta. Man kan like greit kjøpe den melka som er billigst, helt til Tine får beskjed om at lovverket faktisk gjelder for dem også... En vakker dag...

Skrevet

Veldig "litt"! Det er så lite at det omtrent er bortkasta. Man kan like greit kjøpe den melka som er billigst, helt til Tine får beskjed om at lovverket faktisk gjelder for dem også... En vakker dag...

Hver mann, sin egen ku!

Ja, det er et paradoks- TS kan jo sammenligne morsmelken sin mot det hun kjøper i kartong på butikken.

Husker de gangene jeg pumpet i flaske. Det tok ikke lang tid før du så et kjempetykt lag med gulaktig fløtemelk på toppen og den blåhvite skummetmelken på bunnen. Mer enn 5% fett ihvertfall...

Gjest sophia21
Skrevet

Synes faktisk det hørtes ganske fornuftig ut, var redd dette var nok en tråd med en jente på en syk diett. Ikke kutt ut frukten, litt frukt per dag er bra, men du bør spise litt mindre frukt enn du gjør, siden frukt påvirker blodsukkeret. Grønnsaker kan du spise flere kilo av, det blir det ikke for mye av ;)

Er litt usikker på hvor mange måltider du spiser, du bør ha 4-6 måltider hver dag, og maks 4 t mellom måltidene.

Spis avokado/makrell i tomat for å få i deg sunt fett.

Jeg synes du skal holde deg til ekstra lett melk, siden det er usunt fett i melkeprodukter. Så få heller fettet fra avokado/fet fisk.

Bra du prøver få i deg mye proteiner, bønner er også proteinrikt :)

Men får du i deg nok fiber? Er riktignok en del i frukt/grønt, men kanskje du skal spise litt mer ekstra grovt fiberrikt brød.

Ellers har jeg ikke peiling på hvordan slanking og evt amming går overens (vet ikke hvor gammel barnet ditt er).

Skrevet

Klart du kan trene :) Jeg har en på 1 mnd, går lange turer hver dag og har han med i vogn på treningsstudio :)

Skrevet

Hver mann, sin egen ku!

Ja, det er et paradoks- TS kan jo sammenligne morsmelken sin mot det hun kjøper i kartong på butikken.

Husker de gangene jeg pumpet i flaske. Det tok ikke lang tid før du så et kjempetykt lag med gulaktig fløtemelk på toppen og den blåhvite skummetmelken på bunnen. Mer enn 5% fett ihvertfall...

Grunnen til at fettet ikke oppfører seg på den måten der i melka vår, er fordi de spalter det, så det blander seg med resten av melka.

Helmelk pleide å inneholde 5% fett, men dette forandre Tine på, etter "smørkrisa" uten å si noen ting om det... H-Melk har omtrent samme fettprosent som lettmelk idag, og Tine trenger ikke fortelle noen om det, fordi de får særbehandling av myndighetene.

Skrevet

Grunnen til at fettet ikke oppfører seg på den måten der i melka vår, er fordi de spalter det, så det blander seg med resten av melka.

I know ;)

Men det andre du sa visste jeg faktisk ikke. Sleipt

Skrevet

I know ;)

Men det andre du sa visste jeg faktisk ikke. Sleipt

Det er veldig sleipt, og grunn nok til å velge Q-melk isteden... Tine får faktisk så mye særbehandling at du ikke finner Q-meieriene sin produkter i store deler av landet. Konkurranse er jo tross alt ganske farlig, i det stakkars lille landet vårt!

AnonymBruker
Skrevet

Hei, det er TS her, min datter er nå 3 mnd og jeg slanker meg ikke pga. forfengelighet, men heller det faktum at jeg føler meg tung og dvask. Jeg går mye på turer med henne, men har desverre ikke anledning til å trene da jeg er alenemor og må passe henne aleine. Jeg vil ned i vekt, men ikke på noen lavkarbo diett. Jeg har ingenting imot lavkarbo, men det er ikke noe for meg. Skal prøve å kutte ned en del av frukten og bytte det ut med grønnsaker. Spiser ikke brød rett og slett fordi jeg ikke liker det.

Anonymous poster hash: 0cc9a...632

Skrevet

Du bør ikke gå ned i vekt nå som du ammer.

Snakk med helsesøster. Du trenger gode råd fra fagfolk. Det du prøver på er ikke anbefalt.

• Liker 2
Skrevet

Man skal aldri prøve å gå ned i vekt mens man ammer... Hvorfor i all verden blei ikke dette nevnt på sykehuset??

• Liker 1
Skrevet

Fra hjemmesidene til Ammehjelpen:

Råd til deg som vil gå ned i vekt mens du ammer:
  • Ikke gå aktivt ned i vekt mens du fullammer
  • Etter fullamming, kan normalvektige redusere kaloriinntaket til 1800 i døgnet, men ikke særlig mindre enn det
  • Overvektige kan klare seg på noe mindre, men ikke mindre enn 1500 kalorier i døgnet
  • Trim er minst like viktig som redusering av matinntak
  • Vær obs på melkesyre om du har trent hardt
Gjest sophia21
Skrevet

Men..nå har jeg ikke personlig erfaring, kanskje noen mødre kan si noe om det, men er det ikke slik at når du ammer, så får du denne ammeeffekten når du slutter, altså at du går ned en del i vekt av seg selv da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil ned i vekt bør du kutte ut en del av fruktene du spiser, og heller spise mer grønnsaker. Det er mye kalorier i feks. banan og jordbær. :)

Anonymous poster hash: 3c78c...e90
AnonymBruker
Skrevet

Spis sunt og næringsrikt mens du ammer. Du kan risikere å miste melka eller få dårligere kvalitet på melka hvis du slanker deg mens du ammer. Da går slankingen ut over babyen, og det vil du jo ikke.

Men det er ingenting i veien for å trene litt (ikke overdriv der heller, men litt trening har de fleste bare godt av). Og baby er ingen hindring!

http://www.youtube.com/watch?v=HDcYqxitsX8

Anonymous poster hash: 4de97...8d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...