Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal nå endelig kjøpe min første bolig men må spørre dere om noe. Hvis det står slik:

Pris: 500.000

Fellesgjeld: 750.000

Totalpris: 1 250 000

Må jeg da ta opp lån på 1250000 eller 500000!? Skjønner ikke helt dette.

Anonymous poster hash: bd89e...d4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar opp 500.000 kr i lån i banken, men må ha inntekt til å kunne betjene 1.25 mill. (Fellesgjeld betaler man ned via månedlige fellesutgifter).

Skrevet

Du skal bare betale 500 000, ja. Men du må vel skaffe noe egenkapital (15 %)? Tviler på om du får låne 500 000 noe sted...

AnonymBruker
Skrevet

Eh hæ? Er dere sikre på at hun ikke skal betale 1,2 mill?

Har forstått det sånn at man skal betale hele den summen når man kjøper bolig jeg. Hva er ellers vitsen med å sette det opp på den måten?

Anonymous poster hash: 051f9...637
Skrevet

Man betaler bare prisen for leiligheten, og det er dette man må ha klart i budrunden. TS må altså ha egenandel + lån som dekker 500.000 + omkostninger. Men TS kjøper ikke bare en leilighet, det følger også med et lån (fellesgjeld). Dette vil banken være interessert i å vite om, fordi både fellesgjeld og boliglånet skal betjenes.

Fellesgjelden betjenes gjennom fellesutgiftene (gjerne kalt "husleie"). Jeg tror mange gjør den feilen at de regner husleie og fellesgjeld som to forskjellige ting (typ: "det er høy husleie, og fellesgjelden er også høy. Nei, det blir for dyrt")

Grunnen til at de setter opp totalbeløpet, er vel ganske enkelt fordi det er dette beløpet leiligheten koster, selv om ikke alt betales på samme tid. Det blir vel litt som å kjøpe en mobiltelefon til kr 999, der det oppgis totalpris pr år 5787..?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eh hæ? Er dere sikre på at hun ikke skal betale 1,2 mill?

Har forstått det sånn at man skal betale hele den summen når man kjøper bolig jeg. Hva er ellers vitsen med å sette det opp på den måten?

Anonymous poster hash: 051f9...637

Det er satt opp slik for at du som kjøper skal vite totalsummen du må betale for leiligheten. Mange har vel brent seg på at de trodde de bare måtte betale innskuddet, har jo vært mange saker om leiligheter med høy fellesgjeld de siste årene.

Banken setter gjerne et tak på hvor mye du kan låne inkludert fellesgjeld, altså totalsummen på lånet. For å kunne kjøpe denne leiligheten må man altså ha lån+egenkapital på 1,25 mill.

Anonymous poster hash: 4dbdd...4c9

Skrevet

For å kunne kjøpe denne leiligheten må man altså ha lån+egenkapital på 1,25 mill.

Anonymous poster hash: 4dbdd...4c9

Nei da, du må ha lån + egenkapital på 500 000.

Men for å få det lånet, må du ha betalingsevne til å betjene lån på tilsammen 1,25 mill....

• Liker 1
Skrevet

Og sånn til info - bankene fraråder stort sett leiligheter med høy fellesgjeld, siden de regnes som med veldig høy risiko.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...