Gå til innhold

Ute alene ute oppsyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle synes dere barna bør være før de får lov til å være ute og leke alene, uten at noen voksne ser til dem hvert 5. minutt? Da mener jeg ikke på terrassen eller innegjerdet hage, men at de er ute i nabolaget og leker, også i gata der det kan komme biler. Vi bor innerst i en blindvei, så det er ikke akkurat stor trafikk og høy fart, men likevel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i gata vi bor er det nesten ikke biler i det hele tatt, så de har vært ute uten oppsyn siden de var 3-4. Det er alltid en hel haug av unger i forskjellige aldere som leker sammen. De største passer på og hjelper de minste, så det har gått helt fint. Hvis man bor på et trafikkert sted, lærer barna seg fort å passe seg for biler.

Skrevet

5 år, så lenge det er på en terasse eller hage.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lettere hysterisk når det kommer til dette. Men barnet mitt er nettopp blir 6 år og får så vidt lov nå å gå lenger enn jeg ser han, og da sammen med andre barn. Helse vil jeg at noen eldre skal være med, men det går ikke alltid.

Men jeg slapper ikke av, men vet at han må lære dette og han klarer seg jo helt fint, men jeg krisemaksimerer og tenker "tenk om".

Anonymous poster hash: 8653b...329
Skrevet

Her har barna vært ute og lekt siden de var ca tre fire år. Lekte med nabobarna rett vedsiden av og rett ovenfor. Er bare vi som bor her og besøkende som kjører opp her.

AnonymBruker
Skrevet

6 år må nesten være siste frist, siden det tross alt er skolealder.

Anonymous poster hash: 256df...efc
Gjest Riskjeks
Skrevet

Mine fikk være alene ute i nabolaget fra de var 3 og 5. Hadde ikke latt 3-åringen være alene, men når de er to syntes jeg det var greit. De fikk klar beskjed om å holde seg i nærheten og de vet hvor de har lov til å gå. Så lenge foreldrene ser etter dem innimellom, synes jeg rundt 4 år burde være en OK alder. Selvsagt avhengig av barnet og av hva slags nabolag man bor i.

Skrevet (endret)

Her har vi hav på ene siden av huset og en elv/et vann på den andre siden av huset, så hva skal man si..Når han er 13 år? :fnise:

Selv var jeg ute med de andre barna fra jeg var 2-3 år. Alle passet på, spesielt storesøster.

Endret av Teriyaki
Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer jo selvfølgelig helt an på barnet. Vi bor i stort borettslaget flere rekkehus og mange av jevnaldringene til min eldste sønn var ute i fjor sommer. Da de var knappe 5 år og 4.5 år. Noen yngre søsken var også med. Vår har først nå fått være alene ute, han er 5.5. Lillesøster på 3 får ikke under noen omstendigheter gå alene med gjengen av 5-6 åringer. Hun kan være alene på terrassen eller lekeplassen hvor vi ser henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...