Gå til innhold

Danmark , røyking, barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser en del på unge mødre, på andre danske tv-programmer + at jeg kjenner noen dansker. For det første røyker nesten alle som noen damplokomotiv. De røyker inne også. Men det som spesielt provoserer meg, er alle som røyker inne, selv om de har barn, de røyker når de er gravide, de røyker når de triller tur med vogna osv.

Hvordan går det an at Danmark, som så vidt jeg kan se, er like oppegående som Norge, ikke evner å se hvilken skade røyken gjør? Går man i København så kan man være bra sikker på å se opptil flere gravide røykere. Det vrir seg inni meg når jeg ser kombinasjonen stor mage og røyk.

Hva er grunnen til at de henger sånn etter med dette? De har jo ikke en gang innført en røykelov, så de stakkars få som ikke røyker blir jo nærmest like disponert for lungekreft og faenskap som de som selv velger å utsette seg for dritten. Kjenner jeg blir skikkelig irritert.

Er det virkelig uvitenhet, eller er det ignoranse??

Anonymous poster hash: d445b...cfb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk en røykelov på svært mange steder i Danmark. Foreldrene i denne serien er ikke gjennomsnittet av danske foreldre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg er dansk, bodd der i mange år og har familien min der. Har virkelig ikke sett dem være mere eller mindre damplokomotiv enn her i norge. Hverken som gravide, eller rundt barn.

Anonymous poster hash: 0fc37...193
Skrevet

"Unge Mødre" er ikke akkurat representative for resten av befolkningen, uansett hvilket land de er produsert i.

Jeg vil faktisk hevde at det meget uheldig å vise et så unyansert bilde av de mange enslige og deres livsstil, noe som skaper stigma og holdninger til enslige mødre generelt. De fleste lever i en helt annen verden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev i hovedinnlegget så er det ikke bare Unge mødre jeg har det inntrykket fra. Mitt inntrykk generelt er at det er en mye slappere kultur når det kommer til røyking i Danmark. Dette gjelder da altså både fra tv, fra egne erfaringer og fra andres erfaringer som jeg har snakket med.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det an at Danmark, som så vidt jeg kan se, er like oppegående som Norge, ikke evner å se hvilken skade røyken gjør? Går man i København så kan man være bra sikker på å se opptil flere gravide røykere. Det vrir seg inni meg når jeg ser kombinasjonen stor mage og røyk.

Jeg har bodd i DK i maaange år, og har aldri sett en gravid røyke. Har sett en eller to røyke på tur med barnevogn, men det er også det eneste.

Jeg vil heller ikke påstå at det ses som mer normalt å røyke her enn i Norge.

Anonymous poster hash: 371c3...546

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...